Test drive GLK 220 CDI 4Matic: Plan urbanistic

Mercedes GLK 220 CDI 4Matic
,
4.7K 0

La 5 ani de la lansare, GLK a început să dezvolte unele riduri de expresie, în mare măsură concentrate în zona tehnică, dar asta nu îl oprește să continue să domine concurența atunci când ostilitățile se desfășoară în mediul urban. Test cu GLK 220 CDI 4Matic.

Privind facelift-ul lui GLK îmi vine greu să realizez că a trecut aproape jumătate de deceniu de când Mercedes-Benz introducea primul SUV compact din istoria mărcii. Liniile angulare aparent simple ce încadrează cu o precizie matematică formele lui GLK pot fi oricând încadrate în categoria artei moderniste imune la trecerea timpului. În ziua de azi nu sunt multe mașini a căror design exterior își păstrează prospețimea artistică mai mult de doi-trei ani de la lansare așa că GLK pleacă din start cu o bilă albă.

Faceliftul primit anul trecut nu a adus intervenții majore, iar reperele modificate pot fi ușor încadrate în categoria detalii: avem faruri noi, blocuri optice cu interior presărat cu LED-uri și mici retușuri aplicate spoilerelor. În cazul de față, putem spune că modelul testat a „trișat“ puțin prin introducerea pachetului AMG de exterior, o mutare care nu poate da greș indiferent de modelul căruia îi este aplicat.

Primul indiciu care trădează vârsta modelului este furnizat de layoutul bordului, în special latura multimedia construită în jurul sistemului Comand, a cărui ergonomie și eficiență pe total poate fi considerată modestă. Dacă nu bifezi versiunea de top a sistemului, apare și un contrast evident între calitatea medie a display-ului frontal și cea foarte bună a ecranului digital din zona cadranelor de bord.

În rest, calitatea materialelor și a finisărilor nu poate fi adusă în discuție, ci poate doar abordarea clasică a layoutului bazată, în stilul patentat Mercedes-Benz, pe o multitudine de butoane. Personal nu sunt fanul butoanelor în cantitate mare, dar în cazul mașinilor cu stea în frunte acest clasicism exacerbat se potrivește cu ideea de eleganță pe care mașinile Mercedes-Benz și-au bazat filozofia în ultimele decade.

Test GLK 220 CDI  2

Spațiul interior se dovedește o sabie cu două tăișuri pentru GLK, deoarece, privit strict în comparație cu ofertele concurenților Q5 și X3, SUV-ul compact Mercedes-Benz este ceva mai strâmt. Dacă pasagerii din față nu au motive pentru a se plânge, pe bancheta spate spațiul și accesul pentru adulții în jur de 1,80 m este doar mediu, iar portbagajul de 450 litri se află la ceva distanță de cei 550 litri raportați de X3. Această situație este logică în condițiile în care GLK este un SUV compact în adevăratul sens al cuvântului, având o lungime cu aproape 12 cm mai mică față de modelele precizate mai sus.

Partea bună a acestei statistici se observă în mediul urban, acolo unde GLK este mai ușor de parcat și de manevrat. Aici contează enorm vizibilitatea excelentă generată de configurația optimă a montanților și de formele angulare ale caroseriei. Puțini clienți acordă suficientă importanță capitolului vizibilitate atunci când achiziționează o mașină, iar această situație ajunge să devină frustrantă pe termen lung.

  • Gabarit ideal pentru mediul urban
  • Vizibilitate foarte bună de jur împrejur
  • Motor diesel rafinat
  • Aptitudini off-road mai bune decât la concurență

MAX vs MIN

  • Puțin mai strâmt decât rivalii în spate
  • Sistemul Comand cu ergonomie mai slabă decât la rivali
  • Cutie automată lentă

Revenind în spectrul cifrelor și a valorilor ușor măsurabile, indicativul 220 CDI montat pe hayonul mașinii noastre de test punctează cea mai populară configurație tehnică pentru clienții GLK și anume diesel, patru cilindri, 2,2 litri și 170 CP. Această cale de mijloc diesel, între entry-level-ul 200 CDI/143 CP și indicativul 250 BlueTec/204 CP, are de partea sa performanțe dinamice meritorii, dar și avantaje în materie de costuri de achiziție și consum.

Pe parcursul testului, consumul extra-urban s-a stabilizat în jurul valorii de 6,5 l/100 km cu patru pasageri și bagaje, singurul inconvenient venind din partea răspunsului sedat al accelerației. Mai exact, GLK îți oferă două moduri, primul Efficiency, în care am remarcat problema menționată anterior și unul Sport, care furnizează un răspuns echilibrat din partea ansamblului motor/transmisie. Sunt sigur că, pe viitor, Mercedes-Benz va integra un mod intermediar, fie el Normal sau Comfort, iar asta va rezolva problemele, dar, până atunci, cel puțin în mediul extraurban, posesorii de GLK vor fi nevoiți să cupleze modul Sport, chiar dacă acesta nu este în fapt, dezideratul lor.

Tot în categoria tehnică se observă vârsta transmisiei 7G-Tronic care, deși schimbă treptele aproape imperceptibil, o face de multe ori cu o lentoare evidentă. Aici merită menționat că o mare parte din concurenții săi au trecut deja la transmisii mai performante cu 8 trepte. Pe partea de suspensie, GLK nu se vrea sportiv ci mai degrabă echilibrat și eficient în filtrarea imperfecțiunilor, chiar și pe fondul jantelor opționale pe 19 inci, care vin cu pachetul AMG. Privit pe ansamblu, cu plusuri și cu minusuri, GLK oferă o abordare pragmatică și eficientă a ideii de SUV premium compact, cu un accent evident pe latura urbană, acolo unde manevrabilitatea și, de ce nu, desenul foarte reușit, sunt două atuuri greu de ignorat.

Însă nu trebuie neglijată nici latura off-road, cursa lungă a suspensiei și unghiurile de trecere bune pentru un SUV premium soft permițându-i lui GLK să abordeze și terenuri mai accidentate decât rivalii săi BMW X3 și Audi Q5 care sunt eminamente SUV-uri sportive de asfalt.

Foto: Răzvan Loghin

Verdict

Cu un design total diferit de al rivalilor, care ne amintește de ilustrul Clasa G, GLK este extrem de potrivit pentru jungla urbană. Dar și în jungla adevărată  este tot prima alegere datorită aptitudinilor de off-roader. Spațiul în spate este mai restrains și centrala Comand este apăsată de trecerea anilor dar viitoarea generație care va veni în 2015 va înlătura toate aceste neajunsuri.

Date tehnice Mercedes GLK 220 CDI 4Matic

ModelGLK 220 CDI 4Matic
MotorL4, bi-turbo diesel
Cilindree (cmc)2143
Putere maximă/turație (CP/rpm)170/3000-4200
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)400/1400-2800
Transmisieaut., 7 trepte
L/l/h (mm)4536/1840/1669
Ampatament (mm)2755
Volum portbagaj (l)450-1550
Masă la gol (kg)1880
Viteză maximă (km/h)205
Accelerație 0-100 km/h (s)8.8
Consum mediu (l/100 km)6.1
Emisii CO2 (g/km)159
Preț (euro cu TVA,RO)44,082

Comentati?

Your email address will not be published.