După 8 ani, BMW X6 are un rival și ce rival. Mercedes GLE Coupe intră în clubul exclusivist al SUV-urilor coupe. Primul test comparativ cu versiunile diesel Mercedes GLE 350 d Coupe vs BMW X6 xDrive 40d.
Ironie a sorții, nu Mercedes – inventatorul coupe-urilor cu patru uși în 2004 – a deschis balul SUV-urilor coupe ci BMW în 2008 cu nonconformistul X6. Pentru că până la urmă specia de SUV coupe este tot un fel de coupe cu patru uși grefat pe o caroserie de SUV.
Această nișă a SUV-urilor coupe a fost exploatată la maximum de BMW timp de 7 ani, care a reușit să vândă nu mai puțin de 280.000 unități X6, în condițiile în care vânzările de X5 nu au fost afectate, păstrându-se la o medie anuală de 100.000 de unităţi.
Reţeta lui X6 a fost extrem de profitabilă pentru BMW. “Mai puţin înseamnă mai mult” a fost deviza lui X6: spaţiu interior mai mic şi preţ mai mare în condiţiile utilizării platformei lui X5.
Dar această modă nu s-a terminat şi aşa cum declara şi preşedintele Daimler, Dieter Zetsche, este departe de a se fi sfârşit. Din acest motiv, Mercedes s-a grăbit să dea undă verde proiectului unui SUV coupe, aprobat în vara lui 2011. Mercedes a trebuit să aştepte faceliftul lui ML devenit GLE conform noii logistici de denumiri pentru a lansa GLE Coupe.
Din punct de vedere al gabaritului, GLE Coupe şi BMW X6 sunt similare însă prezenţa pe stradă creează impresii complet diferite. GLE Coupe este un adevărat Tyranosaurus Rex, fiind mai impunător graţie grilei impozante, capotei motorului mai bombate şi jantelor uriaşe de 21 inch prezente pe maşina de test (se pot comanda chiar şi jante de 22 de inch). La prezentarea conceptului în aprilie 2014, era greu de crezut că lăţimea de 2003 mm va fi păstrată la modelul de serie, dar iată că aceasta a fost preluată neschimbată.
Întotdeauna când concurenţa se raportează la un original, există ambiţia ca modelul nou să fie mai bun. Principala problemă a lui X6 este spaţiul în spate, mai ales cel pentru cap. Cum a rezolvat Mercedes această problemă se observă chiar în fotografia de mai jos.
La BMW, capacul portbagajului, luneta şi acoperişul formează o linie aproape continuă, luneta fiind aplatizată ca la un coupe clasic. În schimb, la GLE, luneta face un unghi mai mare cu orizontala, fiind mai puţin aplatizată. Astfel, înălţimea interioară în spate la Mercedes este de 94 cm faţă de numai 89 cm la BMW, iar aceşti 5 cm fac diferenţa pentru că Mercedes oferă mai mult loc la cap în spate. Şi poziţia banchetei este mai confortabilă în Mercedes pentru că unghiul dintre şezut şi spătar este mai puţin ascuţit, bancheta este poziţionată mai la înălţime şi pasagerii nu stau cu genunchii în aer. Prin rabaterea bachetei, la BMW nu se creează suprafaţă plană dar la Mercedes acest lucru este posibil deoarece se ridică şezutul înainte de a se culca spătarul. În schimb, BMW oferă o banchetă fracţionabilă 40/20/40% spre deosebire de 40/60% la Mercedes. Ambele modele oferă hayon acţionat electric în standard. Mercedes GLE Coupe are un portbagaj mai mare cu 100 litri în varianta standard şi cu 195 litri cu bancheta rabatată. Însă la Mercedes marginea de încărcare este foarte înaltă, fiind la 93 cm faţă de sol, cu 9 cm mai mult decât la BMW.
La interior, ambele modele au filozofia lor. BMW promovează un aer high-tech cu pornire din buton, indicatoare de bord digitale (opţional), cunoscutul schimbător futurist pe consolă, în timp ce Mercedes conservă calităţile sale tradiţionale cu schimbătorul în dreapta în spatele volanului, comenzile pentru reglajul electric al scaunelor pe uşi şi cheie de contact clasică. Nou este la Mercedes trenul de rulare adaptiv cu patru programe (Individual, Sport, Slippery şi Comfort şi displayul de 8 inch. Şi BMW oferă un tren de rulare adaptiv cu reglaje similare.
Ambele modele vin cu suspensie clasică. Mercedes oferă opţional suspensie pneumatică (2.120 euro) şi Active Curve System (bare stabilizatoare active, nu se oferă la GLE 350 d şi GLE 400, opţional La GLE 450 AMG 3.906 euro şi standard la GLE 63 AMG Coupe). BMW X6 oferă trei alternative pentru trenul de rulare: una Comfort cu suspensie pneumatică la puntea spate (1.894 euro), una Dynamic cu bare stabilizatoare active (3.473 euro) şi una Professional care combină primele două versiuni (5.367 euro). La acestea se adaugă posibilitatea opţiunii pentru direcţia activă (1.210 euro).
BMW X6 de test avea suspensia adaptivă Comfort şi motorizarea 40d de 313 CP în timp ce Mercedes GLE dispunea de singurul diesel din ofertă 350d cu 258 CP combinat cu pachetul AMG interior (2.108 euro) şi exterior (3.596 euro).
Scaunele standard din BMW nu oferă acelaşi sprijin lateral ca cele sport AMG din pachetul AMG interior (2.108 euro), iar reglajul electric costă extra (1.158 euro) ca şi scaunele sport (516 euro). În BMW poziţia de condus este ceva mai joasă în timp ce în Mercedes se stă 5 cm mai sus.
Pe modul Comfort, suspensia pneumatică din Mercedes oferă mai mult confort decât cea de la BMW care se simte destul de rigidă mai ales pe drumurile cu asfalt cariat. Meritul lui Mercedes este cu atât mai mare cu cât maşina de test avea pachetul AMG şi jante uriaşe cu pneuri de talie joasă 275/45 R21 pe faţă şi 315/40 R 21 pe spate. Surprinzător este însă altceva. Direcţia lui GLE Coupe este mai incisivă, oferă un feedback mai bun şi este puţin mai grea decât cea din BMW, care este puţin prea uşoară pentru gustul nostru şi pentru spiritul sportiv tradiţional BMW. Datorită direcţiei mai agile, Mercedes se simte mai uşor la condus dar este doar o impresie pentru că ambele modele sunt foarte agile pentru gabaritul lor. BMW are un uşor avantaj datorită celor 70 kg în minus.
Însă atunci când se exagerează în viraje cele două modele îşi arată limitele. Vorbim de mastodonţi de 2,2 tone cu un centru de greutate înalt. În virajele luate la limită, se simt inerţia maselor mari şi forţele centrifuge importante.
BMW are teoretic un avantaj la motorizare datorită celor 56 CP în plus. Accelerează mai repede cu 1,2 secunde până la 100 km/h şi atinge o viteză maximă mai mare cu 14 km/h. Cu două turbine în serie, BMW are un avantaj teoretic la turaţii mici, când turbina mai mică intră în funcţiune mai repede. Dar în practică acest lucru nu e evident din două motive. Motorul cu o singură turbină al lui Mercedes are aproape acelaşi cuplu cu BMW – 620 Nm faţă de 630 Nm la BMW – şi este obţinut aproape la aceeaşi turaţie – 1.600 rpm faţă de 1.500 rpm la BMW. În conclutie, avantajul de cai putere se observă la acceleraţii rapide dar nu în domeniul de turaţii uzuale unde ambele motoare oferă mult confort în conducere.
Însă în ciuda celor două turbine, Mercedes consumă oficial cu 0,7 l/100 km mai mult, diferenţă uşor accentuată şi în practică: 10,8 l/100 km la BMW faţă de 11,8 l/100 km la Mercedes datorită şi jantelor enorme.
Noi am testat versiunile GLE 350 d şi X6 xDrive 40d, între care există o diferenţă de preţ de de aproape 5.000 de euro. Şi BMW are o versiune de exact 258 CP care costă aproape la fel ca la Mercedes: 70.680 euro faţă de 70.370 euro la Mercedes. Însă chiar şi dacă comparăm versiunile echivalente de putere, Mercedes este avantajat, oferind o echipare standard mai bună. Farurile inteligente adaptive cu LED, camera de luat vederi pentru marşalier care este absolut necesară având în vedere spatele înalt şi vizibilitatea precară spre spate pe care o oferă ambele modele şi scaunele cu reglajele electrice de bază şi încălzite sunt standard la Mercedes în timp ce la BMW se plătesc. Asta face ca la dotări echivalente Mercedes să aibă un avantaj de preţ de circa 4.000 de euro. BMW are tapiţerie de piele natur în standard în timp ce la Mercedes se oferă standard tapiţerie de piele artificială, cea naturală fiind în opţiune.
Verdict
Fără îndoială originalul BMW X6 a fost un deshizător de drumuri care a atras mulţi clienţi datorită acestui concept atractiv de SUV-Coupe. Însă Mercedes a avut timp să optimizeze acest concept şi a reuşit să creeze o maşină mai spaţioasă, mai confortabilă şi cu o direcţie mai bună, toate oferite la un preţ mai bun având în vedere echiparea standard mai completă.
DATE TEHNICE | BMW | Mercedes |
---|---|---|
Model | X6 xDrive 40d | GLE Coupe 350 d |
Motor/nr.cilindri | L6, turbodiesel | V6, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.993 | 2.987 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 313/4.400 | 258/3.400 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 630/1.500-2.500 | 620/1.600 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, 9 trepte |
Tip anvelope | Goodyear Eagle F1 | Pirelli P Zero |
Dimensiuni anvelope | 255/50 R19 | 275/45 R21 107Y- 315/40 R21 111Y |
Sistem de frânare fa??/spate | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri |
L/l/h (mm) | 4.909/1.989/1.702 | 4.900/2.003/1.731 |
Ampatament (mm) | 2.933 | 2.915 |
Diametru de bracaj (mm) | 12,8 | 11,80 |
Gardă la sol (mm) | 21 | nc |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 2.180/715 | 2.250/650 |
Volum portbagaj (l) | 550-1.525 | 650-1.720 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 5,8 | 7,0 |
Viteză maximă (km/h) | 240 | 226 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 7,0/5,7/6,2 | 7,5/6,4/6,9 |
Volum rezervor (l) | 85 | 93 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | EU6/163 | EU6/180 |
Preţ (euro cu TVA) | 75.144 | 70.370 |