Mercedes-AMG GT S dă piept cu doi rivali neașteptati, în testul comparativ realizat de publicația britanică Autocar. Porsche 911 GTS și Jaguar F-Type R sunt celebritățile momentului. Are motive să se teamă mărețul Mercedes? Citiți mai departe pentru a afla ce are de spus Autocar.
Mercedes-Benz a decis înlocuirea vânjosului/puternicului SLS cu un urmaș ceva mai mic, mai usor și fără îndoială, mai rapid. Ceea ce părea inițial o idee destul de bună, s-a dovedit a fi chiar excelentă în practică. Conform colegilor noștri de la Autocar, Mercedes-AMG GT, prima mașină sport produsă exclusiv de divizia AMG, este cu coupe zgomotos, ostentativ, demn de moștenirea sa.
Mai ieftin și mai scump înseamnă de obicei și mai puțină putere, bineînțeles. Versiunea testată are sub capotă un motor V8 de 4 litri turbo care dezvoltă 503 CP. Așadar, dezastrul a fost totusi evitat. Cu siguranță nu avem niciun deficit de putere.
Dar cum rămâne cu rivalii? 911 GTS dezvoltă „doar” 424 CP, fiind un competitor pe măsura modelului mai ieftin Mercedes-AMG GT cu 456 CP. Cei de la Autocar sunt de părere că are șanse, iar printre printre punctele sale forte se numără greutatea redusă. Jaguar, pe de altă parte, reușește ceea ce era de necrezut și întrece AMG-ul în ceea ce priveste arsenalul de sub capotă, cu 542 CP. Toate cele trei mașini transmit puterea către roțile din spate, în timp ce Porsche este singurul model cu motorul montat în spate.
În cazul Mercedes, V8-ul de 4 litri cu baie de ulei uscată acționează roțile din spate cu ajutorul unei transmisii automate cu dublu ambreiaj în șapte trepte. Acest lucru îi conferă modelului AMG un avantaj de greutate – doar 48% în față și 52% în spate. Cu două turbo cuibărite între cele două bancuri de cilindri, ai putea crede că acestui V8 îi lipsește experiența de condus a unui supercar desăvârșit/pur-sânge.
Din fericire, nu este cazul. AMG GT S erupe cu un urlet care nu ar dezamăgi nici dacă motorul ar fi la jumătate din capacitatea sa actuală. Ademenit de el, invitabil te lași purtat de mașină. GT se simte instantaneu mai lat, iar direcția mai lină/ușoară. Prea mult? Poate că da. Schimbă rapid direcția, deși are doar jumătate din agresivitatea ce chinuia jantele SLS-ului.
Ținuta de drum este precisă, iar mișcările caroseriei și comenzile sunt la nivel optim/ideal. Adevărata plăcere, chiar la viteze mari spre medii este produsă de sunet, de imagine și de spectacolul în sine, mai degrabă decât de vreo minune a ingineriei moderne.
Jaguar F-Type R Coupe se pare că a absolvit aceleași cursuri, urlă la fel de puternic la plecarea de pe loc, cu toate că zgomotul este mai ascuțit în comparație cu AMG. Diferă și personalitatea. Cu un motor supraalimentat în locul celui turbo, F-Type este ridicol și rapid, ascunzând faptul că cei 680 Nm nu se arată decât la 3500 rpm, spre deosebire de Mercedes cu 649 Nm de la 1750 rpm.
Cei de la Autocar sunt de părere că F-Type se conduce cu ceva mai multă greutate și nu mai puțină precizie decât GT-ul. Se simte ca o mașină greoaie, fiind cu 5 kg mai grea decât GT-ul cu 1650 kg, spre deosebire de cele 1645 kg ale sale. Direcția te răsplătește cum poate mai bine, asemenea GT-ului, te absoarbe și te menține captivat. Mai puțin decât GT-ul, dar cu toate acestea, un adevărat expert. Ambii creatori ai acestor supercaruri au folosit aceeași materie primă.
Ceea ce ne aduce mai aproape de 911 GTS, al cărui creator a folosit o croială aparte încă din 1963. De aceea, are cel mai mic motor, putere mai mică, fiind totodată cea mai îngustă și mai ușoară mașină din acest test comparativ. Motorul cu șase cilindri în linie este singurul fără supraalimentare. Dacă vrei să profiți de cei 424 CP, va trebui să ajungi până la 7500 rpm. Vei avea nevoie de 5750rpm dacă vrei să îți obții cuplul de 440 Nm.
911 este mult mai visceral. De când încep să se învârtă roțile, îți vine în minte o experiență asemănătoare, odinioară familiară și totuși atât de fermecătoare „bună, prieten vechi”/„hello, old friend”. Partea frontală ușoară îi conferă mașinii o ținută de drum excelentă, greutatea ideală și precizia pe care ți-o doreai.
Mai avem încă o diferență notabilă. În cele două coupe-uri cu motor montat in fata trebuie să profiți la maximum de cuplu pentru o experiență așa cum se cuvine. 911 se mulțumește să fie undeva la mijloc: 3500 rpm în a patra treaptă îți conferă 100 km/h, un răspuns excelent și reprize perfecte.
911 are un diferențial mecanic limitat (ale celorlalte două modele sunt controlate electronic pentru mai mult rafinament) și un raport al greutății de 42/58 față-spate ceea ce înseamnă că vei simți când partea frontală va impinge puțin în față, dar cei de la Autocar explica faptul că acest mic neajuns este caracteristic pentru 911.
Așadar care este verdictul? Britanicii cred că Mercedes-AMG GT scoate un zgomot absolut inconfundabil, iar dacă ai cumpăra acestă mașină pentru uzul zilnic cu siguranță ai atrage privirile multor curioși. Așadar care este problema? 911. O mașină mai ușoară, mai puțin puternică, dar cu mult mai captivantă. Și mult mai ieftină pe deasupra. Dar Jaguar? Cei de la Autocar spun că Mercedes-AMG GT S elimină din start F-Type, ceea ce îl face practic irelevant în acest test.