Nu mulți piloți se pot lăuda că au rămas în Formula 1 timp de 15 ani. Și niciun altul decât cel despre care vorbim nu poate spune că, de câte ori a fost pe circuit, s-a aflat numai în fața lui Michael Schumacher, Mika Hakkinen și Jacques Villeneuve. Vorbim despre șoferul safety car-ului. Bernd Mayländer este lider pe circuit încă din anul 2000.
Bernd Mayländer este unul dintre cei mai invidiați oameni din lume. Vreme de cincisprezece ani, el a fost cel care a dictat ritmul în Formula 1, de câte ori a avut loc vreun incident. În plus, Mayländer a fost mereu unul dintre primii care au pus mâna pe cele mai recente modele Mercedes-Benz. Iar weekend-ul trecut tocmai și-a dus la bun sfârșit cea de-a doua misiune a sezonului, în Marele Premiu al Malaeziei, la volanul super mașinii Mercedes-AMG GT.
Poate că mare lent în comparație cu monoposturile, dar echipele sunt cele care îi dictează viteza. Ele comunică celor care supervizează cursa, dacă vor ca șoferul safety car-ului să meargă mai repede sau să încetinească. “Am tendința să conduc la limită atunci când safety car-ul se află pe circuit”, mărturisește fostul pilot de DTM.
“Safety car, intră!”, este mesajul care îl trimite pe circuit.
“Dacă se întâmplă ceva, eu primesc informațiile de la supervizorii cursei, ei sunt cei care mă trimit pe pistă. Din acel moment, încerc să accelerez ca să-l prind pe liderul cursei. Conduc atât timp cât este nevoie, apoi sunt informat prin radio: Safety car-ul la boxe în acest tur. Asta înseamnă că trebuie să sting semnalele luminoase și, cât de repede posibil, să îmi reiau poziția pe loc la sfârșitul liniei boxelor.”
Aceasta este procedura normală din timpul curselor, avînd în vedere că nu se întâmplă nimic neprevăzut. Dar totuși dacă?…
Cursa în care a fost cel mai ocupat a avut loc în 2006, în Marele Premiu al Australiei, când a petrecut în fruntea plutonului mai multe ture ca însuși învingătorul de atunci, Fernando Alonso. Totuși, cel mai interesant Grand Prix a fost cel din 2007, din Japonia, când s-a aflat pe circuit, pe o ploaie torențială, 26 de tururi.
În 15 ani, a ratat o singură cursă: Marele Premiu al Canadei din 2001, pentru că era accidentat. Sărise peste un gard pentru a merge pe scurtătură spre padocuri, după dineul oficial. A aterizat pe asfalt și și-a rupt un os din călcâi.
El este mereu primul care iese pe circuit, în fiecare joi. Are grijă ca totul să fie la locul potrivit, de la pereții de protecție până la camerele TV amplasate pe circuit. În fiecare dimineață face același tur pentru a se asigura că sistemul GPS, cel care permite localizarea monoposturilor de Formula 1 și activează semnalele de avertizare din cockpit în cazul accidentelor, funcționează așa cum trebuie. Dar duminică este și pentru el, ca și pentru piloți, ziua cea mai aglomerată și cea mai interesantă.
Ca mulți dintre piloții profesioniști, Bernd Mayländer și-a început cariera în karting, la finele anilor ’80. În anii următori, a ajuns în Formula Ford, în Cupa Porsche Carrera, iar mai târziu, în DTM. În 2000, a câștigat cursa de 24 de ore de la Nurburgring. Dacă nu avea șansa să devină pilot de curse, ar fi devenit, cel mai probabil, agent comercial, spune el, fiind licențiat în Afaceri.
Fan al lui Michael Douglas și George Clooney, Bernd Mayländer adoră să asculte piesele celor de la U2 și este super fan al lui David Guetta. Dar în niciun caz nu are voie să asculte muzică în timpul curselor cu “Străzi fără nume” (U2 – “Where Streets Have No Name”).