Jaguar XE a fost lansat ca un rival de moarte pentru BMW Seria 3 și pentru Mercedes-Benz C-Class, dar este oare o felină atât de letală pe cât vor cei care l-au făcut, să pară? Un test bară la bară organizat de Auto Motor und Sport ar trebui să clarifice lucrurile.
Haideți să scăpăm repede: ambele mașini sunt uluitoare când te uiți la ele. Mercedes-Benz C-Class, cu liniile sale care curg fluent pe urmele Clasei S, este întruchiparea perfectă a eleganței în acest segment, în timp ce Jaguar-ul arată mai sportiv, avînd un acoperiș cu aspect de coupe și o formă compactă cu extremități scurte. Ținînd cont doar de înfățișare, ți-ar fi extrem de greu să alegi între cele două.
Dar la interior, e altă poveste. Mercedes-Benz C-Class are o calitate generală superioară, cu materiale mai bune și finisaje realizate cu mai multă atenție. Este și mai spațios, atât pentru pasagerii care călătoresc în spate, cât și pentru bagajul din portbagaj, dar diferențele sunt superficiale. Însă Clasa C oferă o vizibilitate superioară și o cabină mai logică, în timp ce Jaguar-ul are o configurație frumoasă și folosește materiale premium, dar are ca dezavantaj prezența unui plastic de o calitate îndoielnică și a unor potriviri nefericite.
În ceea ce privește sistemul multimedia, Mercedes-Benz C-Class rămâne fidel comutatorului rotativ și sistemului touch, în timp ce Jaguar XE folosește un ecran cu tehnologie touch, de opt inchi, pentru mare parte dintre comenzi. Unitatea “InControl” de la Jaguar poate fi configurată la un alt nivel, cu aplicații care pot fi descărcate și capacitatea de a naviga pe internet.
Tehnic vorbind, Jaguar XE este mașina mai modernă dintre cele două. Cel puțin, pe hârtie, acolo unde are un sistem de suspensie din aluminiu, o caroserie de aluminiu cu un Cx de 0,26 (coeficient aerodinamic). Totuși, Mercedes-Benz C-Class reușete cumva să fie mașina mai ușoară dintre cele două, deși atunci când ești la volan, îți dă senzația aia de “mașină grea”. Și o spunem în cel mai bun sens: este confortabilă pe denivelările drumului și precisă în curbe, grație unui sistem de direcție electromecanic bine calibrat.
Nici Jaguar XE nu este de lepădat. Vrea să atace incisiv curbele, ca și cum n-ar însemna nimic, și să atragă șoferul să meargă tot mai repede, până în momentul în care începe să exagereze, iar ESP-ul este forțat să intervină. Beneficiază de o manevrabilitate excelentă, iar acum se teme să o arate. În același timp, este o mașină destul de confortabilă, iar suspensiile nu sunt singurele care au un merit în acest sens: este, de asemenea, extraordinar de bine izolat fonic, foarte puțin zgomot din afară reușind să răzbată.
Jaguar XE vine dotat standard cu o transmisie automată cu opt trepte, care este evident mai bună decât transmisia automată cu șapte trepte de la Mercedes-Benz C-Class. Dar Jaguarul XE testat avea un motor de 2.0 pe benzină destul de însetat, care dezvoltă 240 CP, echivalentul de la Mercedes-Benz (C 250) fiind mai puțin puternic, avînd un cuplu superior și un consum mai bun.
Înainte de a trage o concluzie, haideți să vorbim despre bani. Jaguar Xe este opțiunea mai puțin costisitoare și obține această calitate fără să facă vreun compromis. E greu de spus care e mașina mai bună, dar este evident că este o alternativă foarte bună pentru modelele deja consacrate în acest segment. Cu apariția iminentă a unei versiuni cu tracțiune integrală și a uneia Touring, familia Jaguar XE va avea ceva de oferit fiecăruia.