Primul test Mercedes-Benz GLE Coupe. Am condus primul SUV coupe din istoria Mercedes-Benz. Un hoț de inimi, hotărât să răstoarne scala de valori impusă de BMW și al său X6. Să înceapă lupta!
Mercedes-Benz se întoarce cu un duo credibil pe nișa aprig disputată a SUV-urilor de clasă mare. BMW a dominat copios acest segment ani de zile, cu al său X5 și cu fratele lui X6. Dar, domnia sa a luat sfârșit. Noul rege se numește Mercedes-Benz GLE/GLE Coupe sau, pentru fanii seriei Jurassic World, Indominus Rex.
Misiunea de a crea un model care să învingă fără drept de apel X6, Mercedes a urmat, de fapt, un traseu similar cu cel trasat de rivalii din Bavaria, mixînd proporțiile svelte ale unui coupe cu robustețea pe care doar un SUV pur-sânge o poate oferi. În carne și oase, mașina are o prezență incredibilă, mizând totul pe statura impozantă așteptată de la o mașină de calibrul său. Surprinde, de asemenea, constrastul dintre dimensiunile impresionante și stopurile înguste, cu iz de S-Class Coupe. Și nici măcar nu vorbim despre modelele cu înfățișare și mai agresivă, înnobilate de kit-ul AMG, o linie de echipare standard pentru modelele AMG Line, de teapa lui GLE 450.
Măsurând nici mai mult, nici mai puțin de 4900mm în lungime, 2003mm în lățime și 1731mm în înălțime, GLE Coupe este, inexorabil, o mașină impozantă, chiar și în comparație cu BMW X6, care are o caroserie cu 9mm mai lungă, 14mm mai lată și 29mm mai scundă. GLE Coupe se folosește de fratele convențional GLE ca punct de plecare, fiind, de fapt, intens reconfigurat. Cele două modele au în comun doar ampatamentul de 2,915mm și platforma de oțel. Mercedes-Benz a modificat geometria punților, ecartamentul fiind mărit cu 3mm pe față și cu 60mm pe spate, până la 1658mm, respectiv 1725mm.
Interiorul reprezintă încă un tur de forță, oferind tot luxul la care te poți aștepta de la o ‘steluță norocoasă’, trezind în același timp amintiri plăcute ce evocă frații de gamă, C-Class sau S-Class. Flancată de prizele de aer centrale, familiara tabletă Comand este amplasată acum mai sus, mai aproape de parbriz și de câmpul vizual ideal, prezentîndu-se la apel cu un ecran mai mare, de 8 inchi și un comutator rotativ, preluate direct de la supercarul Mercedes-AMG GT.
Confortul stă, de asemenea, la loc de cinste pentru GLE Coupe. În ciuda spațiului redus la cap în comparație cu un GLE normal, o concesie făcută pe altarul design-ului seducător (a se citi linia abruptă a plafonului), cinci adulți pot călători în deplin confort, chiar și în spate. Spațiul pentru picioare este mai mult decât îndestulător, în timp ce portbagajul țintește Cartea Recordurilor, cu un volum de 650 de litri – trecând de BMW X6 la o diferență solidă de 70 de litri.
Încă de la lansare, gama de motorizări ne răsfață cu un spectru darnic de putere, ce baleiază de la modelele 450 AMG, înzestrate cu un bi-turbo V6 pe benzină de 3.0 litri și 367 CP, până la modelul entry-level GLE 350 d animat de un diesel V6 de 3.0 litri și 258 CP. La vârf, regăsim atotputernicul Mercedes-AMG GLE 63 cu nu mai puțin de 557 sau chiar 585 CP (Model S) la dispoziție. În Austria, comitetul de primire a fost compus din agreabilul diesel V6 și din modelul de top, explozivul AMG GLE 63 S Coupe. Diesel-ul nu pare să ofere foarte mulți CP, însă cei 620Nm sănătoși aflați la îndemână încă de la 1,600rpm lasă o impresie cu mult mai puternică decât ceea ce sugerează cifrele seci, așternute în fișa tehnică. Elasticitatea sa este uluitoare, cu suficiente rezerve de forță în fiecare treaptă, în ciuda greutății considerabile a GLE-ului Coupe (acul cântarului se oprește la 2,250kg).
Vedeta este, cu siguranță, noua cutie automată cu nouă trepte 9G-Tronic, care s-a dovedit deja un partnere de încredere pentru E-Class, CLS și S-Class. Mercedes-Benz a decis, în sfârșit, să scape de unitatea 7G-Tronic, păstrată doar pentru vârful de gamă 63 AMG, din motive legate de cuplu. O decizie genială! Combinată, pentru prima dată, cu sistemul de tracțiune integrală permanentă 4Matic, noua transmisie poate chiar să sară peste câteva trepte deodată și să retrogradeze mai rapid decât ar putea vreodată să o facă un model cu cutie manuală – mai ales în modul Sport. Treptele etajate ideal, la granița dintre performanță și relaxare, contribuie la atingerea unui regim de turații cât mai coborît, reducînd zgomotul și vibrațiile. Și asta se simte, pentru că GLE Coupe este impresionant de rafinat, serenitatea generală fiind perturbată doar de zgomotele aerodinamice.
Monstrul AMG bi-turbo V8 de 5.5 litri este acum mai puternic ca oricând! Cu 760 Nm la îndemână, resursele aparent infinite de putere și, până la urmă de încredere, pun GLE Coupe pe picior de egalitate cu modele coupe mai ușoare și mai concentrate în ceea ce privește puterea. În realitate, aceste detalii se traduc printr-un răspuns fantastic al accelerației (4,2 secunde pentru sprintul de la 0-100 km/h) și printr-o experiență la condus infinit mai antrenantă, indiferent de dispoziția pe care o ai. Mercedes-AMG GLE 63 Coupe te va face întotdeauna să zâmbești larg. Sau este un rânjet? Doar comută butonul rotativ al sistemului standard de personalizare a caracterului mașinii, Dynamic Seect, în cea de-a cincea setare (AMG oferă cinci în loc de patru programe), denumit Sport+, și cu siguranță, ne vei da dreptate. Într-un nor de fum, acompaniat de muzica de calitate pusă în scenă de cel mai potent GLE din gamă.
Toate modelele GLE Coupe primesc standard tracțiunea integrală 4Matic ce aduce în prim plan distribuția inegală a cuplului în raport 40:60% față/spate. La nevoie, 100% din cuplu poate fi transmis către puntea potrivită. Sistemul de la Mercedes Dynamic Select și suspensia adaptivă Airmatic sunt, de asemenea, oferite ca dotări standard. Șoferul poate modifica răspunsul accelerației, al fermității direcției și a amortizoarelor. În modul Comfort, Coupe-ul joacă rolul covorului fermecat, plutind peste suprafețele ondulate cu grația unei balerine. O balerină chinuită de masa uriașă (peste 2 tone, indiferent de versiune). Treci la următorul nivel alegând modul Sport, iar suspensia își arată latura mai fermă, ciobind calitatea rulării. Dar numai superficial. Modul Sport sau Sport+ (disponibile doar pentru modelele AMG și 450) reduc ruliul și maschează eficient masivitatea inerentă unui SUV de peste 2 tone.
O surpriză plăcută este sistemul standard Sports Direct-Steer, care, mai ales în setarea Sport, este mai guraliv ca oricând, așa cum te-ai aștepta de la un vehicul cu reputație de Coupe, oferind un sentiment reconfortant de conexiune cu GLE Coupe. Suspensia uneori fermă este doar un fleac, mai ales dacă ești în căutare de mai mult control și vrei să storci cele mai bune aptitudini dinamice din mașina ta. Și probabil că asta și vrei, din moment ce ai ales GLE Coupe în locul colegului de garaj ceva mai convențional, GLE.
Așadar, care este VERDICTUL? Mercedes-Benz GLE Coupe reușește să dinamiteze segmentul SUV-urilor coupe, surclasându-și cu ușurință cel mai apropiat rival (și singurul, de fapt), BMW X6, în ceea ce privește imaginea, calitatea și, mai ales, prezența scenică. Echiparea generoasă și latura practică de nota 10 sunt completate de excelenta transmisie automată cu 9 trepte, ce formează un veritabil ‘dream team’ cu sistemul de tracțiune integrală 4Matic inclus în echiparea de serie. În loc de concluzie, nu putem uita să amintim direcția sportivă cu accente dinamice, ce confirmă reputația sportivă a modelului GLE Coupe.