Test comparativ Mercedes GLA vs BMW X1

Mercedes GLA 220 CDI 4Matic vs BMW X1 xDrive 18d
,
3.09K 0

Neconvenționalul Mercedes GLA înfruntă BMW X1, ambele cu motoare turbodiesel și tracțiune integrală. Test comparativ Mercedes GLA 220 CDI 4Matic vs BMW X1 xDrive 18d.

Prezentat sub formă de concept la Salonul de la Paris în octombrie 2008, BMW X1 a intrat în producție un an mai tîrziu la uzina BMW din Leipzig. La momentul apariției sale, X1 a fost considerat primul SUV compact premium deși nu avea proporțiile unui SUV compact. Înălțimea lui de 1545 mm era mai apropiată de a unui break decât de a unui SUV iar ca design arăta mai mult ca un Seria 3 Touring înălțat decât ca un SUV veritabil. De altfel, asemănarea cu Seria 3 nu este doar stilistică. X1 utilizează platforma tehnică de la fosta Serie 3 Touring (E91), sistemul de tracțiune integrală xDrive fiind construit pe baza tracțiunii spate.

Mercedes GLA vs BMW X1 mercedesblog16

Mercedes GLA vine cu o totul altă rețetă, făcând parte din noua familie de modele compacte de la Mercedes construite pe noua platformă cu tracțiune față MFA (Mercedes Front Antrieb) care se poate adapta și pentru noua tracțiune integrală dezvoltat special pentru această platformă. Cu o înâlțime și mai mică cu 50 mm decât X1, GLA seamănă mult cu o un Clasa A înălțată decât cu un SUV compact concurent cu X1. Însă fără îndoială, GLA are un design mai atrăgător. Cu capota profilată, scuturile simulate în față și spate, garda la sol mai mare, pasajele roților evazate mai agresiv decât la X1 și suprafețele vitrate reduse, GLA arată ca un crossover modern care atrage atenția mai mult decât X1.

Mercedes GLA vs BMW X1 mercedesblog1

Caroserie și interior

Stilistic, Clasa A se diferențiază clar de GLA, dar tehnic, GLA este o Clasa A mai înălțată. De aceea, spațiul interior nu este un punct forte, Mercedes punând mai mult accentul pe lifestyle decât pe aspectele practice. Lățimea interioară și spațiul pentru genunchi în spate sunt doar o idee mai mici decât la BMW, însă spațiul la cap în față și în spate este clar mai mic decât la X1. Pe deasupra, geamurile mici dau o senzație de claustrofobie, iar vizibilitatea spre spate este mai restrânsă în GLA din cauza lunetei mici și montantului spate lat și înclinat. BMW are și avantajul unei banchete fracționabile 40/20/40% oferite standard (la Mercedes bancheta se fracționează doar 40/60%). Ambele banchete se rabat simplu dar la niciuna suprafața de încărcare nu este perfect plană. Pe de altă parte, nu apare niciun prag la încărcare pentru că portbagajul are podea dublă. În spate se stă mai confortabil în BMW nu doar datorită înălțimii interioare mai mari ci și pentru că la Mercedes bancheta este plasată prea jos și pasagerii stau cu genunchii în aer.

Mercedes GLA vs BMW X1 mercedesblog29

Volumul standard al portbagajului este similar la cele două modele, dar aici Mercedes este mașina mai practică, deoarece portbagajul său este mai lat și are o formă mai regulată datorită unei suspensii spate multilink mai compacte. În schimb, cu bancheta rabatată, BMW oferă un volum maxim și o lungime de încărcare mai mari. De asemenea, prin amplasarea schimbătorului cutiei automate pe colana volanului, Mercedes oferă mai multe spații de depozitare pe consola centrală și buzunare mari în uși.

Invers decât în mod tradițional, în Mercedes se stă mai jos în față, GLA oferind o poziție de condus mai sportivă. Dar scaunele sport cu tetiere integrate din pachetul AMG Sport nu sunt neapărat cea mai bună soluție pentru că nu permit reglarea tetierelor.

BMW are un avantaj și în privința ergonomiei. Sistemul iDrive foarte modern, cu display de înaltă rezoluție dispune de același soft ca în modelele mai scumpe de la BMW. Prezentarea sistemului cu monitorul încastrat în bord este o reminiscență de la vechea Seria 3. Prin comparație, GLA utilizează o versiune mai veche a centralei Comand, cu multe butoane, doar monitorul de 7 inch, de sine stătător, fiind în pas cu timpurile actuale.

Mercedes GLA vs BMW X1 mercedesblog10

Dinamică

Cele două mașini sunt foarte diferite. Sistemul xDrive de la BMW este construit pornind de la tracțiunea spate în timp ce sistemul 4Matic de la Mercedes este derivat dintr-o platformă cu tracțiune față. Numele 4Matic este același cu cel de la modelele Mercedes mai mari care au la bază tracțiunea spate dar, ca și în cazul lui quattro de la Audi, construcția sistemului nu este identică pe modelele care utilizează platforma cu tracțiune față, cum este cazul lui GLA, B-Class sau CLA.

La condus, BMW se simte mai incisiv, mai dinamic, mai agil și nu există niciun fel de influențe în direcție. Este încă o dovadă că pentru plăcerea în conducere nimic nu poate înlocui avantajele transmisiei spate. Sistemul xDrive este orientat spre o conducere dinamică, cuplul fiind dirijat preponederent spre spate. De altfel, distribuția lui variază între 100/0% și 50/50% spate/față.

Dar GLA? Mercedes a construit unul din cele mai bune modele cu tracțiune față de pe piață, iar tracțiunea integrală conferă multă siguranță și oferă multe rezerve la limită. În cazul modelului de test, echipat cu pachet AMG Sport care include pachetul de dinamică la rulare cu suspensie sport mai coborâtă cu 15 mm și direcție sport, GLA se conduce agil și plăcut, ruliul în viraje este redus, iar direcția este comunicativă. Totuși, la limită, GLA subvirează mai mult decât X1 dar acest lucru nu face decât să confirme că o tracțiune integrală derivată dintr-o tracțiune spate conferă mai multă incisivitate decât o tracțiune integrală bazată pe o tracțiune față.

Mercedes GLA vs BMW X1 mercedesblog37

Însă fanii BMW nu se vor mai bucura prea mult de incisivitatea lui X1 pentru că viitoarea generație va trece din 2015 la tracțiune față urmând a prelua noua platformă utilizată deja la familia Mini și la noul BMW Seria 2 Active Tourer. Atunci vom vedea dacă BMW va putea construi o tracțiune față mai bună decât cea actuală a lui Mercedes.

Mercedes GLA vs BMW X1 mercedesblog33

Cu un avantaj de 27 CP, motorul lui Mercedes oferă performanțe dinamice mai bune beneficiind și de o masă mai mică cu 55 kg. În plus, silueta mai joasă a lui GLA care îi conferă și o rezistență aerodinamică mai redusă datorită unei suprafețe frontale mai mici ajută și la obținerea unui consum mai mic deși GLA are o putere mai mare. La cei 170 CP, consumul anunțat de 5,1 l/100 km este un record în clasa lui. Iar în practică se pot obține valori de 6 l/100 km ceea ce pentru un model de 170 CP cu tracțiune integrală este un rezultat meritoriu. În schimb, cutia automată clasică cu 8 trepte a lui BMW este mai precisă. Este mai intuitivă, are un soft mai inteligent și schimbă mai repede. Cutia automată cu dublu ambreiaj de la Mercedes are o ușoară slăbiciune la pornire și o ușoară întârziere la retrogradare. Mai ales la manevrele de depășire, am dori ca transmisia lui GLA să reacționeze mai repede atunci când se apasă accelerația.

Mercedes GLA vs BMW X1 mercedesblog14

Mercedes GLA vs BMW X1 mercedesblog35

Turbodieselul de 2 litri și 143 CP de la BMW nu mai este la prima tinerețe, o evoluție a lui fiind deja prezentă la faceliftul lui X3.  Motoarele ambelor modele sunt relativ zgomotoase și nu își pot ascunde originea de diesel. Mai ales în sarcină și la accelerații mai viguroase se aude acel sunet specific de diesel, care este puțin mai pregant la Mercedes decât la BMW. X1 de test avea jantele standard de 17 inch în timp ce Mercedes avea pachetul AMG Sport cu suspensie sport și jante opționale de 19 inch. De aceea, la Mercedes, confortul este afectat la trecerea peste denivelările scurte. Însă nu este obligatoriu să cumpărați pachetul AMG Sport, iar spre deosebire de BMW, Mercedes oferă un pachet off-road cu suspensie înălțată cu 30 mm, ideală pentru amatorii de aventură.

 

Verdict

Mercedes GLA reprezintă interpretarea cea mai modernă a unui crossover modern: stilat, elegant, cu multe pachete de personalizare. Are un motor performant și extrem de economic dar nerafinat. Pentru o tracțiune integrală derivată din tracțiune față, Mercedes a scos maximum posibil, GLA fiind plăcut și agil la condus, mai ales cu pachetul de dinamică la rulare. Însă nu este chiar la fel de incisiv ca BMW X1 care are la bază o tracțiune integrală cu orientare sportivă derivată dintr-o transmisie spate. X1 este puțin mai spațios în spate și are un sistem iDrive mai intuitiv dar prezența scenică nu te faci să exclami ”wow” ca în cazul lui GLA.

Foto: Ovidiu Tăbăcaru

ModelBMW X1 xDrive 18d Aut.Mercedes GLA 220 CDI 4Matic
MotorL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)19952143
Putere maximă/turație (CP/rpm)143/4000170/3400-4000
Cuplu maxim/turație(Nm/rpm)320/1750-2750350/1400-3400
Transmisie8 trepte, automată7 trepte, automată, dublu ambreiaj
L/l/h (mm)4454/1798/15454417/1804/1494
Ampatament (mm)27602699
Volum portbagaj (l)420-1350421-1235
Masă la gol (kg)1650/5501595/480
Viteză maximă (km/h)195215
Accelerație 0-100 km/h (s)108,3
Consum mediu (l/100 km)5,45,1
Emisii CO2 (g/km)143132
Preț (euro cu TVA,RO)34.67638.862

 

Comentati?

Your email address will not be published.