Cele mai mari orașe din Europa cad victimă poluării, iar UE a găsit țapul ispășitor în numărul mare de automobile cu motorizări diesel.
Guvernul European pune la cale noi norme referitoare la testarea emisiilor pentru viitoarele motoare diesel, dar producătorii auto susțin că este imposibil să acționeze conform unui plan.
Principala temă de discuție în acest moment este legată la procedura de testare a emisiilor, care, spun cei care fac legile, ar trebui mutate din laboratoare închise în condițiile “reale” ale șoselelor.
Conform ACEA – Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile – aceste norme noi pun multă presiune pe producătorii auto, care vor fi nevoiți să facă modificări serioase în privința modului în care își testează mașinile și în care își dezvoltă modelele noi, pe baza unui document incomplet.
Pentru a-l cita pe purtătorul de cuvânt ACEA, “i se cere industriei să construiască astăzi în funcție de ce va afla abia anul viitor”.
În schimb, ACEA îi cere Uniunii Europene să termine proiectul până în luna iulie, iar acesta ar trebui să includă un set complet de cerințe, limite clare de performanță și datele aplicării acestor norme, pentru că data de intrare în vigoare, septembrie 2017, nu a fost confirmată încă de legislația Uniunii Europene.
În prezent, mașinile diesel reprezintă aproximativ jumătate din numărul total de mașini noi vândute în Europa, iar numărul lor nu arată semne de declin. O reducere a consumului de combustibil al motoarelor diesel îneamnă emisii CO2 mai mici ca în cazul motoarelor pe benzină, dar gazele lor de evacuare conțin mult mai muți oxizi de azot (Nox) și pulberi sedimentabile.
Câteva orașe europene pun la cale planuri pentru limitarea sau interzicerea vehiculelor diesel în zonele urbane agglomerate, cu Parisul în frunte, stabilind anul 2020 ca termen limită pentru un trafic fără motoare diesel.
Acum, dacă într-adevăr sunteți proprietar de diesel, e ușor să vă simțiți un pic înșelat. Poftim, ați cheluit bani pe o mașină care v-a fost prezentată ca fiind mai eco, mai prietenoasă cu mediul și pe care acum vi se interzice să o conduceți în oraș. Dacă vă enervează puțin, nu vă faceți griji, nu dumneavoastră sunteți de vină. Dar, în același timp, dacă această măsură vă va face mai sănătos și cu șanse mai mici de a dezvolta o boală de plămâni, atunci… poate că merită. Și oricum, puteți oricând să mergeți și să vă luați o veritabilă mașină sport pe benzină, dacă într-adevăr insistă.