Drive test Mercedes CLA: O clasă pe cont propriu
, / 2598 0
Drive test Mercedes CLA

Drive test Mercedes CLA: O clasă pe cont propriu

SHARE
Home Mercedes-Benz Drive test Mercedes CLA: O clasă pe cont propriu

Noul Mercedes CLA este dezvoltat pe platforma MFA cu tracțiune față utilizată și la Clasa A însă mașinile sunt total diferite. Primele impresii despre CLA 220 CDI, CLA 200 și CLA 250 4Matic.

În 2004, Mercedes a lansat o nouă modă. Clasa CLS a fost copiată de toți producătorii premium. Acum, după nouă 9 ani, Mercedes este încă odată pionier

și creează o nouă clasă în sine – clasa coupe-urilor compacte cu patru uși, în care cel puțin câțiva ani nu va avea niciun competitor dacă acceptăm ideea că noul Audi A3 sedan este o limuzină și nu un coupe.

CLA este al treilea membru al noii familii de modele compacte cu tracțiune față de la Mercedes după Clasa A și B (urmate de SUV-ul GLA și shooting brake-ul CLA Shooting Brake). Deși utilizează aceeași platformă cu Clasa A, CLA este complet diferit. Și iată și de ce.

La Clasa A subcadrul pe care este montată puntea spate este prins rigid de caroserie. Noi am criticat rigiditatea suspensiei și zgomotele la rulare la Clasa A. Între timp, în decembrie 2013 Mercedes a modificat setările suspensiei la Clasa A. Șeful de produs al gamei compacte Hansjorg Schinke, explică: „noi am dorit în mod special ca A-Class să fie un model pur sportiv cu care să schimbăm imaginea brandului”. Însă CLA este altceva. Subcadrul pe care este montată puntea spate este prins elastic de caroserie. Astfel se explică și prima noastră impresie la volanul lui CLA: coupe-ul cu patru uși este clar mai confortabil decât Clasa A chiar și cu suspensia sport, mai tare, care în același timp coboară garda la sol cu 15 mm în față și 10 mm în spate. În al doilea rând, nivelul de zgomot general este foarte redus în CLA, mai redus decât în Clasa A. Și această impresie este confirmată de tehnologie: la CLA geamurile sunt mai groase, izolația fonică a compartimentului motor este mai bună și suspensia este mai silențioasă datorită prinderilor elastice anunțate mai sus. Iar zgomotul la vânt este mai redus grație aerodinamicii excepționale.

Mercedes-Benz CLA 180 Zirrusweiß  /  Mercedes-Benz CLA 180 cirr

 

Și atunci concluzia este că CLA se adresează persoanelor mai în vârstă fiind mai „liniștit”decât Clasa A? Nicidecum. Ca și Clasa A, și CLA vrea să cucerească clienți care nu au mai avut niciodată vreun Mercedes.

După primul drive test pe Coasta de Azur între Saint Tropez și Marsilia, putem spune că CLA oferă un compromis mai bun pentru trenul de rulare decât Clasa A, însă păstrează în același timp genele sportive ale fratelui mai mic.

 CLA oferă un compromis mai bun pentru suspensie decât Clasa A, vizând altă categorie de clienți

 

Pentru test am avut la dispoziție trei versiuni: CLA 220 CDI (2,1 litri, 170 CP) și CLA 250 4Matic (2 litri turbo, 211 CP) (ambele standard cu transmisie automată) și CLA 200 cu transmisie manuală (1,6 litri turbo, 156 CP). Toate motoarele corespund normelor EU6 care intră în vigoare abia în 2015. Cele pe benzină au turbo, injecție directă, 4 supape pe cilindru și un inovativ sistem de distribuție variabilă numit Camtronic. Gama a fost completată ulterior cu versiunea pe benzină CLA 180 (1,6 litri turbo, 122 CP) și cu dieselurile CLA 180 CDI (1,5 litri turbodiesel, 109 CP) și CLA 200 CDI (1,8 litri, turbodiesel, 136 CP). CLA 250 are și o versiune 4matic iar top modelul gamei este CLA 45 AMG echipat cu cel mai puternic motor cu 4 cilindri turbo din lume (2 litri, 360 CP).

Față de Clasa A, direcția electromecanică Direct Steer este standard la toate versiunile. Aceasta are câteva facilități importante: contrabrachează în caz de supravirare sau corectează direcția la frânare pe suprafețe cu coeficient de frecare diferit.

CLA 220 CDI pare a fi soluția ideală pentru acest coupe compact. Motorul bi-turbo de 2,2 litri, montat transversal în față, este la fel de silențios și de rafinat ca și în modelele cu tracțiune spate unde este montat longitudinal, iar cutia automată cu șapte trepte 7G-DGT se armonizează foarte bine cu dieselul.

Mercedes declară că noua cutie automată cu dublu ambreiaj pentru platforma MFA (standard la CLA 220 CDI șI CLA 250 și opțională la CLA 180, CLA 200 și CLA 200 CDI) este foarte compactă și ușoară având doar 367 mm lungime și o masă de numai 86 kg. Dispune de trei moduri: Eco, Sport și Manual, iar pe modul Manual schimbările de la padelele din spatele volanului sunt foarte rapide.

  • Design de coupe cu patru uși la jumătate de preț față de CLS
  • Confort superior celui din Clasa A
  • Aerodinamică foarte bună
  • Diesel de 2,1 litri performant și eficient

MAX vs MIN

  • Cutia manuală cu 6 trepte cu trepte lungi

Este bine că și atunci când se cuplează modul Sport, schimbările de trepte pot fi efectuate și manual, iar dacă timp de 12 de secunde nu se mai schimbă treptele manual, revine în modul automat. Dieselul de 2,2 litri nu este doar puternic și rafinat, ci și foarte economic. În regim de probă specială, pe modul Sport, a consumat 7,5 l/100 km, iar la un mers economic pe modul Eco consumul poate coborî până la o valoare foarte economică, de 5,1 l/100 km.

Versiunea pe benzină CLA 200 este vioaie, însă cutia manuală cu 6 trepte nu ajută prea mult motorul turbo de 1,6 litri și 156 CP. Este foarte lung etajată, în treapta a treia atingându-se 140 km/h la aproape 6000 rpm. Cursa schimbătorului e lungă, iar schimbările sunt destul de lente. La un condus alert (la cutie manuală nu există mod Sport), consumul sare de 9 l/100 km, dar la mers liniștit se pot obține 5,8 l/100 km. Acest consum economic se datorează atât aerodinamicii foarte bune (record mondial de 0,23, chiar 0,22 pentru CLA 180 BE) cât și etajării foarte lungi a treptelor III, IV, V și VI ale cutiei, a sistemului start&stop standard la toate motorizările și a masei relativ reduse (1395 kg față de 1525 kg la CLA 220 CDI cu transmisie automată).

Mercedes-Benz CLA 220 CDI, (C117), 2012

Mercedes oferă noul sistem 4Matic (denumirea e identică cu cea de la modelele mari dar tehnologia e diferită) deocamdată doar pentru CLA 250. Sistemul 4Matic distribuie variabil puterea față/spate între 0/100% și 50/50%, repartiția cuplului depinzând și de programul ales (Eco, Sport sau Manual, cu mai mult cuplu spre spate la Sport sau Manual).

Cu 4Matic, rezervele de tracțiune cresc simțitor. Indiferent de situație, chiar și la limită, CLA se agață cu toate roțile de asfalt și nu patinează deloc, sistemul fiind la fel de eficient ca și cel de la modelele mai mari. La limită, împinge cu roțile față în exterior, fiind ușor subvirator, reacție identică cu a versiunii cu tracțiune față. Per total, 4Matic oferă o tracțiune mai eficientă la limită, dar nu atenuează efectul ușor subvirator, de altfel previzibil și normal. Motorul turbo de 2 litri și 211 CP este potent dar în combinație cu tracțiunea integrală și cutia automată se simte masa destul de mare a mașinii.

Noul 4Matic crește simțitor rezervele de tracțiune și cântărește puțin

CLA este identic cu Clasa A doar până la montantul față, care este la fel de înclinat la ambele modele. De acolo încolo, totul este diferit, inclusiv ușile. CLA nu este foarte practic: în spate este relativ strâmt, deschiderea portbagajului este relativ îngustă din cauza formei de coupe cu patru uși, la rabaterea banchetei apare un prag la încărcare, iar lățimea portbagajului se îngustează în dreptul punții multilink spate.

Drive test Mercedes CLA  27

Bancheta spate este similară celei de la Clasa A, având șezutul destul de scurt. |n plus, recomandăm opțiunea pentru una din cele două linii de echipare Urban sau AMG Line deoarece ambele vin cu scaune sport mai bine configurate și mai plăcute la drum lung decât cele standard. Planșa de bord este identică cu cea de la Clasa A și finisarea este exemplară dar parcă ne-am fi dorit la CLA materiale mai bune în partea inferioară a bordului și în jurul consolei centrale. Aici se simte diferența față de noua Clasa C.

 CLA pune designul înaintea argumentelor practice, spațiul în spate fiind destul de îngust

Față de Clasa A, CLA este mai bine dotat. Practic, pachetul Style de la Clasa A nu mai există, echipamentele acestuia fiind integrate în versiunea de bază. Apoi urmează două linii de echipare  – Urban și AMG Line – și trei pachete de design – Exclusive, AMG Exclusive și Night.

Ambele linii de echipare includ scaune sport și jante de aliaj de 18 inci (standard se oferă jante de aliaj de 16 inci la CLA 180 și CLA 200 și 17 inci la CLA 220 CDI și CLA 250), plus șorțuri față și spate, praguri laterale și suspensie sport la AMG Line.

Drive test Mercedes CLA  26

Opțional, se oferă sistem inteligent de iluminare (ILS), pachet Light and Sight, climă automată cu două zone, trapă panoramică și centrală Comand, care permite integrarea completă a unui iPhone. Nu lipsesc nici sistemele de asistență de la clasele mai mari, iar Attention Assist împreună cu sistemul de prevenire a coliziunilor Colission Prevention Assist funcționând acum de la 7 km/h (înainte de la peste 30 km/h) sunt standard.

CLA se va produce exclusiv la noua uzină Mercedes de la Kecsemet, Ungaria, alături de Clasa B.

 

 Verdict

Mercedes CLA se află într-o situație fericită neavând niciun concurent direct. La jumătate de preț față de CLS, cu un design și aerodinamică excepționale și o gamă echilibrată și economică de motoare, succesul este asigurat. În aceste condiții putem trece cu vederea și unele mici imperfecțiuni, inerente atunci când se dezvoltă o platformă complet nouă.

Date tehnice Mercedes CLA

ModelCLA 180CLA 200CLA 250CLA 250 4MaticCLA 180 CDICLA 200 CDICLA 200 CDI 4MaticCLA 220 CDICLA 220 CDI 4Matic       
MotorL4, turboL4, turboL4, turboL4, turboL4, turbo-dieselL4, turbo-dieselL4, turbo-dieselL4, turbo-dieselL4, turbo-diesel
Cilindree (cmc)159515951991199114612143214321432143
Putere maximă/turație (CP/rpm)122/5000156/5300211/5500211/5500109/4000136/3200-4000136/3400-4400170/3400-4000170/3400-4000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)200/1250-4000250/1250-4000350/1200-4000350/1200-4000260/1750-2500300/1400-3000300/1400-3000350/1200-4000350/1200-4000
Transmisieman. 6 tr./aut. 7 tr.man. 6 tr./aut. 7 tr.aut. 7 tr.aut. 7 tr.man. 6 tr., aut. 7 tr.man. 6 tr./aut. 7 tr.aut. 7 tr.aut. 7 tr.aut. 7 tr.
L/l/h (mm)4630/1777 /14324630/1777 /14324630/1777 /14324630/1777 /14324630/1777 /14324630/1777 /14324630/1777 /14324630/1777 /14324630/1777 /1432
Ampatament (mm)269926992699269926992699269926992699
Volum portbagaj (l)470470470470470470470470470
Masă la gol (kg)1395 (1430)1395 (1430)(1480)(1540)1450 (1505)1500 (1525)(1580)(1525)(1580)
Viteză maximă (km/h)9,3 (9,2)8,6 (8,5)(6,7)(6,6)11,6 (11,9)9,4 (9,8)(9,8)(8,2)(8,2)
Accelerație 0-100 km/h (s)210 (210)230 (230)(240)(240)205 (205)220 (220)(216)(230)(228)
Consum mediu (l/100 km)5,4 (5,1)5,5 (5,1)(5,4)(6,4)3, 9 (3,9)4,1 (4,0)(4,6 )(4,0)(4,6)
Emisii CO2 (g/km)126 (119)127 (119)(125)(151)101 (102)107 (104)(119)(104)(119)
Preț (euro cu TVA,RO)30.28733.28840.67243.09032.05434.59639.06039.42041.540
Valorile din paranteze sunt pentru cutia automat?

Comentati?

Your email address will not be published.