Ai un pic de timp liber? Să zicem… cam vreo 45 de minute, așa? Ce spun eu aici, doar vorbim despre nemți: fix 45 de minute. Îți promit că nu o să-ți pară rău după ce vizionezi acest documentar magnific despre unul dintre cele mai îndrăznețe proiecte de restaurare ale diviziei Mercedes-Benz Classic.
Odată cu apariția autostrăzilor și cu evoluția constantă a sporturilor cu motor, inginerii au început să ia aerodinamica din ce în ce mai serios, ca un mod de a atinge viteze tot mai mari. În 1937, departamentul de producție a Vehiculelor Speciale de la Mercedes-Benz a vrut să construiască o mașină care să concureze în cursa Berlin-Roma în 1938. Din motive evidente, cursa a fost inițial amânată cu un an, apoi anulată, dar mașina era gata oricum.
Era, la acea vreme, un automobil cu un aspect unic, cu o caroserie fluidă construită din aluminiu, acoperind întreaga mașină. A fost denumită Mercedes-Benz 540 Streamliner și era ieșită din comun de frumoasă. Imaginați-vă ce satisfacție uriașă și ce bucurie trebuie să fi simțit toți cei implicați când mașina a fost gata – în zilele noastre, ar trebui să reinventezi roata, la propriu, pentru a avea parte de asemenea intensitate a sentimentelor.
Din păcate, mașina nu a concurat niciodată. Cu cel de-al Doilea Război Mondial venind peste Europa, vremea competițiilor motorsport se încheiase, așa că 540 Streamliner a devenit o mașină de teste pentru aripa germană a producătorului de anvelope Dunlop, care a profitat la maximum de capacitatea modelului unic Mercedes-Benz de a atinge viteze mari.
După război, mașina a intrat într-o stare de conservare.
Dar conservarea n-a mers prea bine, așa că mașina a fost găsită într-un depozit în 2001, sub formă de… șasiu ruginit. La început, nimeni nu a știut de unde a apărut, dar era suficient de interesantă pentru ca oamenii de la departamentul Mercdes-Benz Archive să sape adânc și să afle. Urme de piese de aluminiu atașate cu nituri de șasiu însemnau clar că a făcut parte dintr-un proiect special, o idee confirmată și de inevitabila descoperire: caroseria aparținea proiectului special din 1937.
Proiectul de restaurare a început în 2011 și a fost coordonat de Mercedes-Benz Classic. S-au folosit capacitățile tehnice, metodele și materialele specifice perioadei din care se trage vehicul, ca și planurile de proiectare găsite în urma căutării prin arhivă. Rezultatul final este o mașină cu un coeficient aerodinamic Cx = 0.36, o cifră excelentă chiar și având în vedere standardele din prezent (prin contrast, 540 K Coupe contemporan are un coeficient aerodinamic de Cx = 0.57).
Este un film emoțional. Această mașină nu este doar o grămadă de fiare (ei bine, mulți v-ar spune că nicio mașină nu e doar atât), ci rodul muncii câtorva oameni care se întinde pe durata a mai bine de jumătate de secol și culminează cu un test executat pentru a verifica dacă limita inițială de viteză de 185 km/h este plauzibilă – sau chiar posibilă. Fără spoilere, pentru a afla rezultatul final trebuie să urmărești filmul. Și nu uitați că, dacă din întâmplare te găsești prin Essen între 15 și 19 aprilie, chiar poți să vezi mașina la expoziția Techno Classica – citește mai multe aici.