Noua generație smart este pregătită de drum. Bucuria urbană – așa cum îl numește Mercedes-Benz – s-a întors la Barcelona acolo unde primul eveniment test drive pentru media cu 15 ani în urmă. Acasă la Gaudi, smart-ul s-a simțit ca acasă. Dar cât de smart este noul smart?
Trebuie să fie colorat, distractiv și ușor de manevrat în orașe aglomerate. Micro-mașina de două locuri, lățită cu 10 centimetri, respectă aceste standarde. Cu o lungime de doar 2,69 metri și un diametru al cercului de bracare fără precedent, de doar 6 metri și 95 de centimetri (smart forfour, cu o lungime de 3,49 m, are un diametru al cercului de bracare de 8,65 m, exact ca precedentul smart fortwo), cea mai mică dintre mașinile mici poate fenta traficul și se poate înghesui pe locuri de parcare microscopice.
În timpul traseelor urbane, cu ochii la drum, la monitorul de 7 inchi și trăgînd cu ochiul la Sagrada Familia, smart-ul a fost peste așteptări. Nici nu ne-am așteptat la prea multe. Oprind din semafor în semafor în centrul Barcelonei, am sperat că sistemul stop & start ar face econimie la consum, mai ales în modul eco, la volanul smart-ului fortwo de 90 CP. Deocamdată, consumul este mult peste cifrele anunțate de 4,2 l/100 km pentru smartul cu motor turbo de 898 cc și 90 CP.
Citiți aici despre supraviețuirea urbană într-un smart!
Cutia automată cu dublu ambreiaj DCT, Twinamic, este evident mai bună ca precedenta cutie, dar schimbă din viteza întâi într-a doua ceva mai sus de 4000 rpm. Reprezentanții smart își sfătuiesc viitorii clienți să încerce să controleze accelerația cu piciorul și să lase mașina să meargă în ritmul ei. Și scot în evidență că modelele sunt în faza de pre-producție de serie. Cutia DCT în șase trepte este o opțiune de 1200 de euro. Cei care preferă cutia manuală, o pot alege pe cea în 5 trepte.
Într-o zi catalană cu ploaie, geamurile aburite ale mașinii cu mini-volum au nevoie de vreo 5 secunde de ventilație pentru a oferi din nou vizibilitate totală. Dacă închizi complet gurile de ventilație, ai parte de logo-ul smart, potrivit cu restul design-ului interior.
Într-o a doua zi de teste, cu soare, de-a lungul unui drum care îți taie respirația, pe coasta Mării Mediterane, smart-ul forfour s-a dovedit un pic leneș la deal, dar de încredere și ușor de manevrat în curbe. Este doar fizică și este o lege a gravitației. Să fim serioși și să nu ne forțăm norocul! Cine cumpără un smart pentru capacitățile sportive?
Aflați prețurile pentru smart fortwo și smart forfour!
Mai manierat la drum lung, smart forfour poate atinge viteza maximă de 155 km/h. Tot ce putem spune este că noi am respectat limitele de viteză ale Spaniei. În ritm de condus sportiv, la vale, nu am avut parte de rău de drum sau rău de mare (ei bine, oricum marea era 40 de metri mai jos). Acoperișul panoramic este o caracteristică de lifestyle, excelentă pentru zilele însorite, dar nu de la mijlocul lui noiembrie.
Cu o personalitate sociabilă, smart forfour încearcă să fie mai util pentru o familie. Capacitatea de încărcare a crescut, portierele de pe spate avînd un unghi de deschidere de aproximativ 85 de grade, iar scaunul pasagerului din față poate fi complet pliat pentru a face loc unui bagaj mai lung. De asemenea, bancheta spate se poate coborî pentru a oferi mai multă înălțime.
- Ușa portbagajului cu deschidere în doua poziții
- Arie largă de dotări
- Dimensiuni pentru cele mai înghesuite locuri de parcare
MAX vs MIN
- Schimbarea întârziată a cutiei automate
- Interior aparent interesant, dar nu chiar atât de premium
- Prețuri mari
- Consum mare
La smart forfour, capacitatea portbagajului poate varia între 185 și 730 de litri (în spatele scaunelor din față) în funcție de modificările aduse interiorului. Fără modificări, am reușit să facem loc în portbagaj unui geamantan de dimensiuni mici și unei genți de mână.
În fortwo, sunteți doar voi doi împotriva lumii. Sau poate ar trebui să spunem împotriva traficului? Când vine vorba de încărcare, am putea lăuda un lucru. Mașina are o ușă a portbagajului care se deshide în două părți, o funcție care îți permite să deschizi partea de sus cu un simplu click și să arunci ceva, la întâmplare, în portbagajul minuscul.
Interiorul smart-ului este un pic șocant. Este colorat și strălucitor, iar liniile de echipare passion, prime și proxy nu fac decât să-l upgradeze cu elemente care până mai ieri, erau disponibile doar segmentelor mai mari. Acestea includ și display-ul LCD de 7 inchi și scaune încălzite pe față.
Echiparea standard este destul de bogată, incluzînd aici pilot automat, ESP cu protecție pentru vânt lateral, geamuri electrice pe față, închidere centralizată prin telecomandă, lumini de poziție LED și navigație. Primești scaune încălzite, jante de 15 inchi, un acoperiș panoramic de sticlă și încă niște funcții integrate în bord la nivelul următor de echipare, proxy.
Dar există mereu un “dar”: smart-ul forfour și Renault-ul Twingo împart aproximativ 60-65% dintre componente. Mercedes susține că diferența de stil este cea care plasează smart-ul în aria premium, mult deasupra rivalilor de clasă. Dar unul dintre elementele surprinzătoare este cheia noului smart, similară cu o cheie a unei mașini ieftine. Ne-am fi așteptat la mai multă personalitate la cheia unei asemenea miniaturi, care încearcă să aibă un cuvânt de spus foarte important în zona mini. Butonul pentru reglarea oglinzilor este de asemenea foarte simplist. De fapt, forfour este fabricat în Slovenia, împreună cu Twingo, iar departamentul de marketing de la Mercedes are nevoie de multă ingeniozitate pentru a explica atât diferentele dintre forfour si Twingo, cât și cele dintre forfour și ceilalți concurenți din segment.