Test cu masini electrice premium. Mercedes B 250 e combină caroseria spațioasă de van a Clasei B cu puternicul tren de rulare electric Made by Tesla. Între timp, și BMW și-a actualizat MPV-ul de clasă mică, i3, dotându-l cu o baterie mai mare, care crește autonomia cu impresionanta cifră de 110 km. PRIMUL TEST COMPARATIV.

Bineînțeles, am putea să ne plângem despre fobia de a rămâne în pană sau fără autonomomie sau chiar să filosofăm în privința prețului mic al combustibilului, care, la ora actuală, joacă un rol important în dominația motoarelor convenționale. Da, mașinile electrice sunt încă la început: pe o piață cu peste 15 milioane de mașini, mai puțin de 1% dintre noile înmatriculări din Europa sunt trecute în contul vehiculelor cu emisii zero. Însă, majoritatea constructorilor de mașini și-au electrificat parțial flota, pentru a respecta cerințele tot mai stricte referitoare la emisiile CO2.

Compararea unor mașini identice poate fi o veritabilă provocare în clasa mașinilor electrice, acolo unde segmentele nu sunt încă bine conturate, iar Mercedes-ul și BMW-ul testate într-adevăr, nu ar putea fi mai diferite. BMW a ales o abordare radicală, creând sub-brand-ul i de la zero, pe o platformă care combină două module diferite: structura Drive, construită din aluminiu include șasiul, bateria, motorul, în timp ce structura Life (montată pe modulul Drive) este alcătuită din celula pasagerilor construită din CFRP – plastic ranforsat cu fibră de carbon. Astfel, greutatea lui i3 ajunge la numai 1.320 kg sau cu 405 kg mai puțin față de B 250 e, care cântărește 1.725 kg. Evident, nu ar trebui să uităm că, la 3,99 m lungime, i3 seste mai scurt ca B-Class, care măsoară 4,35 m lungime.

electric-car-b250e-i3-50-768x512@2x

i3 este un MPV de clasă B, iar B 250 e este un van de clasă C. Acest lucru explică de ce volumul portbagajului este de două ori mai mare în cazul Mercedes-ului (501-1.456 litri versus 260-1.100 litri pentru i3), iar spațiul este mult inferior în BMW (și la cap, și la picioare), acesta din urmă putând să primească doar doi adulți în spate, în comparație cu B-Class, care poate găzdui trei pasageri. BMW compensează însă aceste neajunsuri cu un acces mai facil asigurat de formula portierelor asimetrice și de absența montantului central. Ca un tribut adus coupe-urilor de modă veche, geamurile nu au rame, dar i3 vine și cu o surpriză: ușile din spate nu pot fi deschise dacă nu se deschid mai întâi cele din față, așa că pasagerii din spate pot ieși doar dacă șoferul le oferă o mână de ajutor.

Grație bateriei litiu-ion amplasată sub bancheta din spate, podeaua vehiculului a fost ridicată cu patru centimetri mai sus în spatele lui B 250 e, de aceea, pasagerii sunt nevoiți să își îndoaie mai mult genunchii în B-Class. În plus, bancheta spate glisantă nu mai este disponibilă. În orice caz, cinci oameni pot sta confortabil în Mercedes-ul construit anume pentru familii. Bancheta din spate poate fi pliată în format 1/3-2/3 și include o cotieră centrală, în timp ce, în BMW, nu există o asemenea opțiune, iar partea superioară a banchetei poate fi împărțită doar în două segmente. Odată pliată, bancheta creează o suprafață plană de încărcare în i3, dar surprinzător, nu putem spune același lucru despre B 250 e. Ambele mașini oferă poziții înalte la condus, demonstrându-și originile de MPV.

Din punct de vedere al design-ului, este evident că i3 este leader. BMW a investit 6 miliarde de euro pentru a oferi un model unic și nu vorbim doar despre imaginea sa SF. Acesta ar trebui lăudat și pentru filosofia contrucției sale exotice și pentru materialele high-tech (CFRP) și reciclate. Pe de altă parte, Mercedes-ul arată și se simte ca oricare alt B-Class, păstrând avantajele practice, dar și imaginea inofensivă a fratelui său convențional, construit pe aceeași linie de producție cu B 250 e.

electric-car-b250e-i3-17-768x512@2x

Configurația interioară a celor două mașini urmează aceeași rețetă: clasică în cazul Clasei B, în comparație cu bordul inspirat de planșa de control a unui OZN de la i3. În Mercedes, totul este cunoscut de la modelul standard. Există însă, și câteva diferențe. Turometrul a dispărut, iar în locul său a apărut un indicator de putere mai potrivit, care arată instant puterea în kW. Autonomia disponibilă este redată pe micul display amplasat între vitezometru și susmenționatul indicator de putere. Dacă schimbătorul este încă amplasat pe coloana de direcție, ca în oricare alt Mercedes, padelele nu mai selectează trepte (este disponibilă o singură treaptă), ci diferitele nivele diferite ale frânării regenerative, care variază de la cel mai eficient (și brutal) D- până la mai puțin intruzivele D+ și D Auto. La BMW, gradul de recuperare a energiei nu poate fi selectat separat – setările diferă în fiecare mod de rulare, în Eco Pro+ mașina frânând mai brusc. În locul obișnuitelor moduri de rulare C, E și S care influențează răspunsul motorului, B 250 e oferă propriile sale setări: E (Economy, putere maximă disponibilă 98 kW), E+ (Economy Plus, putere maximă disponibilă 65 kW și viteza maximă 110 km/h) și S (Sport, toată puterea de 132 kW este disponibilă). Prin apăsarea butonului de autonomie (semnul mic care redă o baterie), autonomia crește cu 30 de kilometri (protecția împotriva uzurii bateriei este temporar dezactivată).

În i3, bordul asimetric și parbrizul împins în față creează o senzație aerisită de show car, în timp ce dotări tipice BMW precum ecranul iDrive de 10,2 inch și controller-ul rotativ (practic identice cu acelea care se regăsesc în oricare alt BMW) mențin atmosfera ancorată în prezent. Există și un mod de redare eDrive, care arată informații relevante despre baterie, istoria recuperării energiei, propulsia instantă sau autonomia. Un al doilea ecran TFT înlocuiește vitezometrul, în timp ce selectorul transmisiei se regăsește pe coloana de direcție (în partea dreaptă) și este controlat printr-o interesantă mișcare de rotație. Materialele care decorează interiorul sunt, de asemenea, categoric futuriste: materiale reciclate, lână și lemn de bambus. Evident, comenzile Driving Experience Control pentru trenul de rulare adaptiv nu puteau lipsi. Nu există un mod Sport, ci doar mai economicele Comfort, Eco Pro (maximum 90 km/h) și Eco Pro+ (maximum 90 km/h, fără aer condiționat și căldură în scaune, frânarea regenerativă cea mai intensă și mai eficientă).

electric-car-b250e-i3-34-1-768x512@2x

Van Mercedes cu putere Tesla

B 250 e vine cu un interesant as în mânecă: trenul de rulare furnizat de Tesla. Motorul său electric asincron produce 132 kW (179 CP) și un cuplu de 340 Nm, cu 9 CP și 90 Nm mai mult ca motorul sincron de la i3. În fața punții din spate, acolo unde stătea rezervorul de combustibil, inginerii Mercedes au instalat bateria litiu-ion cu o capacitate de 28 kWh. La BMW, bateria puțin mai mică (27,2 kWh) este amplasată chiar în centrul șasiului. Din păcate, Mercedes a renunțat la posibilitatea încărcării modelului electric B-Class de la rețelele de încărcare cu curent continuu pe care Tesla le construiește în lume. Cu puterea uriașă de încărcare de 120 kW, s-ar fi obținut o autonomie de 100 de kilometri în aproximativ cinci minute. În schimb, B 250 e poate fi încărcat doar de la rețele de electricitate de 220V (9 ore) sau de la stațiile de încărcare cu curent alternativ de 22 kWh (2,4 ore).

Dacă este dotat cu un racord opțional de CA/CC, i3 este compatibil cu încărcătoarele cu curent continuu de mare tensiune de 50 kWh (CCS), care reduc timpul de încărcare la numai 39 de minute. Atunci când este conectat la o priză de 220V, i3 se reîncarcă în 9,5 ore. De la stațiile de încărcare de 22 kWh, BMW are nevoie de 7,5 ore. Și asta pentru că standard, i3 poate primi doar 3,6 kWh. Cu pachetul opțional de încărcare rapidă (990 de euro), BMW poate primi 7,4/11 kWh, iar timpul de încărcare este redus la 3,7/2,7 ore. Mercedes vine cu ambele tipuri de prize și cabluri compatibile pentru prize de curent alternativ, în timp ce BMW cere, pentru acestea din urmă, 242 de euro.

electric-car-b250e-i3-45-768x512@2x

B 250 e atinge 100 km/h în 7,9 secunde, cu 0,6 secunde mai lent ca i3-ul care este cu 405 kg mai ușor. Totuși, borna de 140 km/h este atinsă mai rapid de Mercedes. În ciuda deficitiului de 90 Nm, BMW-ul nu este numai cel mai rapid, dar și cel mai sensibil la apăsarea pedalei de accelerație, mai nerăbdător să prindă viteză. Nu e de mirare, pentru că motorul electric conceput de BMW folosește principiul reluctanței care extinde cuplul în plaja superioară, compensând astfel avantajul de putere de care beneficiază B 250 e.

Rularea agilă este motivată și de tracțiunea spate, iar i3 se transformă cu bucurie într-un mic go-kart. Formatul propulsiei este diferit și acest lucru afectează, în mod clar, performanța și plăcerea la condus: la Mercedes, motorul este amplasat în față și acționează puntea din față, iar la BMW, motorul se regăsește în spate și trimite puterea către roțile din spate. La BMW, cuplul mare disponibil practic de la turații zero este transferat mai eficient către sol, în această formulă – cu pierderi minime ale tracțiunii. Cu roțile sale mari de 18 inchi (19 inchi, cu aspect de pizza la i3), Mercedes-ul este la fel de abil (ca și un B-Class obișnuit), mereu confortabil și sigur, dar mai puțin incisiv pe drumuri virajate, cu a sa direcție sensibilă, dar impasibilă. Penalizarea adusă de masa mare își spune cuvântul. Sistemul ESP (DSC la BMW) este intruziv, în ambele cazuri. Dacă mașinile electrice sunt deja scumpe, ar trebui, cel puțin să fie distractive la condus – și exact asta oferă BMW.

electric-car-b250e-i3-49-768x512@2x

Dar cât poți rula în viața reală? Cu noua baterie mai mare, de 94 Ah (60 Ah în versiune standard), i3 oferă o autonomie de 218 km, față de 135 km, ceea ce echivalează cu o creștere de 50%. Prin comparație, B 250 e reușește să ruleze 159 km în condiții de trafic real. Consumul mixt de energie înregistrat de BMW a fost de 15,1 kWh, spre deosebire de 23,8 23,8 kWh în cazul Mercedes-ului. Ambele valori au fost măsurate în modurile intermediare de rulare, E (B 250 e) și Eco Pro (i3).

Costuri

BMW câștigă cu un avantaj de preț de 3.000 de euro. Clienții trebuie să plătească pentru noua baterie de 94 Ah 1.200 de euro în plus, față de cea de  60 Ah de la i3, așa că mașina cu baterie mare costă 36.150 de euro. Dacă vrei să schimbi acum bateria mică pentru cea mare, trebuie să bagi mâna adânc în buzunar și să plătești aproximativ 7.000 de euro. Mercedes-ul este mai scump la 39.151 de euro, dar și mai practic și mai spațios. Luând în considerare cablul de încărcare cu curent alternativ (242 de euro) și pachetul de încărcare rapidă (990 euro), opțional la i3, B 250 e este cu 1.500 de euro mai scump ca rivalul bavarez.

electric-car-b250e-i3-53-768x512@2x

Concluzie
1. BMW i3
i3 se conduce extrem de agil și rulează entuziast, consumă cel mai puțin și are cea mai mare autonomie reală. Însă, oferă cel mai mic spațiu interior.

2. Mercedes B 250 e
Pentru a construi un model eco bun, nu trebuie să reinventezi mașina, ci să oferi mult spațiu și un comportament rutier sigur. Timp de încărcare mare și preț pe măsură.

Date tehnice

Comentati?

Your email address will not be published.