Exclusiv: Mercedes-Benz E 60 AMG din Colecția Țiriac

Mercedes E 60 AMG
,
2.29K 0

Mercedes-Benz sărbătorește anul acesta 25 de ani de la lansarea modelului Mercedes-Benz 500 E. Mai special și mai exclusivist este însă E 60 AMG, derivat din 500 E. Un exemplar al modelului extrem de rar E 60 AMG face parte din Colecția Țiriac care se află la București.

Lansat în octombrie 1990 la Salonul Auto de la Paris, 500 E a fost, pentru multă vreme, unul dintre cele mai dorite automobile clasice tinere care poartă steaua în frunte.

Numai 10.479 de unități au fost construite până în 1995, iar cifra include și modelul E 60 AMG. Doar 147 unități au fost realizate de AMG, care avea, la acea vreme, statutul de tuner. Unul dintre aceste 147 de exemplare poate fi văzut în cadrul Colecției Țiriac de la București. Conform anumitor surse, doar 12 unități au primit linia de echipare “Limited”, iar unul dintre aceste exemplare este chiar cel din Colecția Țiriac. Modelele originale E 60 AMG poartă în numărul de identificare “957 AMG Technology Package”, iar inscripția “M119 E60”, alături de literele AMG se află de-a lungul carcasei filtrului de aer, în locul inscripției “Mercedes-Benz”.

Multe dintre exemplarele E 60 AMG de astăzi sunt, de fapt, modele 500 E și E 500 (numele primit după facelift), cărora AMG le-a înlocuit ulterior motorul V8 Mercedes de 5 litri  cu V8-ul de 6,0 litri de la AMG.

Primul 500 E costa 140.106 de mărci germane, mai mult decât dublul prețului unui 300 E. Modelul E 500, căruia i s-a aplicat un facelift și care a fost lansat în 1993, costa 145.590 de mărci germane, iar E 60 AMG era și mai scump.

Doar 500 E (nu și modelul cu facelift E 500) a fost construit încă dintr-o fază incipientă de către Porsche pentru că Mercedes-Benz nu avea o capacitate de producție suficient de mare. În acei ani, Mercedes-Benz W124 era cea mai bine vândută limuzină business din segment. De fapt, procesul de producție a fost împărțit între Sindelfingen și Zuffenhausen. Caroseria era vopsită la uzina Mercedes-Benz din Sindelfingen, în timp ce asamblarea finală era executată de către Porsche în Stuttgart-Zuffenhausen. Modelul E 500 facelift a fost lansat în august 1993 și a fost construit integral de Mercedes, la uzina din Sindelfingen.

Atât 500 E, cât și E 60 AMG veneau cu pasaje evazate ale roților, și în față, și în spate, cu bare de protecție mai mari în față și cu faruri de ceață. 500 E original prezintă jante mici din aliaj, dacă le comparăm cu cele ale mașinilor sport din zilele noastre – 225/55 ZR 16 – în timp ce E 60 AMG din Colecția Țiriac are jante din aliaj EVO-II de 17 inch, o suspensie AMG modernizată și o evacuare dublă AMG. Frânele și caroseria modelului E 60 AMG sunt asemănătoare cu cele de la 500 E.

Motorul V8 de 5,0 litri de la 500 E este derivat din cel de la 500 SL, dar 500 E are un raport final mai scurt (1:2.82), ceea ce favorizează accelerațiile. Motorul V8 de 5,0 litri dezvoltă 326 CP/5.700 rpm și un cuplu de 480 Nm/3.900 rpm transmis către roțile din spate prin intermediul unei cutii automate cu 4 trepte. În plus, la 500 E, sistemul de injecție Bosch LH-Jetronic cu senzor electronic de control al volumului de aer a înlocuit sistemul mecanic/electronic KE folosit anterior la 500 SL.

Motorul V8 de 6,0 litri de la E 60 AMG dezvoltă 381 CP/5.500 rpm și un cuplu de 580 Nm/3.800 rpm. Acestea erau cifre neobișnuite chiar și pentru mașinile supersport ale anilor ’90.

Vitezometrul era gradat până la 260 km/h în cazul modelului 500 E și până la 300 km/h pentru E 60 AMG, viteza maximă fiind însă limitată la 250 km/h pentru ambele versiuni. 500 E accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,1 secunde, în timp ce E 60 AMG atinge borna de 100 km/h chiar mai rapid, în doar 5,6 secunde.

Denumit “Hammer”(“Ciocanul”), E 60 AMG se putea lăuda cu repriză de la 60 la 120 km/h ieșită din comun. Cuplul enorm de 480 Nm oferea o tracțiune fantastică. E 60 AMG nu era tocmai o mașină de curse. Era mai degrabă un Gran Turismo cu patru uși și cu un portbagaj mai practic decât cel al unui vehicul sport.

500 E poate fi găsit la prețuri în jurul sumei de 25.000 de euro, dar un E 60 AMG original este mult mai scump. Mașinile cu peste 100.000 de kilometri sunt scoase la vânzare pe site-ul mobile.de cu prețuri între 40.000 și 80.000 de euro, dar exemplarele cu un număr mai mic de kilometri parcurși sunt foarte rare și mult mai scumpe. Exemplarul din Colecția Țiriac are doar 15.543 km la bord și o vopsea termosensibilă, care își schimbă culoarea în funcție de temperatura exterioară.

Model500 EE 60 AMG
Tip motorV8, normal aspiratV8, normal aspirat
Cilindree (cmc)4.9735.956
Putere max./turație (CP/rpm)326/5,700 381/5,500
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)480/3,900580/3,800
Transmisiespatespate
L/l/h (mm)4.750/1.796/1.4104.750/1.796/1.410
Ampatament (mm)2.8002.800
Masa la gol (kg)1.700na
Viteză maximă (km/h)250250
Accelerație 0-100 km/h (s)6.15.6
Consum mixt (l/100 km)13.5na
Pret (euro cu TVA, GER)140,106 DM (1990)na

 

Comentati?

Your email address will not be published.