Chiar și la 25 de ani de la apariția sa de la începutul anilor ’90, ciudata și pătrățoasa mașina de la Mercedes-Benz încă mai stârnește pasiuni, așa cum o confirmă și acest test aniversar realizat de AutoBild Germania.
Mașina asta a schimbat regulile. Deși e o limuzină perfect funcțională, poate și să atingă 250 km/h și o turație maximă de 7,700 rpm. Oh, și are un eleron atât de mare încât are nevoie de propriul său cod poștal. Dacă ai fi un tată tânăr, un puști care abia a obținut permisul de conducere sau orice alt personaj cu sânge fierbinte trăind în vara lui 1990, atunci asta era mașina pe care ți-ai fi dorit-o.
Nu aș fi deloc surprins dacă unii dintre jurnaliștii de la AutoBild care au scris acest test aniversar s-ar încadra într-una dintre aceste categorii, iar această călătorie venită cu o întârziere de 25 de ani ar fi un vis devenit realitate. Eu încă mă jucăm cu mașini de jucărie la acea vreme, dar tot mi-ar plăcea să pun mâna pe una dintre legendele astea.
Ceea ce n-ar fi deloc ușor, din moment ce doar 502 unități Evo II au fost fabricate. Și ca și cum nu ar fi fost suficient, ar mai fi şi micul dezavantaj al prețului: pilotul DTM Roland Asch a vrut recent să cumpere vechea sa „mașină de firmă”, iar actualul proprietar i-a cerut o sumă de peste 100,000 euro. Iar eu nu sunt Roland Asch, așa că pentru mine, prețul ar putea fi și mai mare.
Dar revenind la cei care chiar au condus această mașină, ei au fost extrem de bucuroși să descopere că 190 E 2.5 15 Evo II nu are nevoie de un circuit ca să arate tot ce poate – e bună și o autostradă pustie.
La turații mari, motorul cu patru cilindri va urca, în viteza întâi, până la 60 km/h, va depăși 100 km/h în treapta a doua, va atinge 150 km/h într-a treia, iar inginerii de la Mercedes-Benz chiar recomandă să nu băgi într-a patra înainte de 200 km/h. Schema asta e perfect justificabilă prin curba de putere a mașinii, care arată cuplul maxim de 245 Nm devenind disponibil abia la 5,000 rpm, în timp ce puterea maximă este atinsă la 7,000 rpm. Motorul imploră să fie turat și ai fi cel mai fraier dacă nu i-ai face pe plac.
Dar sub 4,000 rpm, 190 E 2.5 16 Evo II este o mașină decentă, suficient de blândă pentru a fi condusă încet zi de zi. Este ca și cum pragul de 4,000 rpm este acolo pentru a ține bestia să nu o ia razna de fiecare dată când pornești motorul. Este tentant să sari calul cu fiecare schimbare de viteze, dar asta ar însemna că ai exploata doar una dintre personalitățile mașinii.
După doar câțiva kilometri în 190 E Evo II, recordul fabulos al maşinii din DTM nu mai miră pe nimeni: 16 victorii în cele 24 de curse în care a luat startul, o grămadă de puncte, pole position-uri și tururi rapide – un record neegalat de nicio altă mașină de atunci.
Lângă un model AMG modern, cei 245 CP ai lui 190 E 2.5 16 Evo II ar putea să pară o cifră…. meschină, dar nu-i face dreptate experienței în acest vehicul. Este o experienţă crudă, viscerală, o mașină care este și ușoară, și rapidă, oferind genul de interfață om/mașină rareori văzută la vehiculele de astăzi. Împlinește 25 de ani luna aceasta, dar nu-și arată vârsta.
Citeşte aici articolul integral în Autobil (în limba germană).
Sursă şi credit foto: AutoBild.de/klassik