Mercedes a lansat la Salonul de la New York noul SUV Mercedes GLE care vine cu noi argumente în fața concurenței BMW X5, Porsche Cayenne și Range Rover Sport.
Lansat în toamna lui 2011, SUV-ul de clasă mare al lui Mercedes a suferit modificări substanțiale o dată cu modificarea numelui din ML în GLE.
Din multe puncte de vedere, Mercedes GLE este un model nou și nu doar un facelift al lui ML. În premieră, SUV-ul de clasă mare de la Mercedes a primit un tren de rulare adaptiv. Acesta i-a lipsit la vechea generație în lupta cu BMW X5 și Porsche Cayenne care dispun de trenuri de rulare adaptive.
Noul tren de rulare adaptiv Dynamic Select oferă cinci programe: Individual, Comfort, Slippery și Sport plus Off-road pentru versiunile 4Matic. Dacă se comandă și pachetul Off-road, apare și al șaselea program pe selectorul Dynamic Select numit Offroad+. Cu acest program, GLE dispune de reductor și de blocaj 100% a diferențialului central. Când se comandă pachetul Off-road, suspensia pneumatică variabilă permite mărirea gărzii la sol până la 285 mm, caz în care GLE poate trece prin vaduri de apă adânci de 600 mm. Prin comparație, cu excepția lui Range Rover Sport, BMW X5 nu dispune de un pachet Off-road și nici de reductor, iar noua generație Cayenne a renunțat la reductor.
Range Sport are două sisteme de tracțiune: un sistem fără reductor cu diferențial central Torsen și o distribuție sportivă a cuplului (mai ușor cu 18 kg) și un sistem cu reductor și distribuție 50/50% a cuplului cu posibilitatea transferului de la 0 la 100% pe ambele punți.
BMW X5 vine cu nu mai puțin de trei trenuri de rulare orientate spre confort și/sau dinamică:
- pachetul Comfort cu suspensie adaptivă și pneumatică la puntea spate
- pachetul Dynamic cu suspensie adaptivă, Torque vectoring Control și Dynamic Drive (bare stabilizatoare active)
- pachetul Professional (combină pachetele Comfort și Dynamic)
Mercedes GLE (la GLE 350 d 4Matic, GLE 400 4Matic și GLE 500 4Matic), Porsche Cayenne (la toate versiunile mai puțin dieselurile și versiunea hibridă) și Range Rover Sport (în pachetul On/Off Road 2, nu la TDV6) sunt echipate la rândul lor cu sisteme de bare stabilizatoare active care se numesc Active Curve System la Mercedes, PDCC la Porsche și Dynamic Response la Range Rover.
BMW (în pachetul Professional), Range Rover Sport (în același pachet On/Off road 2) și Porsche Cayenne dispun opțional de Torque Vectoring Control la puntea spate. Mercedes nu are nevoie de Torque Vectoring Control deoarece electronica sistemului 4Matic simulează și înlocuiește cu sucees funcțiile unui diferențial blocabil la puntea spate (vezi testul comparativ dintre fostul Mercedes ML 350 BlueTec și BMW X5 xDrive 30d și Range Rover Sport TDV6 HSE)
Cu excepția lui BMW X5 care are suspensie pneumatică doar la puntea spate dacă se comandă pachetul Comfort, celelalte modele au standard sau opțional funcție de versiune suspensie pneumatică la toate roțile.
În ceea ce privește gama de motoare, doar Mercedes și BMW vin cu o versiune cu 4 cilindri turbodiesel ce poate fi combinată nu doar cu tracțiune integrală, ci și cu tracțiune spate: 250 d (motor de 2,2 litri, 204 CP, 480 Nm) la Mercedes și sDrive 25d (motor bi-turbo de 2 litri, 218 CP, 450 Nm) la BMW. Acestea sunt cele mai economice SUV-uri de lux din câte au existat. BMW anunță emisii de 149 g/km CO2 (consum mixt 5,6 l/100 km). în timp ce Mercedes e și mai frugal: doar 140 g/km CO2 (consum mixt 5,4 l/100 km).
O noutate importantă la modelele Mercedes GLE echipate cu motoare diesel este noua cutie automată cu 9 trepte, care are o contribuție substanțială la reducerea consumului, aceasta fiind standard la toate versiunile diesel.
Gama GLE pare ușor descoperită în ceea ce privește dieselurile V6 și V8 mai puternice însă vânzările acestui gen de modele reprezintă doar un procent marginal. Pe de altă parte, dieselul V6 de 3 litri de la Mercedes GLE 350 d 4Matic are un cuplu maxim de 620 Nm, mai mare decât al motorului bi-turbo diesel SDV6 de la Range Rover Sport care afișează 600 Nm. Unde nu are Mercedes reprezentant este în zona dieselurilor de peste 300 CP unde Range Rover Sport are modelul TDV8 (339 CP), Porsche vine cu Cayenne S Diesel (382 CP), iar BMW cu o construcție originală cu șase cilindri în linie și trei turbine montate în serie (381 CP).
În schimb, gama pe benzină a lui GLE a primit noul și excelentul V6 bi-turbo lansat la Clasa C, care face o figură excelentă și pe noul SL 400. Cu 333 CP, acesta este un concurrent redutabil pentru BMW xDrive 35i (306 CP), Range Rover 3.0 V6 Supercharged (340 CP) și Porsche Cayenne (300 CP).
V8-ul bi-turbo din GLE 500 4Matic dezvoltă 435 CP și vine cu dotări standard suplimentare față de GLE 400 4Matic. Acesta concurează Cayenne S cu 420 CP și X5 xDrive 50i cu 450 CP.
La topul gamei, Mercedes oferă două versiuni AMG GLE 63 și GLE 63 S care dezvoltă 557, respectiv 585 CP din motorul V8 bi-turbo de 5,5 litri. Ajutat de compresor mechanic, V8-ul supraalimentat din Range Rover Sport dezvoltă 510 CP sau 550 CP în versiunea SVR, în timp ce noul BMW X5 M pune la bătaie 575 CP, iar Porsche Cayenne Turbo și Turbo S scot 520 respectiv 570 CP din V8-ul turbo de 4,8 litri.
Marea noutate a gamei este noul Plug-In Hybrid GLE 500 e 4Matic, care preia sistemul de propulsie de la S 500 e. Motorul V6 bi-turbo de 3 litri și 333 CP este sprijinit de un motor electric de 116 CP, integrat în cutia de viteze, ansamblul furnizând o putere maximă de 442 CP și un cuplu maxim de 650 Nm. Sunt valori comparabile cu cele furnizate de GLE 500 4Matic: 435 CP și 700 Nm. Versiunea Plug-In Hybrid promite un consum de numai 3,4 l/100 km (emisii de 79 g/km CO2) și o autonomie electrică de până la 30 km.
Prin comparație, Porsche utilizează un motor termic similar de 3 litri însă supraalimentat cu compresor mecanic și nu cu două turbine, care dezvoltă tot 333 CP și un cuplu maxim de 440 Nm. Combinat cu motorul electric de 95 CP și 310 Nm amplasat ca și la GLE între motorul termic și cutia automată cu 8 trepte, ansamblul dezvoltă 416 CP și 590 Nm. Accelerează de la 0 la 100 km/h în numai 5,9 secunde. Atinge o viteză maximă de 243 km/h și 125 km/h în mod electric, în timp ce autonomia electrică promisă este între 18 și 36 km iar consumul mixt este identic cu cel al lui Mercedes (3,4 l/100 km, emisii de 79 g/km CO2) în condițiile în care puterea totală este puțin mai mică decât la GLE. Mercedes nu a comunicat încă datele de performanțe dar a anunțat o autonomie electrică similar, de 30 km.
Range Rover Sport are o versiune diesel Hibrid dar fără Plug-In în timp ce BMW a ales calea unui X5 Plug-In Hybrid mai economic, echipat cu un motor termic pe benzină cu 4 cilindri de 2 litri și 245 CP. Consumul anunțat este aproape același, de 3,3 l/100 km, deși puterea totală este de numai 313 CP (245 CP din motorul termic și 113 CP din motorul electric). Având însă în vedere că ciclul de măsurare a consumului NEFZ favorizează modelele hibride, este de așteptat ca în viața reală X5 să fie puțin mai economic fără a livra însă aceeași dinamică ca Mercedes sau Porsche: accelerație de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde și viteză maximă de 210 km/h.
La noua generație, Range Rover Sport este oferit și cu opțiunea de șapte locuri disponibilă și la X5, în timp ce Cayenne și GLE au exclusiv 5 locuri. Însă GLE are cel mai mare portbagaj dintre cele patru modele, iar cine vrea șapte locuri, dar șapte locuri full-size, are opțiunea GL, care va suferi un facelift în această toamnă ocazie cu care va primi și noua denumire GLS și foarte probabil și o versiunea ultraluxoasă Maybach care să poată concur cu noul Range Rover SVAutobiography și cu viitorul BMW X7.
Model | GLE 250 d/4Matic | GLE 350 d 4Matic | GLE 400 4Matic | GLE 500 4Matic | GLE 500 e 4Matic | GLE 63 | GLE 63 S |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor/nr. Cilindri | L4, turbodiesel | V6, turbodiesel | V6, bi-turbo | V8, bi-turbo | V6, bi-turbo | V8, bi-turbo | V8, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 2.143 | 2.987 | 2.996 | 4.663 | 2.996 | 5.461 | 5.461 |
Putere max/turație (CP/rpm) | 204/3.800 | 258/3.400 | 333/5.250-6.000 | 435/5.250 | 333/5.250-6.000 | 557/5.750 | 585/5,500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 480/1.600-4.800* | 620/1.600 | 480/1.600-4.000 | 700/1,800-4,000 | 480/1.600-4.000 | 700/1.750-5.500 | 760/1.750-5.250 |
Putere maximă motor electric (CP) | 116 | ||||||
Cuplu maxim motor electric (Nm) | 340 | ||||||
Putere totală (CP) | 442 | ||||||
Cuplu total (Nm) | 650 | ||||||
Transmisie | 9 trepte, auto | 9 trepte, auto | 7 trepte, auto | 7 trepte, auto | 7 trepte, auto | 7 trepte, auto | 7 trepte, auto |
Tracțiune | rwd/awd | awd | awd | awd | awd | awd | awd |
L/l/h (mm) | 4.819/1.935/1.840 | 4.819/1.935/1.840 | 4.819/1.935/1.840 | 4,819/1.935/1.840 | 4.819/1.935/1.840 | 4.819/1.935/1.840 | 4.819/1.935/1.840 |
Ampatament (mm) | 3.075 | 3.075 | 3.075 | 3.075 | 3.075 | 3.075 | 3,075 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,4/5,7 | 6,4 | 8,8 | 11,0 | 3,3 | 11,8 | 11,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 140/149 | 169 | 209 | 258 | 79 | 278 | 278 |
* 500 Nm/1,600-1,800 rpm pentru GLE 250 d 4Matic |