Mille Miglia. 1955. Acolo și atunci a început povestea care a schimbat istoria motorsportului. Sir Stirling Moss avea pe atunci doar 25 de ani. El și copilotul său Denis Jenkinson au marșat de-a lungul celor 992 de mile pe drumurile de țară din Italia în doar 10 ore, 7 minute și 48 de secunde. Viteza lor media a fost una uluitoare la acea vreme: 159 km/h.
Așa ceva se întâmplă o dată la 100 de ani. La șase decenii după triumful magic, Sir Stirling Moss rămâne neînivins. Lordul Vitezei spune povestea cursei uluitoare din 1955.
Dar nu era o cursă contra altor piloți. Era o cursă contra timp, iar mașinile erau lansate la interval de un minut.
“Odată ce am primit verde să plec, am apăsat pedala până la podea”, își amintește Moss de startul care a avut loc la 7:22 dimineața. “Evident, când vedeam că prind din urmă o mașină, mă simțeam extraordinar, dar habar nu aveam ce însemna cu adevărat, pentru că toate întâmplările de atunci mi-au schimbat total viața.”
Într-adevăr, habar nu avea că se îndrepta spre istoria curselor. În ceea ce motorsportul numește “Cea mai tare cursă a tuturor timpurilor” – un titlu pe care probabil că nicio competiție nu-l va mai primi vreodată – Moss și copilotul său Jenkinson au terminat cu 32 de minute înaintea lui Juan Manuel Fangio, colegul lor de la Daimler Benz, care era, pe atunci, dublu campion mondial. Aproape 1000 de mile (992.332 mile/1597 km) în 10 ore, 7 minute și 48 de secunde. Recordul său rămâne – așa cum o spune clipul care arată ca un film turnat la Hollywood – neînvins.
Piloții acelei ere au devenit eroi ai curselor. Iar mașinăriile pe care le-au condus în Mille Miglia au devenit legende ale lumii auto. La fel și Mercedes-Benz 300 SLR, cu numărul de concurs #722. Un bolid din cale afară de periculos. Pentru a-i face pe oameni să înțeleagă riscurile, Moss povestește că trăgea de volan de la dreapta la stânga pe drum, în așa fel încât spectatorii să se dea câțiva pași înapoi, în timp ce zbura, practic, de-a lungul străduțelor înguste ale orașelor italienești, în care orice curbă putea aduce o surpriză.
“Sunt convins că este cea mai mare victorie a mea”, spune Moss despre evenimentul ieșit din comun. “Nici nu mă pot gândi la vreo altă mașină din lumea asta care mi-ar fi putut permite să ating vitezele pe care le-am atins atunci”, declară Moss la 60 de ani după ce și-a împins SLR-ul la o viteză medie de 159 km/h.
SLR vine de la Sport Leicht-Rennen („curse sport ușoare” în limba română), iar modelul SLR 300 a fost la acea vreme cea mai modern mașină: injecție directă, motor cu 8 cilindri în linie, în jur de 310 CP și o viteză maximă de aproximativ 290 km/h.
“722 este cu adevărat o mașină puternică…”, spune Moss, aducîndu-și în prezent SLR-ul seducător și captivant. “Faptul că mașina are deja 60 de ani chiar nu contează. Mașina aceea, la cum se prezintă chiar și în zilele noastre, sunt convins că ar putea învinge orice alt vehicul!”