Weekend-ul nostru E-Class continuă. După ce v-am oferit în premieră primul test cu noul E 220 d, venim acum cu o întrebare. Cum este noul Mercedes în comparație cu rivalii săi direcți? Așadar, aliniem la start noul E 220 d, Jaguar XF și Audi A6, grație Auto motor und sport. Eurovision 2016. Nu, nu e vorba despre competiția muzicală, ci despre primul test comparativ în care este implicat E-Class.
Mercedes E-Class a crescut în dimensiuni: câțiva centimetri au fost rezervați ampatamentului (2.939 în loc de 2.874 de milimetri) și câțiva în plus lungimii mașinii (4.923 în loc de 4.868 de milimetri). Nu mult, ați putea crede, dar aici, în lumina reflectoarelor, noul Mercedes E 220 d uimește, cu siguranță, prin imaginea sa mai impozantă decât a predecesorului. Chiar și companionii Audi A6 și Jaguar XF par mult mai delicați. Diferențele din viața reală sunt însă, neglijabile: Jaguar este, de fapt, cu 2 centimetri mai lung ca Audi și aproximativ cu 3 centimetri mai lung ca rivalul de la Mercedes.
Cu asemenea dimensiuni asemănătoare, nu e deloc surprinzător că spațiul oferit de cele trei limuzine business nu aduce diferențe semnificative, noul E-Class fiind lejer campion în această companie. Chiar și așa, XF pare oarecum mai strâmt, stai mai adânc, dar mai drept în spate. Spațiul pentru genunchi în A6 pare să fie cel mai restrâns, ceea ce era de așteptat din moment ce are un ampatament cu trei centimetri mai scurt ca acela la Mercedes-ului E 220 d. Suplimentar, Mercedes oferă cele mai confortabile scaune în spate, ideale pentru limuzinele cu șofer și pentru activități de taximetrie. Deci nimic neobișnuit.
O nouă generație de motoare
În primul rând, Mercedes, care, așa cum știți deja de ceva vreme, vine cu o nouă generație de motoare diesel, cu nume de cod OM 654. Unitatea diesel din aluminiu cu 4 cilindri pornește la simpla atingere a unui buton și se grăbește încet către relanti, foarte puțin zgomot ajungînd la interior. Mai silențios ca niciodată, dar și viguros și rapid la turații, dându-le dreptate specificațiilor tehnice interesante: 194 CP și un cuplu de 400 Nm, cărora li se alătură rapida și armonioasa cutie automată cu 9 trepte 9G-Tronic, care expediază puterea către roțile din spate.
Enigma manetei: la Mercedes, schimbătorul de viteze a rătăcit, acum câțiva ani, spre coloana de direcție. Am avut atunci mult timp la dispoziție să ne obișnuim. Și Jaguar a încercat să reinventeze volanul cu al său comutator rotativ care arată interesant, dar care este incomod și nesigur, pentru că îi distrage atenția șfoferului. Convențional, dar ideal este comutatorul clasic de selectare a vitezelor la A6. Deci de ce să inventezi ceva nou când soluția demonstrată funcționează atât de bine?
Capacitate mai mică, zgomot mai puțin, putere mai multă
Haideți să vedem cum se conduc cele trei limuzine. Mercedes-ul a acelerat rapid prin oraș, motorul rămânînd silențios chiar și la viteze mai mari. Efortul de a face trecerea la o nouă generația de motoare a meritat. Motorul diesel OM 654 a fost complet reconfigurat, este mai mic și mai ușor ca predecesorul său, avînd și o capacitate mai mică (1.950 în loc de 2.143 cc), dar o putere specifică mai mare (99 în loc de 79 CP pe litru).
Unul dinre trucurile folosite de către dezvoltatorii unității poate fi dezvăluit aici: nou diesel modificat semnificativ. Aceste schimbări constau în faptul că axa verticală a cilindrilor este deplasată cu 12 milimetri către axa arborelui cotit. În alte cuvinte: pistonul nu stă drept, ci ușor înclinat către arborele cotit. Acest lucru economisește înălțime, asigură o fricțiune redusă și un nivel redus de zgomot.
Strategia de dezvoltare a motorului diesel este un subiect luat în serios și de rivali. Motorul diesel de 2 litri de la Jaguar, deși nu prea puternic la cei 180 CP ai săi, este, de asemenea, nou-nouț. Trebuie să urnească cea mai ușoară mașină din cadrul testului, așa că este agil, deși își face simțită prezența mai mult din punct de vedere acustic decât motorul Mercedes. Nici Audi nu dezamăgește, deși își vede vigoarea penalizată de sistemul de tracțiune integrală Quattro.
Sistemul de amortizare adaptivă nu este nici pe departe o noutate în acest segment. Dar și în acest sens, E-Class ridică ștacheta confortului cu a sa suspensie pneumatică Air Body Control: aceasta prezintă trei camere pentru fiecare lonjeron în partea din spate și două în față, în timp ce raportul arcurilor poate fi controlat sau chiar configurat în faze multipli. Tot ansamblul costă 2.261 euro în plus, dar după prima impresie la condus, merită până la ultimul bănuț. Mercedes-ul alunecă plin de încredere pe autostrada foarte denivelată din Lisabona, fără a-și pierde calmul nici măcar pentru o secundă, asigurînd astfel o impresie armonioasă și cursivă pe parcursul rulării.
Sistemul de amortizare adaptivă nu este nici pe departe o noutate în acest segment. Dar și în acest sens, E-Class ridică ștacheta confortului cu a sa suspensie pneumatică Air Body Control: aceasta prezintă trei camere pentru fiecare lonjeron în partea din spate și două în față, în timp ce raportul arcurilor poate fi controlat sau chiar configurat în faze multipli. Tot ansamblul costă 2.261 euro în plus, dar după prima impresie la condus, merită până la ultimul bănuț. Mercedes-ul alunecă plin de încredere pe autostrada foarte denivelată din Lisabona, fără a-și pierde calmul nici măcar pentru o secundă, asigurînd astfel o impresie armonioasă și cursivă pe parcursul rulării.
Partea distractivă este singura care mai rămâne de testat, cei trei rivali de clasă îndreaptîndu-se pe autostradă spre drumurile muntoase pline de serpentine din jurul orașelor Estoril și Cascais. Nici una dintre cele trei limuzine nu dă senzația că este prea mare pe străduțele înguste, toate trei fiind agile, rapide și ușoare. Un oarecare avantaj la acest capitol pentru Jaguar și Mercedes, ambele dotate cu o senzație extraordinară dată de sistemul de direcție.
Așa că am ajuns aproape de final și nu am scris nimic despre sistemul de asistență la schimbarea benzilor de circulație și nici de sistemul Active Brake Assist, cu funcție de traversare a intersecțiilor sau cu Drive Pilot. Toate sistemele care duc Mercedes-ul E-Class mai aproape de rularea autonomă și care sunt integrate în pachetul Driver Assistance Plus, oferit contra sumei de 2.856 de euro. Evident, nu am menționat minunile habitaclului cu ecran dual, și nici comenzile cu tehnologie touch de pe volan… Le vom pune pe toate sub lupă la următorul test cu E-Class. Detaliat, promitem!
Sursă: Auto motor und sport.de