Budapesta – ultima speranță pentru Wickens și Mercedes

DTM Hungaroring Preview
,
1.59K 0

Ungaria revine în calendarul DTM în locul traseului est-german de la Oschersleben, însă caracterul circuitelor este similar. Calificările vor fi cruciale, cu precădere în manșa de sprint, iar Mercedes trebuie să puncteze masiv pentru ca Marco Wittmann să nu devină campion încă de la Budapesta.

Audi a fost în corzi la Moscova, iar Mercedes a rămas cu întrebări fără răspuns după Nurburgring. În buna tradiție, Wittmann și BMW au maximizat oportunitățile în aceste ultime etape , iar cele 40 de puncte de pe Ring au fost cea mai solidă recoltă dintr-un singur weekend pentru liderul campionatului, care a semnat cel de-al 250-lea podium BMW în DTM. Lupta se va încinge pe Hungaroring, în penultima etapă a stagiunii, protagoniștii având nevoie de toată susținerea colegilor de grup. Runda trecută am avut 72.500 spectatori, cu 5% mai mult ca anul trecut, semn că interesul față de DTM este într-o continuă creștere, fapt ilustrat la majoritatea etapelor din 2016.

Două întâlniri maghiare

În era clasică am avut o vizită a turismelor germane dincolo de Cortina de Fier pe 18 septembrie 1988. Ambele manșe s-au încheiat atunci cu succese pentru Johnny Cecotto (Mercedes), urmat de Kurt Thiim și Klaus Niedzwiedz. Klaus Ludwig (Ford), liderul campionatului, abandona atunci în ambele manșe, însă Roland Asch nu a profitat suficient pentru a-l ajunge în clasamentul general.

Markus Oestreich a terminat pe 4 ambele manșe DTM din 1988 pe E30-ul Zakspeed

Markus Oestreich a terminat pe 4 ambele manșe DTM din 1988 pe E30-ul Zakspeed

Istoria DTM-ului modern pe Hungaroring este formată dintr-o unică filă, așternută într-un weekend noros din 2014. Marco Wittmann reușea atunci să convertească pole-ul în cea de-a doua sa victorie din sezon și totodată din carieră. La finele respectivei stagiuni, pilotul BMW a devenit campion, cu două runde avans. Acum se pregătește de un deznodământ similar, la adăpostul a 33 de puncte în raport cu cel mai apropiat rival, când mai sunt doar 4 curse rămase de disputat. Așadar, pentru ca titlul să fie acontat de Wittmann încă din weekendul maghiar este nevoie ca:

  • Mortara să obțină cu 18 puncte mai puțin ca germanul în cele două manșe;
  • Wickens și Green, aflați la 50, respectiv 51 de puncte de lider să nu puncteze mai bine ca acesta;
  • Ceilalți patru piloți cu șanse ipotetice înaintea primei manșe să nu aibă un weekend de vis, coroborat cu contraperformanțe ale lui Wittmann. Dacă pilotul Red Bull BMW nu pierde puncte în manșa de sprint față de Blomqvist, Muller, Martin și Paffett, aceștia vor fi deja sub barem (75+ puncte ecart).
  • L-am omis de la punctul anterior pe Mattias Ekstrom, deoarece acesta a confirmat că suprapunerea finalei DTM cu o etapă din mondialul de rallycross în care este lider îl va sili să lipsească de la Hockenheim. Așadar, suedezul nu mai poate deveni campion în DTM, iar René Rast va primi o nouă șansă după cea din weekendul de la Zandvoort.

Marco Wittmann și Tom Blomqvist sunt singurii piloți care au parcurs toate tururile de circuit programate în primele 14 curse din acest an. În schimb, Timo Glock a avut diverse ghinioane, cel mai recent fiind accidentul de la startul manșei secunde de pe Nurburgring. Din acest motiv, situația e destul de strânsă în ierarhia echipelor, unde perechea Abt Sportsline Mortara/Ekstrom le suflă în ceafă lui Wittmann și Glock (BMW Team RMG). La constructori, BMW are 57 de puncte avans față de Audi, însă aici se poate produce oricând o răsturnare de situație. Chiar și pe Nurburgring, într-un context favorabil, Audi putea să obțină mai mult, dacă n-ar fi fost erorile de judecată comise de Green și Ekstrom.

DTM-1474551000

Dieter Gass își aduce aminte că acum doi ani, pe Hungaroring, grupul din Neuburg a suferit în calificări și nu a mai putut recupera avansul BMW în pofida ritmului bun de cursă. Miguel Molina venea atunci de pe 8 până pe 2, iar Mortara de pe 12 pe 4. Pentru Audi va fi o cursă ”de casă”, dat fiind că la o oră și jumătate de capitala maghiară se află uzina de la Gyor, unde sunt angajați 11.000 de persoane. Cupa Audi TT va fi în programul weekendului, iar aceste modele în variantă Coupé și Roadster sunt produse chiar la Gyor, la fel ca motorul TFSI folosit în competiția monomarcă.

Situația balastului în calificările de sâmbătă este la fel ca în cursa a doua de pe Nurburgring. Mercedes ”plătește” ritmul de pole al lui Auer pe care coechipierii nu l-au putut oglindi, așa că greutatea modelelor din Stuttgart va fi de 1135kg. Cele 8 BMW-uri M4 vor avea 1117,5kg, în timp ce Audi pleacă din cea mai bună poziție, cu doar 1110kg. Calculele hârtiei au fost adesea date peste cap, iar în weekend șansele de ploaie sunt mici (10-20%), dar există. Temperatura nu va trece de 20 de grade și pe pistă rece din nou avem adesea surprize, cum s-a văzut la Moscova.

Circuitul

Hungaroring împlinește trei decenii de existență și nu a lipsit niciodată din calendarul Formulei 1 în acest răstimp, devenind în timp un ”traseu clasic”, în pofida opoziției piloților care se plâng de numărul redus de oportunități de depășire. Totuși, modificarea adusă în 2002 prin prelungirea liniei de start-sosire și alterarea primului viraj pentru o mai mică viteză de parcurgere (80km/h) a creat o posibilitate de a depăși în acest punct, iar introducerea recentă a sistemului DRS a fost un alt factor benefic. Viteza de top este destul de joasă în DTM (240km/h), iar cel mai rapid viraj este cel cu numărul 10, parcurs cu 175km/h.

De 28 de ori se acționează schimbătorul de viteze pe fiecare tur de 4381m, iar raportul dintre virajele de stânga și cele de dreapta este echilibrat. Viteza medie e printre cele mai joase, iar accelerația este la podea doar pe 55% din durata parcurgerii turului de circuit. Recordul stabilit în cursa de acum doi ani este în posesia lui Nico Muller, juniorul Audi care a celebrat primul succes în DTM în acest sezon. Cel mai rapid pe actualul Hungaroring a fost însă Marco Wittmann, timpul său de pole din 2014 fiind de 1’36″518.

Cu o singură prezență în calendar după 2000, nu putem stabili cu precizie cine dintre actualii piloți DTM are o afinitate pentru Hungaroring. Însă dacă privim istoria competițiilor de monoposturi, putem observa o serie victorioasă impresionantă a lui Antonio Felix de Costa aici: el s-a impus în 2012 atât în GP3, cât și în Formula Renault 3.5, iar în 2013 a mai câștigat o dată în FR3.5 pe traseul maghiar. Dani Juncadella câștiga încă din Formula BMW, iar Nico Muller are și el succese aici, atât în GP3, cât și în FR3.5. În acel weekend DTM din 2014, Tom Blomqvist reușea să se impună în prima manșă din Formula 3 europeană.

Articol realizat de partenerii noștri de la Pitstops.ro, care vor face deplasarea în acest weekend la Budapesta pentru această manșă decisivă din DTM. Tot pe Hungaroring vor fi manșele din seria europeană GT4, unde debutează internațional și pilotul român Sergiu Nicolae, vicecampion național al Cupei Dacia Logan în cadrul CN de Turisme 2015.

cs3i-udwaae_38w

Comentati?

Your email address will not be published.