Clasa G 6×6: Tyrannosaurus rex

,
3.17K 0

Pentru șeicii arabi pentru care banii nu contează și care se bucură să trăiască într-o zonă a lumii în care benzina e mai ieftină decât apa, Mercedes a construit  Clasa G 6×6, un pick-up cu patru locuri luxoase, tracțiune 6×6 și motor AMG V8 bi-turbo de 544 CP.

Cu siguranță că matematicianul Ian Malcolm (Jeff Goldblum) s-ar fi descurcat mai bine cu un 6×6 pe insula Sorna în seria a doua a trilogiei The Lost World: Jurassic Park, unde au fost crescuți dinozaurii înainte de a popula Insula Nublar unde au fost văzuți în prima serie Jurassic Park. Dar în 1997 Malcolm nu a avut la dispoziție decât un Mercedes ML, apărut în film chiar înainte de lansarea mondială a primei generații de SUV-uri moderne Mercedes.

Însă un G-Class 6×6 în versiune cu două și patru uși se află de mai mult timp în dotarea armatei australiene, singura din lume care are un astfel de vehicul. Acesta este de altfel singurul model 6×6 construit de Mercedes din 1941 încoace. Plecând de la această idee, Mercedes a construit două versiuni civile G 63 AMG 6×6 la uzina din Graz unde se produce și Clasa G normală și în funcție de cerere, Mercedes va decide dacă va produce în serie mică acest monstru motorizat de 5,875 metri lungime, care dispune de un motor V8 bi-turbo AMG, 6 roți motrice și o ambianță foarte luxoasă.

Clasa G 6×6 este primul Mercedes 6×6 după 1941

Credem că doritori s-ar putea găsi în lumea arabă unde petrolul este mai ieftin decât apa și unde consumul nu contează. Mercedes nu  a comunicat în fișa tehnică nici consumul și nici emisiile de CO2 dar un G 63 AMG echipat cu același motor consumă conform cifrelor oficiale 13,8 l/100 km (322 g/km emisii CO2). Probabil că în viața reală consumul sare de 25 l/100 km iar pentru o schemă de tracțiune ca cea de la 6×6 și încă 1,3 tone surplus de masă va trebui să mai adăugăm încă minimum 10-15 l/100 km. Mercedes a anticipat că acest G 6×6 va fi o cămilă a deșertului care are nevoie de un rezervor mare pentru o autonomie decentă și de aceea, la un plin încap 159 litri (96 de litri în rezervorul standard și încă 63 de litri în cel auxiliar).

Motorul V8 bi-turbo, cutia AMG Speedshift Plus 7G-Tronic și puntea față provin de la G 63 AMG, în timp ce reductorul a fost combinat cu un sistem de tracțiune spate ce provine de la versiunea militară 6×6 pentru Australia.

Cu acest G 6×6 nu poți să faci niciodată nicio greșeală pentru că nu există ”wrong-way”. Pe oriunde ai apuca-o nu există obstacole și asta din două motive: tracțiunea și garda la sol excepționale.

Clasa G 6×6 are cinci diferențiale blocabile 100%

 Să le luăm pe rând. Tracțiunea. Clasa G 6×6 are tot trei comutatoare pentru controlul electric al sistemului la fel ca și Clasa G normală. Dar în acest caz butoanele acționează altceva deoarece sunt nu mai puțin de cinci diferențiale blocabile 100% la bord. Din cele trei butoane se pot comanda trei stagii:

Stadiul 1: se activează cele două diferențiale longitudinale blocabile în cutia de transfer și între cele două punți spate
Stadiul 2: se cuplează cele două diferențiale transversale de la punțile spate
Stadiul 3: se blochează și diferențialul față și acum toate cele cinci diferențiale sunt active. Forța de tracțiune este distribuită în raport 30/40/30% către cele trei punți.

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 Showcar, Dubai 2013  Apoi, aptitudinile off-road. Mercedes a  venit cu o inovație foarte practică – punțile portabile. În locul punților rigide la care roata este centrată pe axul arborelui, la punțile portabile punctul de prindere este mai sus și comunică cu centrul roții printr-un angrenaj dințat. Astfel, garda la sol este mult mai mare ajungând la 460 mm față de doar 210 mm la Clasa G normală. De aceea, Clasa G 6×6 poate trece prin vaduri de apă adânci de 1000 mm față de numai 600 mm la versiunea 4×4. Mai mult, cu aceste punți portabile, poziția punților față de șasiu rămâne neschimbată și la fel rămân și punctele de prindere ale suspensiei, ale direcției și a arborilor de transmisie, iar angrenajul dințat contribuie la compensarea circumferinței uriașe a pneurilor imense de 37 inci, astfel că rapoartele în cutie, gradarea vitezometrului și senzorii ABS rămân de asemenea neschimbați.

 Unghiul ventral este mai bun decât la Clasa G 4×4 în ciuda ampatamentului mărit

 La ampatamentul uriaș de 422 cm te gândești că unghiurile de trecere, mai ales cel ventral nu pot fi foarte bune. Însă valorile sunt mai bune decât la Clasa G: unghi de atac ieșire  de 52/54 grade (36/27 grade la Clasa G 4×4) și unghi ventral de 22 grade (21 de grade la Clasa G 4×4). Iar dacă totuși ajungi într-un loc imposibil și te lovești de vreo rocă, baia de ulei și transmisia sunt protejate de un scut din oțel inoxidabil realizat din trei segmente.

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 Showcar, Dubai 2013

La ampatamentul uriaș de 422 cm te gândești că unghiurile de trecere, mai ales cel ventral nu pot fi foarte bune. Însă valorile sunt mai bune decât la Clasa G: unghi de atac ieșire  de 52/54 grade (36/27 grade la Clasa G 4×4) și unghi ventral de 22 grade (21 de grade la Clasa G 4×4). Iar dacă totuși ajungi într-un loc imposibil și te lovești de vreo rocă, baia de ulei și transmisia sunt protejate de un scut din oțel inoxidabil realizat din trei segmente.

Ca și la Hummer H1, Clasa G 6×6 dispune de un sistem de umflare/dezumflare a imenselor roți spate care au aproape 1 metru în diametru, mai precis 94 cm. Șoferul are la dispoziție patru butoane în bord de unde poate comanda umflarea în mai puțin de 20 de secunde a celor șase roți de la presiunea de 0,5 bar potrivită pentru atacarea dunelor de nisip la cea ce 1,8 bar, indicată pentru utilizarea pe șosea. Rapiditatea operațiunii este asigurată de un compresor puternic și de cele patru rezervoare de câte 20 de litri de aer comprimat plasate în lateral în dreptul pasajelor roților spate. Cu un compresor normal, aceeași operațiune durează 10 minute. De asemenea, un pneu normal nu mai stă etanș pe jantă la presiuni sub 1 bar. G 6×6 poate rula însă prin deșert și la o presiune a pneurilor de 0,5 bar grație unei construcții speciale a jantei. Pneul este prins pe janta din două bucăți cu un inel care nu permite ca acesta să iasă de pe jantă la presiune mică.

Roțile pot fi umflate/dezumflate în 20 de secunde de la 0,5 la 1,8 bar

 Mercedes s-a gândit și la confortul pasagerilor. Puntea față și prima din spate au arcuri mai tari în timp ce a doua punte spate are arcuri mai moi, în timp ce amortizoarele reglabile cu gaz furnizate de un partener extern nedivulgat de Mercedes conferă un nivel înalt de confort combinat cu o dinamică bună atât on cât și off-road.

Bineînțeles că în off-road sistemele de siguranță ABS și ESP se pot decupla și astfel G 6×6 frânează mai eficient. La masa la gol de 3850 kg ne-am putea gândi că toată această pregătire pentru atacul deșertului nu are sens pentru că mașina s-ar scufunda în deșert. Dar nu este așa. Cu roțile dezumflate la 0,5 bar amprenta roții la sol este mai mare iar distribuția presiunii la sol pe cele șase roți nu este mai mare decât cea a unui om de greutate medie care calcă prin deșert.

Ca și în G 63 AMG 4×4, și în versiunea 6×6 lucrează același V8 bi-turbo AMG de 5,5 litri nume de cod M 157 ce furnizează 544 CP și 760 Nm cuplat cu transmisia automată AMG Speedshift Plus 7G-Tronic. Aceasta dispune de trei programe – Controlled Efficiency (C), Sport (S) și Manual (M). Deși la prima vedere modul Manual pare potrivit mai degrabă pentru o mașină sport, nu e chiar așa. Pe modul Manual se poate menține treapta de viteză preselectată și astfel se poate tura motorul până la limita maximă, lucru necesar uneori când se atacă pante foarte abrupte.

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 Showcar, Dubai 2013

La exterior Clasa G 6×6 arată mai impunător decât versiunea 4×4 în special datorită aripilor față și spate mult evazate, zona evazată fiind realizată din fibră de carbon. Se remarcă de asemenea cele patru lumini cu LED din acoperiș și de sub cele două faruri rotunde și grila radiatorului cu cele două bare care susțin logo-ul Mercedes.

Silueta de serie este extinsă este extinsă cu al treilea geam lateral și cu bena care dispune de un roll bar din oțel inoxidabil. Podeaua benei este din bambus, un lemn durabil.

Clasa G 6×6 este un pick-up cu patru locuri individuale și dispune de planșa de bord nouă de la modelul 4×4 cu display color. Instrumentarul de bord AMG are un display TFT, meniul AMG și un indicator separat pentru trepata de viteză selectată. Schimbătorul are embosat sigla AMG la fel ca la SLS AMG iar pragurile sunt iluminate în alb la toate ușile. Interiorul este extrem de luxos fiind cel puțin la nivelul Clasei S: tapițerie de piele designo în roșu sau maro care acoperă nu doar scaunele ci și toate fețele de uși. Bordul este îmbrăcat de asemenea în piele, iar inserții de fibră de carbon și Alcantara acoperă plafonul și montanții. Prototipul dispune de asemenea de scaune spate individuale reglabile electric, încălzite și ventilate, consolă centrală separată cu piele designo și sistem entertainment pentru spate cu două monitoare montate pe tetierele scaunelor față.

Mercedes a construit doar două exemplare din acest monstru de oțel. Dacă va exista cerere, ar putea fi produs în serie mică. Baza tehnică este solidă și fiabilă: motorul, cutia și trenul de rulare de la G 63 AMG 4×4 și sistemul 4×4 adaptat de la versiunea militară 6×6 pentru Australia. Mercedes nu a suflat niciun cuvânrt despre prețul posibil, dar noi estimăm că o astfel de mașină cu o astfel de tehnică și nivel de exlusivitate și de dotări poate ajunge la 350-400.000 de euro.

Date tehnice comparative Mercedes G 63 AMG 6×6/G  63 AMG 4×4

ModelG 63 AMG 6x6G 63 AMG 4x4
MotorV8, bi-turboV8, bi-turbo
Cilindree (cmc)54615461
Putere maximă/turație (CP/rpm)544/5500544/5500
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)760/2000-5000760/2000-5000
Transmisie6x6 permanent4x4 permanent
Cutie de vitezeAMG Speedshift Plus 7G-TronicAMG Speedshift Plus 7G-Tronic
L/l/h (mm)5875/2110/22804662/1760/1951
Ampatament (mm)42202850
Masă la gol/sarcină utilă (kg)3850/6502550/650
Gardă la sol (mm)460210
Unghi de atac/ieșire (grade)52/5436/27
Unghi ventral (grade)2221
Adâncime vad apă (mm)1000600
Viteză maximă (km/h)160210
Accelerație 0-100 km/h (s)nc5,4
Consum mediu (l/100 km)nc13,8
Emisii CO2 (g/km)nc322

Poți vedea cum se comportă G 63 AMG 6×6 în deșert în acest film cu Richard Hammond de la Top Gear în acțiune

Poți vedea o comparație interesantă între G 63 AMG 4×4 și G 63 AMG 6×6 în testul de la Head2Head.

Comentati?

Your email address will not be published.