1.600 km cu Mercedes C 220 BlueTec T-Model prin fascinanta Românie

Mercedes C 220 BlueTec T-Model
,
1.98K 0

1.600 km cu Mercedes C 220 BlueTec T-Model prin unele din cele mai fascinante locuri din România: parcuri naturale, orașe istorice, mănăstiri, cetăți vechi de sute de ani și trecători montane care îți taie răsuflarea.

 Probabil că mulți dintre voi au văzut episodul realizat de Top Gear în România cu Aston Martin DB9 Cabrio, Lamborghini Gallardo și Ferrari California pe Transfăgărășan. Jeremy Clarkson a spus atunci că Transfăgărășanul este cel mai frumos drum din lume, mai frumos chiar decât Stelvio Pass.

Numai că România are patru astfel de drumuri, unul mai fascinant decât altul: Transfăgărășanul, Transalpina, TransBucegi și TransRarăul, ultimul inaugurat chiar în această primăvară.

Am parcurs în turul nostru cu Mercedes C 220 BlueTec T-Model două dintre ele: Transfăgărășanul și TransRarăul.

La construcția Transfăgărașanului realizată între 1970 și 1974 pe vremea fostului dictator Ceaușescu s-au utilizat 6 milioane de kg de dinamită și, oficial, 40 de militari și-au pierdut viața în timpul construcției. Lung de 90 km, Transfăgărășanul este al doilea cel mai înalt drum din România după Transalpina ajungând la o altitudine de 2.034 metri la Bâlea Lac. Însă în multe privințe deține recordurile. Pe el se află cel mai lung tunel rutier din România (884 metri la Bâlea Lac) și este drumul cu cele mai multe poduri și viaducte din România. Este o înșiruire de curbe largi combinate cu ace de păr și diferențe mari de nivel care creează o priveliște impresionantă.

Mercedes C 220 BlueTec T-Model este ideal pentru a parcuge acest superb drum grație cuplului generos de 400 Nm disponibil de la o turație foarte joasă de numai 1.400 rpm și care rămâne constant până la 2.800 rpm. Este exact plaja de turație utilizată pentru urcarea pantelor abrupte. Iar tracțiunea spate combinată cu transmisia automată cu 7 trepte oferă un confort deosebit în deplasările lungi.

Transfăgărașanul se întinde de la Curtea Argeș până la Cârțișoara aflată de cealaltă parte a munților. De acolo, o luăm în sus spre Bucovina preț de 360 km, trecând prin Sighișoara, Tg. Mureș, Reghin și Bistrița. Între Bistrița și Vatra Dornei trecem prin pasul Tihuța, unde calitatea asfaltului ne amintește de cele mai bune autostrăzi germane. La 20 km după Vatra Dornei începe un alt drum de vis necunoscut încă bine nici în România.

I se spune TransRarău și unește localitatea Chiril aflată pe drumul Vatra Dornei – barajul Bicaz cu Pojorâta, de pe ruta Vatra Dornei-Suceava. Traseul are 28 km și ajunge la altitudinea de 1.400 metri în zona Cabanei Rarău. De aici se pot vedea masivul Rarău (1.651 metri) și Pietrele Doamnei. Pe TransRarău, la mijlocul drumului se află mănăstirea din lemn Rarău. Primii 12 km ai TransRarăului urcă prin pădure pe o singură bandă proapsăt asfaltată iar de la cabana Rarău în jos se dezvăluie un superb gol alpin drumul extinzându-se la două benzi.

De la Pojorâta începe un alt traseu de vis către mănăstirile din nordul Moldovei – Moldovița, Sucevița, Putna, Gura Humorului și Voroneț. Dacă TransRarăul este asfaltat ca în palmă, drumul virajat spre Sucevița și Putna este mai denivelat. Pe acest traseu ca și pe cel dintre Tg. Neamț și barajul Bicaz, Mercedes Clasa C își pune în valoare calitatea sa de bază: confortul de excepție. Mașina de test avea pachetul Avantagrde cu suspensia Avantgarde și jantele de 17 inch cu 5 spițe duble cu pneuri Continental Sport Contact 5 de 225/50. Este o combinație ideală. Mercedes livrează Clasa C la alegere cu o suspensie confort, una Avantgarde (în fapt tot o suspensie confort dar mai coborâtă cu 15 mm, existentă pe mașina de test în linia Avantgarde -1.054 euro Avantgarde interior și 1.302 euro Avantgarde exterior) și una sport, de asemenea coborâtă cu 15 mm. Opțional, unic în clasa medie premium, se poate comanda suspensia pneumatică Airmatic (1.475,60 euro) livrabilă însă doar cu liniile Avantgarde, Exclusive și AMG. Versiunea testată avea și selectorul Agility Control (124 euro extra) care modifică răspunsul cutiei, accelerației și direcției plus al suspensiei dacă se comandă suspensia pneumatică.

Cu suspensia Avantgarde standard (suspensie confort cu garda la sol mai coborâtă cu 15 mm) și selectând din Agility Control direcția pe Sport, compromisul oferit pentru trenul de rulare este absolut superb: o suspensie confortabilă și un ruliu mic în viraje plus o direcție incisivă cu un răspuns excelent în viraje.

Chiar dacă nu au fost construite toate sub domnia sa, mănăstirile din Bucovina își datorează existența lui Ștefan cel Mare, domnitorul Moldovei între 1457 și 1504. A dus 36 bătălii împotriva Imperiului Otoman câștigând 34 dintre ele. Fiind și un om religios, a construit mănăstiri după marile victorii.

Unul din fiii săi nelegitimi, Petru Rareș, domn al Moldovei între 1527-1538 și 1541-1546 a construit mănăstirea Moldovița și a angajat artiști care au pictat fresce în interiorul și exteriorul mănăstirilor. Cele mai bine conservate dintre mănăstiri – Moldovița, Sucevița, Voroneț, Suceava, Humorului, Arbore, Probota și Pătrăuți sunt incluse din 1993 pe lista patrimoniului mondial UNESCO fiind cunoscute ca mănăstirile pictate din Moldova.

Mănăstirea Sucevița a fost construită de familia Movileștilor, mari cărturari și boieri, fiind atestată la 1582. Mănăstirea este într-o incintă de 100 x 104 metri înconjurată de ziduri groase de 3 metri și înalte de 6 metri cu metereze, patru turnuri de colț și contraforturi.

Mănăstirea Putna a fost construită chiar în timpul domniei lui Ștefan cel Mare între 1466 și 1469, fiind inaugurată la 3 septembrie 1469. Aici se află și mormântul lui Ștefan cel Mare. Și mănăstirea Voroneț a fost ctitorită tot de Ștefan cel Mare în 1488 pentru a celebra victoria din bătălia de la Vaslui. Este celebră prin albastrul de Voroneț prezent pe frescele exterioare și este cunoscută și sub apelativul de ”Capela Sixtină a Estului”.

După turul mănăstirilor din Bucovina coborâm spre Tg. Neamț, unde se află Cetatea Neamțului. A fost ridicată la sfârșitul secolului al XVI-lea de către Petru I (1374-1391). Cercetările arheologice au scos la lumină urme materiale de la sfârșitul secolului al XVI-lea și monede de argint de pe vremea lui Petru I.

Un drum superb urcă apoi de la Tg. Neamț spre lacul de acumulare de la Bicaz, cel mai mare lac de acumulare din sud- estul Europei. Capacitatea maximă este de 1.250 milioane mc de apă, iar barajul are o înălțime de 127 metri și o lungime de 435 metri. Pe malul lacului drumul șerpuiește pe o distanță de 44 km înainte de ajunge la baraj. De aici la doar câțiva kilometri mai jos se găsesc alte două locuri de vis: Cheile Bicazului și lacul Roșu.

Lacul Roșu este un lac de baraj natural format în 1837 la poalele muntelui Hășmașul Mare prin obturarea văii Pârâului Roșu, pădurea de brazi fiind inundată. Și astăzi se văd rămășițele brazilor scufundați care creează o particularitate rară întregului peisaj.

De la lacul Roșu se coboară spre Gherogheni și apoi spre barajul Zetea, un mic lac de acumulare situate pe Târnava Mare, care este patria păstrăvului din România. De la Zetea mergem spre Sighișoara, singura cetate locuită din Europa centrală și de Est și apoi spre Viscri, un sat devenit celebru prin biserica evanghelică fortificată de la Viscri dar și prin faptul că este o destinație preferată a prințului Charles care are aici două reședințe renovate păstrând specificul locului.

Biserica evanghelică fortificată a fost construită în secolul al 13-lea pe locul unei foste bazilici romane. Ansamblul include biserica, incinta fortificată, un drum de apărare, două turnuri, două bastioane și un turn de poartă.

După 1.600 km nu putem să nu apreciem practicalitatea și eficiența noii Clasa C T-Model. C 220 BlueTec a consumat 98 litri de motorină ceea ce înseamnă o medie excelentă de 6,1 l/100 km pentru un parcurs cu multe drumuri virajate, diferențe semnificative de nivel și de temperatură, de la 8 grade pe Transfăgărășan la 37 de grade la mănăstirile din nordul Moldovei. Și trebuie să luăm în considerare că acest consum a fost obținut în condiții de sarcină maximă și cu o versiune cu transmisie automată.

C 220 BlueTec T-Model oferă multe avantaje ca mașină de familie. Bancheta fracționabilă 40/20/40 și plasa de separare bagaje sunt standard. Ruloul portbagajului se poate retracta clasic sau urcă în sus prin simpla apăsare pentru a încărca mai ușor bagajele. Suspensia are reglaj automat al gărzii la sol indiferent de sarcina din portbagaj. Opțional se poate comanda hayon acționat electric. Scaunele față cu reglaj electric standard pe înălțime și al spătarului și îmbrăcate în combinație de piele artificială/stofă din pachetul Avantgarde sunt excelent configurate și poziția de condus este joasă și foarte confortabilă la drum lung.

Cu un preț de 44.485 euro, C 220 BlueTec Automat este o ofertă foarte tentantă. Cu pachetul Avantgarde exterior (1.302 euro) și interior (1.054 euro), farurile cu LED (1.072 euro) și modulul de navigație Garmin (620 euro) cuplat la sistemul Audio 20 CD oferit standard (se plătesc doar 248 euro pentru touchpad), se ajunge la un preț sub 50.000 euro.

Comentati?

Your email address will not be published.