Noua Clasă E va oferi funcția de condus autonom la viteze de autostradă

,
1.38K 0

Fie că-ți convine sau nu, se întâmplă: mașinile autonome sunt doar la un pas distanță și una dintre primele care va oferi o opțiune complet funcțională de condus autonom pe autostradă va fi noua Clasă E de la Mercedes-Benz.

Sedanul de clasă mare – unul dintre pilonii de bază ai gamei Mercedes-Benz, dacă nu chiar cel mai important – ar trebui să fie comercializat începînd cu finalul primului sfert al anului viitor, atunci când se va duela cu modelele de tradiție ale acestui segment: BMW Seria 5, Audi A6 și, într-o mai mică măsură, cu Lexus GS.

Dar dincolo de exteriorul uluitor și interiorul și mai atrăgător la care ne așteptăm, noua Clasă E mai are un as în mânecă, așa cum sugerează cele mai recente informații: va fi prima mașină care va oferi funcția de condus autonom la viteze de rulare pe autostradă din segmentul său.

Din 1998, când Mercedes-Benz S-Class a fost primul vehicul care a adoptat sistemul cruise control cu capacitatea de a menține o distanță minimă față de mașina din față (un predecesor al actualului sistem DISTRONIC), lucrurile au evoluat rapid, iar Mercedes-Benz și-a arătat implicarea solidă.

“Inovațiile în această zonă își fac apariția în număr mare și foarte rapid”, a spus Thomas Weber, șeful diviziei de dezvoltare de la Daimler. “Nu ne dorim să oferim iluzii cum ar fi dormitul în mașină, dar condusul autonom este programat să devină o realitate mult mai repede decât o crede publicul.”

Pentru moment, este vorba despre a îndoirea regulilor. Singurul obstacol în calea condusului autonom îl reprezintă actuala legislație, care habar nu are cum să administreze apariția vehiculelor autonome. Dar avînd în vedere ritmul nebun în care tehnologia se dezvoltă, legislația va fi nevoită să țină pasul și să inventeze o soluție, pentru că mașinile care se conduc singure își vor face apariția și încă foarte repede.

Revenind la Clasa E, cei de la Automotive News susțin că au ieșit la o plimbare cu o mașină dotată cu aceeași tehnologie pe care o va avea și noul E-Class. Singurele ezitări au apărut din cauza umbrelor copacilor și a indicatoarelor temporare din apropierea unor șantiere, dar, în afara acestor situații, mașina a reușit cu ușurință să păstreze centrul benzii și în curbe și să-și adapteze viteza la limitele impuse. Viteza maximă înregistrată a fost de 130 km/h, iar domnul Weber a declarat că, deși posibilă din punct de vedere tehnic, abordarea curbelor strânse nu face încă parte din repertoriul sistemului.

Din motive de legislație, șoferul trebuie să mențină în permanență mâinile pe volan pentru ca sistemul să funcționeze. Dacă le ia de pe volan pentru o perioadă mai lungă de câteva secunde, este mai întâi atenționat să apuce volanul prin intermediul unui semnal luminos și al unuia acustic, iar dacă nu se conformează, sistemul este oprit automat.

Acest lucru înseamnă că nu te vei putea relaxa complet și nu vei putea uita încă de condus – sau vei putea, atât timp cât îți ții mâinile pe volan. Dar aceste sisteme de asistență fac mai mult decât să ofere, pur și simplu, o experiență obișnuită de rulare, ajutnd, de asemenea, și la prevenirea coliziunilor.

Dar ce se întâmplă atunci când nu pot face asta și are loc un accident? Pe cine va învinui legea în cazul în care două vehicule autonome sunt implicate? Sau dacă numai unul dintre ele este autonom – conducătorul uman va fi învinuit din oficiu? Și apare apoi întrebarea și mai sinistră care încă așteaptă un răspuns: în cazul unui impact imposibil de evitat, cum va decide mașina ce are de făcut? Va lovi mașina din dreapta, mașina din stângă sau, pur și simplu, va intra în copacul de pe marginea drumului, pecetluind astfel soarta pasagerilor?

Șoselele ar fi, cu siguranță, un loc mai sigur cu mașinile autonome, dar se pare că trebuie să ne mulțumim pentru moment cu rularea semi-autonomă pe autostradă. Ceea ce este în regulă, din moment ce condusul pe autostradă este oricum cea mai plictisitoare parte.

Comentati?

Your email address will not be published.