Era ultima șansă pentru ca Ekstrom să nu termine anul fără victorie și partitura sa de locotenent pentru Mortara nu-i dădea mari speranțe. Totuși, startul a fost decisiv, atât pentru ca suedezul să obțină victoria, cât și ca balanța titlului să încline și mai mult înspre Marco Wittmann. Juncadella a fost descalificat după primul său podium în DTM, iar Wickens și Mercedes au ieșit din calculele pentru campionat.
După excepționala victorie din manșa secundă de pe Nurburgring, Edo Mortara a realizat un hat-trick facil în prima alergare de la Budapesta și era hotărât să-și continue recenta dominație în DTM a doua zi, semnând timpul de pole. Ekstrom a încheiat al doilea, devansându-l cu doar o miime de secundă pe Marco Wittmann, iar la alte 6 miimi se afla Jamie Green. Mai strâns de atât nu se putea și Audi spera la un nou rezultat bun cu șase mașini pe grilă în top 10. După recalcularea greutăților înaintea manșei de sprint, cei de la BMW s-au putut apropia, în timp ce Mercedes a continuat să sufere, cu 6 modele în ultimii 7. Doar Wickens (P8) și Juncadella (P11) puteau spera la puncte.
La finele turului de formare, Wickens a provocat amânarea plecării și a fost aruncat la coada grilei după ce s-a poziționat greșit pe grilă. Șansele sale la titlu, deja mici, au devenit iluzorii de-a dreptul. S-a mai efectuat un tur de încălzire și în câteva secunde s-a atins pragul de fierbere.
Startul a fost crucial de această dată, Mortara fiind surprins de reacția excepțională a lui Wittmann și l-a împins pe iarbă pe rivalul său, care n-a ridicat piciorul din gaz și era pe punctul să completeze manevra de depășire, dacă italianul n-ar fi avut pornirea de a-l atinge din spate, trimițând modelul BMW Red Bull într-o glisadă haotică, încheiată printr-un contact lateral cu Green. Controlul lui Wittmann a fost de domeniul fantasticului și norocul i-a surâs: daunele erau mai mari pe modelele Audi cu care s-a atins, ambele fiind nevoite să treacă pe la boxe.
Mortara a simțit că are pană încă din virajul al doilea și a lăsat primele trei mașini să treacă fără opoziție (Ekstrom, Tambay și Juncadella), apoi s-a bătut ca un leu ca să-l blocheze pe Wittmann, poate-poate pierde și rivalul său ceva locuri. N-a fost să fie, iar oficialii le-au dat ambilor pretendenți la titlu câte o avertizare și nimic mai mult. Mortara a rulat solitar la un minut de lider până aproape de finalul cursei, în speranța că poate survine vreo neutralizare. Nici vorbă de așa ceva, așa că RS5-ul Castrol a fost retras după 55 de minute din 60.
Mattias Ekstrom a scăpat astfel de povara ordinelor de echipă și a sprintat către o victorie facilă, de vreme ce Adrien Tambay nu a fost în niciun moment în postura de a-l deranja. O cursă solitară a făcut și Dani Juncadella, care era într-o situație similară cu francezul din fața sa: niciodată în top 6 în acest an și deodată se arăta un podium la orizont. Din spate nu era nicio amenințare: Wittmann era cu mașina avariată și pierdea cel puțin jumătate de secundă pe fiecare tur, iar în urma sa cinci locotenenți aveau misiunea de a-i proteja spatele.
BMW a împărțit strategiile pentru a evita ceea ce s-a întâmplat la Nurburgring, unde Audi a aplicat o strategie alternativă cu oprirea foarte târzie și a dat roade. În momentul în care Mike Rockenfeller a încercat să iasă din șirul indian (turul 13), Jens Marquardt a chemat și el două mașini să-l ”marcheze”, în caz că una ar avea probleme la standuri: Felix da Costa și Blomqvist. Ambii au ieșit tot în fața campionului din 2013, iar portughezul a început să stabilească tururi foarte rapide ulterior. Timo Scheider a rămas pe pistă până în turul 26 și chiar dacă a schimbat gumele în 2,7 secunde, tot în spatele lui Rockenfeller a ieșit. S-a produs rocada și Timo a putut exploata pneurile mult mai proaspete, trecând pe final de Maxime Martin pentru locul al optulea.
Însă Wittmann era departe, după ce Felix da Costa i-a cedat poziția a patra și a revenit în formație, cu Blomqvist și Glock rulând cuminți către top 10. Podiumul nu a fost deranjat nicicum, iar Ekstrom a pus capăt actualei stagiuni din DTM ceva mai devreme decât colegii săi, de vreme ce Rene Rast îi va lua locul în finala de la Hockenheim, în timp ce suedezul va face tot posibilul să rămână la conducerea mondialului de rallycross. A fost primul succes al lui Eki în 2016, iar Audi a celebrat a opta victorie din 16 posibile. Totuși, contraperformanța lui Mortara (care nu se poate imputa decât lui) ar putea trimite titlul piloților către Wittmann, care se bucură de un avans de 26 de puncte înaintea finalei. Bonus, modelele BMW vor avea cu 7,5kg mai puțin față de cele Audi în prima ședință de calificări de la Hockenheim, ca la început de sezon.
Update post-cursă: Dani Juncadella și Marco Wittmann au fost excluși ca urmare a verificărilor tehnice, cu garda la sol prea joasă (scândura prea roasă). Mercedes și BMW nu au depus apel. Wittmann ajunge astfel în finală cu un avantaj de doar 14 puncte față de Mortara, iar Green rămâne în luptă la 39 de puncte de lider. Antonio Felix da Costa ar putea să fi marcat ultimul său podium în DTM. Tocmzyk a punctat astfel la un pas de retragere, iar Wickens a completat topul 10 deși plecase ultimul. Team RMG, rămasă fără punctele lui Wittmann, cade și mai departe de Abt Sportsline.
Articol realizat de partenerii de la Pitstops.ro, reprezentanți ai presei românești în weekendul maghiar DTM.