A treia generație Smart remediază toate punctele slabe ale vechiului model iar parteneriatul cu Renault aduce multe plusuri. Primul test cu Smart fortwo 1.0.
Lansat în 1998, smart a devenit un simbol al mobilității urbane. Mercedes a avut ideea vizionară a unei mașinuțe de oraș încă din 1972 cu mult înainte de a dezvolta în 1994 un joint-venture cu producătorul de ceasuri SMH, aparținând lui Nicolas Hayek.
Conceptul NAFA din 1991 avea exact gabaritul primei generații Smart: 2,5 metri lungime și 1,5 metri și a fost convertit inclusiv pentru propulsie electrică.
Aflat astăzi în proprietatea 100% a lui Daimler după ce SMH a renunțat la acțiuni în 1997, brandul smart pune accentul pe valorile sale tradiționale. După eșecul fostului smart forfour construit între 2004 și 2006, noua familie smart nu mai face niciun compromis. Ambele modele – fortwo și forfour – utilizează același layout: motor și transmisie spate.
Prezentăm primul test cu smart fortwo în versiunea cu motor aspirat de 1 litru /71 CP combinat cu transmisie manuală cu 5 trepte.
Noua generație vine cu plusuri semnificative la toate capitolele: mai mult spațiu, mai multă culoare, mai mult echipament și mai multă plăcere de a conduce în oraș. Iar la plăcerea în conducere contribuie în primul rând noua cutie manuală cu 5 trepte care exploatează mult mai bine resursele micului motor aspirat de 1 litru decât fosta cutie secvențială, care era prea lentă în schimbări. Foarte curând va fi disponibilă ca alternativă noua cutie cu dublu ambreiaj și 6 trepte twinamic produsă de Renault.
Față de vechea generație, noul smart fortwo este mai lat cu peste 10 cm și acest lucru aduce beneficii importante în mai multe privințe.
Lățimea interioară a crescut semnificativ și pasagerii au mai multă libertate de mișcare. Din acest punct de vedere nu mai există nicio diferență față de o mașină de clasă mini. Iar scaunele sunt mai mari și mai bine configurate decât la multe alte modele de clasă mini.
Spațiul în față este foarte degajat și nu ai nicio senzație de claustrofobie în această mașină mai ales când ai deasupra capului și o trapă panoramică cum a fost cazul mașinii noastre de test Smart 1.0 Proxy. Poziția la volan este confortabilă, pedalele sunt centrate perfect pe axa șoferului iar volanul are un unghi optim față de verticală. Mercedes chiar precizează că indexul de spațiu care desemnează raportul dintre spațiul interior și lungimea exterioară a mașinii atinge valori maxime în segment.
- Spațiu interior mai mare
- Ținută de drum mai sigură
- Confort îmbunătățit
- Echipare personalizată elegant la proxy
- Motor vioi
- Plăcută la condus în oraș
- Portbagaj mare pentru clasa ei
- Modularitate bună
MAX vs MIN
- Preț mare
- Unele detalii de origine Renault
- Nicio revoluție la consum
Deși nu ar trebui să avem prea mari pretenții de spațiu în această mașinuță, smart fortwo oferă multe surprize plăcute. Volumul portbagajului de 260 litri este cu 40 de litri mai mare decât la vechiul model și net mai mare decât la majoritatea modelelor de clasă mini de pe piață. Conținutul unui cărucior de la supermarket încape fără probleme în portbagaj. Apoi, spătarul scaunului pasagerului se poate rabate complet și se pot încărca obiecte mai lungi decât ne-am putea imagina de pțnă la 2,22 metri lungime. Foarte bun este și accesul la portbagaj care păstrează încă soluția cu hayon din două bucăți, partea inferioară putând susține o masa de până la 100 kg.
Noul smart fortwo este realizat pe o platformă comună cu cea utilizată pentru Renault Twingo și smart forfour. Multe subansamble și centrala multimedia (698 euro la echiparea proxy) provin de la Renault. Motoarele aspirate și cel turbo ca și cutia manuală și cea twinamic sunt tot de origine Renault.
Mercedes spune că 95% dintre părțile vizibile pentru clienți sunt diferite între smart și Renault Twingo. Este greu de verificat acest lucru însă la bord sunt vizibile câteva elemente care aparțin lui Renault sau mărcii Dacia cum ar fi cheia de contact, măciulia schimbătotului de viteze, mânerele interioare de la uși, butonul de avarie, iar sistemul multimedia provine de la Renault Clio și Captur, având același design și aceeași grafică. Într-o lume globală în care costurile de dezvoltare au crescut atât de mult din cauza standardelor tot mai stricte de siguranță și emisii, nu există altă soluție. Pentru cârcotași le amintesc că 70% din Porsche Macan este construit cu componente de la Audi Q5 iar Mini nu mai este deloc unic de când noua platformă UKL a lui BMW utilizată pentru Mini este similară cu cea de la noua gamă compactă cu tracțiune față de la BMW.
Interiorul este însă tipic smart dacă privim volanul, planșa de bord în două culori, texturată elegant în albastru în partea superioară, turometrul atașat deasupra pe bord în stânga volanului sau gurile de ventilație sferice. Fără îndoială, interiorul lui smart este funky și justifică prețul premium cerut.
La fel și exteriorul este tipic smart cu celula de siguranță Tridion vizibilă. Culoarea argintiu cool metalizat pentru celula Tridion este livrată fără extrapreț la proxy în timp ce panourile gri mat Titania costă extra 521 euro.
Important este însă altceva atunci când discutăm dacă preluarea unor elemente vizibile de la Grupul Renault aduce sau nu vreun prejudiciu de imagine pentru smart. A treia generație smart păstrează soluția care a consacrat acest brand: motor în spate, transmisie spate. Iar parteneriatul cu Renault a adus foarte multe plusuri la acest capitol.
Noi am condus versiunea 1.0 aspirată de 71 CP în combinație cu echiparea de top Proxy.
Micul motor aspirat în trei cilindri de 1 litru furnizează 71 CP, o versiune de 61 CP urmând să fie disponibilă peste câteva luni. Dacă smart forfour cu motorul aspirat de 71 CP pare ușor submotorizat, pe fortwo noi credem că este alegerea ideală. Cu 880 kg, fortwo este cu 95 kg mai ușor decât forfour și acest lucru are efecte benefice asupra dinamicii. Fortwo accelerează de la 0 la 100 km/h în 14,4 secunde, cu 1,5 secunde mai repede decât forfour. Cine vrea să fie mai sprinten trebuie să aleagă versiunea 0.9 turbo de 90 CP care atinge 100 km/h cu 4 secunde mai repede, în numai 10,4 secunde.
Motorul aspirat nu este chiar economic. Consumul anunțat de 4,1 l/100 km este imposibil de atins. În aglomerația urbană, în ciuda sistemului start&stop oferit standard, este greu să cobori sub 6,5 l/100 km chiar și atunci când vrei să obții un scor cât mai bun la indicatorii eco pe care îi evaluează sistemul multimedia de la bord.
Un diesel nu va exista pentru că ar fi prea scump și diferența de preț față de motorul pe benzină ar fi prea mare, astfel că aceasta nu ar putea fi acoperită la un rulaj mediu anual de 8.000 km, calculat de Mercedes pentru proprietarii de smart.
În schimb, în oraș, fortwo cu motorul aspirat de 1 litru și 71 CP ajunge foarte repede la 60 km/h și este foarte sprinten. Ecartamentele mai late în față și în spate au contribuit la îmbunătățirea ținutei de drum. Împreună cu trenul de rulare ferm în continuare dar reglat totuși mai permisiv decât la vechea generație, smart fortwo are un ruliu minimal în viraje și este mai sigur la condus. Chiar cu pachetul Sport care include o suspensie sport mai coborâtă cu 10 mm și pneuri sportive 185/50 R16 pe față și 205/45 R16 pe spate, disponibil pe mașina de test, fortwo absoarbe mai bine denivelările scurte din asfalt.
Surprinde plăcut felul lejer în care se turează motorul însoțit de un sound plăcut de scuter de lux. Practic, motorul te îmbie să îl turezi și puterea se desfășoară liniar.
În oraș, fortwo este foarte agil și manevrabil. Direcția Direct Steer cu asistare variabilă este ușoară și agilă iar diametrul de bracaj de 6,95 metri este cel mai mic din clasa mini.
De ce totuși smart este așa de greu? 880 kg la 2,69 metri este o masă mare, mai ales în condițiile în care capota față, ușile și aripile față sunt din plastic. Explicația este dată de celula tridion, realizată în mare parte din oțel de înaltă rezistență ce garantează aceeași protecție în caz de impact frontal ca la un S-Class sau C-Class.
Modelul de test era în versiunea de top proxy, care adaugă un supliment de preț de 3.532 euro la prețul de bază de 11.352 euro. 14.884 euro sunt bani mulți dar această echipare include déjà un echipament mult peste standardul pe care ni l-am imagina: tapițerie de piele sintetică/material textile alb/albastru, scaun pasager cu spătar complet rabatabil, un pachet de siguranță activă și pasivă redutabil (asistent pentru păstrarea benzii la rulare, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, stabilizator la vânt lateral), climă automată, plafon panoramic din policarbonat și pachetul sport cu suspensie sport, pedalier din oțel inoxidabil, jante de 16 inch negre din aliaj și volan multifuncțional cu trei spițe în piele.
Verdict
Smart fortwo este ceea ce trebuie să fie: soluția ideală pentru mobilitatea urbană. La fel de sigur ca un Clasa C, cu o ținută de drum mai sigură și un confort superior grație măririi lățimii cu 10 cm și o ambianță interioară foarte specială, smart fortwo este o pată de culoare și de bucurie în clasa mini. Sigur, la 15.000 de euro se poate cumpăra un Ford Fiesta sau un VW Polo dar nu au acel factor emoțional unic al lui smart.
Foto: Ovidiu Tăbăcaru
Model | smart fortwo 1.0 |
---|---|
Motor | L3, aspirat |
Cilindree (cmc) | 999 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 71/6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 91/2.850 |
Transmisie | spate, cutie manuală 5 trepte |
L/l/h (mm) | 2.695/1.663/1.555 |
Ampatament (mm) | 1.873 |
Volum portbagaj (l) | 260 |
Masă la gol (kg) | 880 |
Viteză maximă (km/h) | 151 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 14,4 |
Consum mediu (l/100 km) | 4,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 93 |
Preț (euro cu TVA,RO) | 14.884 |