Trebuie să te obișnuiești cu multe lucruri zilele acestea. Cum ar fi SUV-urile Coupe cu patru cilindri din acest caz. Dacă BMW X4 și Mercedes GLC Coupe sunt sau nu mașini reușite, aflăm prin intermediul testului comparativ realizat de auto-motor-und-sport comparison test.
O mașină premium decentă a venit mereu în compania unui motor cu șase cilindri – care nu demult era o lege în clasa superioară. Astăzi, în era downsizing-ului și a motoarelor turbo, regula nu mai este valabilă, deși numele sugerează că ar fi. O unitate de 2 litri cu patru cilindri și 245 CP și un preț e pornire de aproximativ 55.000 de euro se potrivesc, nu-i așa?
Pentru a afla răspunsul, Mercedes GLC 300 Coupe întălnește BMW X4 28i, ambele cu motoare pe benzină în patru cilindri, tracțiune integrală și transmisie automată – practic la fel de scumpe. Însă, Mercedes vine cu linia de echipare AMG Line, ceea ce îi crește prețul la cel puțin 57.180 de euro. BMW, pe de altă parte, intră în luptă în versiunea Avantgarde, care este cea mai ieftină pentru acest motor (de la 54.300 de euro).
Spațiu mic în spate
Acum nu vrem să discutăm rostul unui SUV coupe cu gardă mare la sol cu dimensiuni mari și spațiu modest. Înainte de a ajunge de la versiuni la cantitatea măsurabilă: mașinile clasice frumoase nu sunt SUV-uri Coupe, cel mai mic BMW este astfel mult mai elegant decât Mercedes-ul care este mai mare și mai rotund. Caroseria și ampatamentul mai mare (cu aproximativ șase centimetri) oferă un avantaj în ceea ce privește spațiul.
Care, evident, nu poate ascunde faptul că niciuna dintre mașini nu este convingătoare la acest capitol. Partea din față oferă, în ambele cazuri, un spațiu decent, modelele abia dacă diferă de GLC și de X3, dar în spate, totul este atât de îngust încât te întrebi de ce conduci mașini de 4,7 metri.
Portbagajele pot fi mărite de la 500 la 1.400 de litri, doar Mercedes-ul având o banchetă cu spătar care poate fi coborât de la distanță.
Dar spațiul îngust și marginile înalte ale zonei de încărcare reduc practic. Seturile de golf și plăcile de surf încap mai bine decât frigiderele și cutiile de carton de la Ikea. Menționăm aici faptul că ambele coupe-uri sunt încă remarcabil de derutante doar de dragul de a oferi informații complete. Din fericire, sistemele de asistență la parcare sunt dotări standard pentru ambele, GLC-ul fiind disponibil și cu o cameră pentru marșarier.
În ambele mașini, accesul în spate este greoi, combinația de margine înaltă și secțiuni joase ale ușilor dovedindu-se necâștigătoare la BMW. Acesta are și bancheta mai rigidă și mai capitonată, deci este mai puțin confortabil să stai acolo. Dar probabil, celor mai mulți cumpărători de GLC Coupe și de X4 nu le pasă de acest aspect. Ar fi ales modele SUV cu mai mult spațiu, dacă prețuiau mai mult acest lucru.
O automată BMW convingătoare
Până la urmă, cheltuiesc și mai mulți bani pe spațiul restrâns, pentru că un X3 este cu 3.200 de euro mai ieftin, iar la GLC, diferența de preț este în dezavantajul coupe-ului cu peste 5.000 de euro.
Pentru acest lucru, SUV-urile coupe vin în versiune X4 28i xDrive și GLC 300 Coupé 4Matic, standard cu tracțiune integrală și transmisie automată. BMW cu binecunoscuta cutie cu opt trepte Steptronic, Mercedes cu 9G-Tronic. Treapta în plus însă, nu îi aduce un avantaj GLC-ului. Mai degrabă pare că transmisia nu știe mereu care este treapta optimă, uneori trece în treaptă superioară și retrogradează aparent fără motiv, oferind astfel neliniște într-o mașină care este, dealtfel, confortabilă.
Transmisia BMW este mai încrezătoare și schimbă mai rapid. În plus, schimbătorul amplasat central poate fi operat mult mai bine ca elegantul schimbător de pe volan de la Mercedes, iar transmisia reacționează mai spontan la comenzile manuale date prin intermediul padelelor.
Rulare superioară în GLC 300
Pe de altă parte, GLC este mașina care merge mai bine în această comparație. Printre altele, pentru că rulează mai ușor. BMW nu-și folosește cilindrii la capacitate maximă, mai ales în sarcină mare, este mai neplăcut și subiectiv mai zgomotos decât motorul de la Mercedes.
Acesta face parte din familia de motoare M 274 și beneficiază de așa numita lege a compensației Lanchester, care anulează foarte evident forța maselor de ordin secund în gama inferioară de viteză. Modulul constă în doi arbori simetrici foarte compacți (MĂ AJUȚI AICI, TE ROG? The module consists of two very compact balancing shafts), care se rotesc cu viteza unui arbore cotit dublu, având așadar ca efect reducerea vibrațiilor. La motorul BMW cu patru cilindri din familia N20, care funcționează un pic mai brutal, arborii care compensează sunt, întâmplător, cuplați cu pompa de ulei pentru a forma un ansamblu.
GLC este mai economic
Performanța la rulare a celor două este practic la fel, în ceea ce privește toleranța măsurată, deși BMW-ul accelerează oarecum mai ferm și dă senzația că este mai efervescent, dar Mercedes-ul atinge o viteză finală un pic mai mare. Motorul Mercedes este, de asemenea un avantaj, pentru că în echiparea de test, are nevoie de 0,7 litri mai puțin ca BMW-ul. GLC 300 este mai satisfăcător în rularea eco și în timpul unei deplasări în forță.
Pe lângă faptul că Mercedes-ul pare să fie mai delicat și mai confortabil, este nu numai mai echilibrat și cu scaune și o banchetă mai bune, ci are și un șasiu mai confortabil, mai comunicativ. Echipat cu Air Body Control (suspensia pneumatică) contra sumei de 2.261 de euro, se comportă mult mai bine la trecerea peste denivelări mici și dure. Mai mult, amortizarea mai flexibilă nu reduce excesiv ruliul. BMW, pe de altă parte, pare destul de rigid și aspru. Pentru că vine cu scaune lipsite de confort, punctajul la acest capitol trece în contul GLC-ului.
Armoniosul Mercedes
Îți place să fii șofer de BMW, până la urmă ești recompensat cu abilități mai dinamice, nu-i așa? În acest caz, însă, nu. În mod clar, pe circuit, în slalomul de 18 metri și schimbarea dublă a benzii de circulație, X4 stă mai bine, dar în viața de zi cu zi pe autostradă, GLC Coupé este mașina mai distractivă.
Acest lucru se datorează, pe de-o parte, direcției echilibrate și armonioase, și pe de altă parte subvirării reduse și tracțiunii integrale care intervine aparent rapid. La X4, direcția este un pic prea nervoasă din poziție centrală, ceea ce duce la o forfotă inutilă pe drumuri cu serpentine, iar pe autostrăzi duce la o rulare discontinuă în linie dreaptă.
Concluzie
La finalul călătoriei, întâmplător, este greu să observe că ambele sunt propulsate de motoare pe benzină cu patru cilindri. Companioni încântători în orice situație, cel mai bun din acest test este Mercedes GLC 300.