TEST Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic. Talent înnăscut

,
5.26K 0

GLK a murit, trăiască GLC! Cu excepția segmentului pe care aspiră să îl conducă, cele două modele nu mai au absolut nimic în comun. Nici măcar numele sau designul. A fost oare o idee bună să pornească de la o coală albă de hârtie? Primul test Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic.

Ce se ascunde sub costumul elegant al noului GLC? Ei bine, o platformă la fel modernă, arhitectura modulară MRA, nimeni alta decât mândria familiei C-Class – de aici și litera C insinuată în numele nou-nouț al modelului. Ampatamentul de 2.873 mm este, în schimb, cu 33 mm mai generos decât cel al breakului T-Model, iar ecartamentele față și spate au fost și ele mărite cu 31, respectiv 47 mm. În ton cu vremurile, GLC afișează un gabarit impozant, lungimea (4656 mm), lățimea (1890 mm) și înălțimea (1639 mm) amplificându-se cu 120, 50 și 9 mm față de GLK. Spre comparație, un BMW X3 este cu 1 mm mai scurt, cu 9 mm mai îngust, dar cu 21 mm mai înalt. Saltul de la o generație la alta taie 80 kg din dreptul masei la gol – economie la care își aduc aportul structura caroseriei, modelată din oțeluri ultra-rezistente, și aluminiul, dedicat aripilor față, capotei, plafonului și suspensiilor.

review mercedes glc 220d (42)

Cum transcend, însă, în realitate toate aceste cifre? Impresiile plăcute își ițesc capul de îndată ce pășești la bord. GLC este o adevărată mașină de familie cu cinci locuri somptuoase și un portbagaj de 550 litri, ce egalează referința segmentului, X3. Pasagerii din spate se bucură de 57 mm în plus în zona genunchilor și de alți 34 și 28 mm pe lățime, la nivelul șoldurilor (1474 mm) și umerilor (1436 mm). Libertatea de mișcare în plan vertical este, de asemenea, cea mai bună din clasă.

Confortabilă, cu un șezut bine dimensionat și un unghi de înclinare atent studiat al spătarului, bancheta din spate pare creionată de un cap de familie mereu conștient de nevoile celor dragi. Locul din mijloc este, totuși, rezervat copiilor, confortul oferit de acesta fiind compromis de tunelul lat al transmisiei. Rabatarea se face în format 40/20/40 la simpla apăsare a unuia dintre cele patru butoane dedicate, două plasate la extremitățile portbagajului și alte două încadrând locurile posterioare, la fel ca la C-Class T-Model. Planeitatea dintre spătar și podea rămâne perfectă, spațiul de încărcare atingând, astfel, valoarea de 1600 litri. În plus, în cazul modelelor echipate cu suspensie pneumatică, puntea spate coboară cu 40 mm la simpla apăsare a unui buton.

review mercedes glc 220d (25)

Poziția la volan este una corectă, nu foarte coborâtă, dar suficient de sportivă pentru un SUV de talia lui GLC, cu o vizibilitate salutară, impresie susținută de oglinzile generos dimensionate și de montanții neașteptat de fini în raport cu forma fluidă a caroseriei. Scaunele bine conturate, ventilate și încălzite, sunt cu adevărat o desfătare pentru trup și suflet, mascând oboseala inerentă drumurilor lungi. Ambianța generală va fi pe placul celor care au mai condus un C-Class, aproape întregul post de conducere, de la planșa de bord, până la fețele ușilor sau elementele de decor fiind, practic, identice. Ergonomia este și ea la fel de reușită, iar finisarea este clar mai bună decât a oricărui rival direct.

review mercedes glc 220d (13)Suspensia Agility Control cu patru brațe pe față și cinci pe spate este primită în dar tot de la C-Class. Funcția de reglare adaptivă a tăriei amortizoarelor este inclusă în echiparea de serie, alături de sistemul de personalizare a setărilor motorului, cutiei și suspensiei, Dynamic Select și de cele cinci moduri de condus aferente – Eco, Comfort, Sport, Sport Plus, Individual. Contra 2.356 euro, GLC poate fi specificat cu suspensia pneumatică Air Body Control, cu perne de aer cu trei camere, unică în segment. Sistemul Adaptive Damping System Plus  permite reglarea în timp real a gărzii la sol standard de 181 mm. Aceasta se reduce cu 15 mm (Sport, Sport Plus) sau se amplifică cu 15 mm (Off-Road, Incline) sau chiar 50 mm (Rocking Assist), în compania pachetului Off-Road Engineering (731 euro) și a celor cinci moduri suplimentare de rulare aduse de aceasta, până la valoarea maximă de 227 mm.

Sistemul de tracțiune integrală permanentă 4Matic, standard, indiferent de versiune, distribuie inteligent cuplul între punți, într-un raport cu valențe sportive de 45-55% față-spate. Sub aripa protectoare a electronicii (ESP, ASR, DSR), cu unghiuri bune de atac (30,8 grade) și degajare (24,8 grade), GLC depășește cu ușurință pante și drumuri desfundate, ajungând acolo unde niciun X3 nu visează să o facă. Şi asta nu e tot! Alături de noul GLC debutează şi un sistem revoluţionar de tip bird-view. Patru camere video elimină practic unghiurile moarte şi oferă o imagine stereoscopică de ansamblu asupra maşinii plus o vedere asupra obstacolelor situate în faţa acesteia, obstacole ascunse în mod uzual privirii. Mană cerească în off-road!

mercedes-benz-glc-55Paleta de motorizări numără un turbo pe benzină (GLC 250, 2 litri, 211 CP), un plug-in hybrid unic în clasă (din 2016, putere totală 320 CP, autonomie 34 km) și două dieseluri, de fapt, același propulsor de 2,1 litri, oferit în două trepte de putere, 170 CP pentru GLC 220 d și 204 CP pentru GLC 250 d. Best-seller-ul gamei va fi GLC 220 d, doar sensibil mai lent decât GLC 250 d, acesta este însă mai ieftin cu 1.300 euro decât modelul mai potent. Cu un cuplu imens de 400 Nm, palpabil de la 1.400 rpm, acesta este un motor care se remarcă prin flexibilitate și rafinament, un motor care cu greu se face auzit la relanti sau la viteze de croazieră, atunci când GLC plutește nestingherit în treapta a noua, la turații ce abia trec de pragul de 1.500 rpm.

Da, ați citit bine! Noua cutie automată cu nouă trepte 9G-Tronic, perla coroanei Mercedes, este singura disponibilă la debut, GLC devenind, astfel, primul SUV de clasă medie ce renunță definitiv la serviciile transmisiilor clasice manuale. O mutare de geniu, confirmată de reprizele excelente și de consumul surprinzător de redus obținut în condiții reale de trafic, cu o medie de 6,5-7,5 l/100 km. Hotărâtă și rafinată, noua cutie pare să aleagă cu precizie telepatică treapta potrivită fiecărui scenariu, cu mici, aproape imperceptibile, pusee de nervozitate în modul Sport Plus.

review mercedes glc 220d (29)

În plan dinamic, surpriza absolută este feelingul consistent, progresiv al direcției, care reușește să îi redea șoferului legătura directă, complet personală pe care ar trebui să o aibă cu mașina și, implicit, cu reacțiile sale mai mult sau mai puțin intempestive. Descoperit și dominat, GLC oferă satisfacții uriașe. Cu o ținută de drum eminamente neutră și accese de subvirare suprimate cu mână de fier, acesta îți permite să forțezi limitele fizice dincolo de ceea ce permite în mod uzual un SUV, înainte ca puntea din față să își facă în cele din urmă de cap și ca ESP-ul să intervină pentru a pune capăt „petrecerii”. În dulcele stil Mercedes, setarea suspensiei favorizează in extremis confortul, astfel că GLC se dovedește a fi o mașină de familie docilă și plăcută, dar suficient de sportivă pentru a egala, nu și a depăși, totuși, marele rival X3 în materie de plăcere a pilotajului.

Verdict

Noul Mercedes-Benz GLC resetează scala de valori a SUV-urilor premium de clasă medie. Nimeni și nimic nu poate egala în prezent echilibrul dintre calitatea, rafinamentul și sportivitatea acestuia. Totul asezonat, după gust, cu versatilitate și excelente abilități off-road.
ModelGLC 250 d 4Matic
MotorL4, turbo-diesel
Cilindree (cmc)2.143
Putere max./turație (CP/rpm)170/3.000
Cuplu max./turație (Nm/rpm)400/1.400-2.800
Transmisie/tracțiuneautomatic, 9 gears/4WD
L/l/h (mm)4.656/1.890/1.639
Ampatament (mm)2.873
Volum portbagaj (l)550-1.600
Masă la gol (kg)1.845
Viteză maximă (km/h)210
Accelerație 0-100 km/h (s)8,3
Consum mediu (l/100 km)5,0
Emisii CO2 (g/km)129
Preț (euro cu TVA, RO)45.818

Comentati?

Your email address will not be published.