De ce Mercedes-Benz 600 este cel mai bun Mercedes din istorie

Mercedes-Benz 600
,
5.49K 0

Nu a fost și nu va fi niciodată un Mercedes mai bun ca Mercedes-Benz 600. Mercedes 600 “Grosser” a fost o limuzină legendară – una ultra luxoasă – construită de către Mercedes între anii 1963 și 1981. Revista spaniolă Diario Motor a desemnat-o cea mai bună din lume. Haideți să aflăm motivele!

Doar 2.677 de exemplare Mercedes-Benz 600 au fost construite, toate manual, toate atingînd un nivel al calității care face multe mașini de lux din trecut și chiar din prezent să pară ușor amuzante. Este puțin cunoscută istoria Mercedes-ului 600. Iar motivele pentru care ar putea fi cea mai bună mașină și mai puțin.

1. Totul este hidraulic

Sistemele hidraulice folosesc un lichid sub presiune – asemănător cu uleiul – pentru a opera mecanic cu o forță extraordinară, însă cu o ușurință care pare ieșită din comun. Pentru toate mecanismele sale, cel mai bun Mercedes al tuturor timpurilor acționează toate sistemele hidraulice cu o presiune de 220 de bari. Și atunci când spunem “toate”, vorbim serios. Până și suspensia sa pneumatică este acționată hidraulic.

Geamurile nu sunt electrice, sunt hidraulice. La fel și capacul portbagajului. Reglajul scaunelor nu este nici el electric, ci hydraulic. La fel sunt acoperișul panoramic, prizele de aer și portierele.

Sistemul hidraulic este deosebit de fiabil dacă este bine întreținut, iar operațiunile sale sunt magic de silențioase.

Mercedes-Benz 600

2. A fost construit fără să se țină cont de costuri

Mercedes-Benz 600 – poreclit “Grosser” – a fost conceput și construit la începutul anilor ’60, iar primele modele s-au vândut în 1963. Pe durata construirii acestor vehicule, nu s-a economisit nici măcar o marcă germană. O restaurare complete poate atinge, în zilele noastre, o sumă cu șapte cifre, în mare din cauza sistemelor sale hidraulice. Dar în mod surprinzător, modelele încă funcționale în prezent, nu au căzut pradă ruginii. Strucutra lor de oțel și caroseria erau la fel de rigide ca cele ale Mercedes-ului 300. Așa că sub nicio formă, nu poate fi numită o mașină de categorie ușoară.

Masa versiunii cu ampatament scurt atingea deja 2,600 tone, avînd o lungime de nu mai puțin de 5,45 metri. Venea cu un motor V8 de 6,3 litri, care dezvolta 250 CP, toți expediați către roțile din spate prin intermediul unei transmisii automate cu patru trepte. Pasagerii Mercedes-ului 600 nu aveau niciun motiv să-i invidieze pe cei dintr-un Rolls-Royce.

Mercedes-Benz 600

3. Dacă nu este bine întreținut, Mercedes 600 poate face mult rău

Sistemele hidraulice ale Mercedes-ului 600 operează prin presurizarea unui fluid special până la 220 de bari. O sincopă în acțiunea butoanelor geamurilor poate reteza degetele pasagerului necugetat. Aceste geamuri pot chiar să ucidă: viteza de închidere este variabilă – depinde de câtă presiune se pune pe buton – închiderea se poate realiza cu atâta viteză și forță încât poate chiar frânge gâtul unui adult. Sistemul hidraulic este puternic și nu iartă. Și se pare că nu este o pură coincidență.

Personaje importante care trăiau în zone de conflict și-au comandat versiunile blindate. Viteza de închidere a geamurilor putea fi o chestie de viață și de moarte. Și capacul portbagajului acționează cam la fel. Dacă cineva încearcă să-l închidă manual, balamalele îi pot reteza brațele, așa că, după atingerea butonului, e mai bine să stea departe. Sistemul hidraulic operează cu suficientă forță încât să frângă brațe, deci ce să mai vorbim despre degete?

Mercedes-Benz 600

4. Claxonul Mercedes-ului 600 îl poate face de râs pe cel al unui vapor

Nu mulți știu că Mercedes-Benz 600 are două difuzoare pentru claxon. Mai degrabă, un claxon cu două trepte. La volum standard, claxonul sună ca unul de la oricare altă mașină. Dar la volumul maxim – care este activat prin apăsarea unui selector – un claxon pneumatic îi poate speria până și pe marinari. Acesta este cel mai puternic claxon montat vreodată pe un vehicul de serie. Poate nici chiar camioanele nu pot rivaliza cu el.

Mercedes-Benz 600

5. A fost mașina preferată a artiștilor și a dictatorilor

Din cauza prețului său exorbitant – costa 20.000 de dolari în 1963, în Statele Unite, de 10-15 ori mai mult decât o mașină convețională – și a exclusivității sae, era o mașină pe care doar personajele celebre și bogate și-o puteau permite. Versiunea cu ampatament lung, Pullman Landaulet, era preferata multor șefi de stat în vizitele oficiale sau la paradele militare. Interesant este că a fost mașina care i-a atras în mod special și pe jumătate dintre dictatorii lumii. Mercedes-Benz 600 era văzut ca un simbol al statutului, mai ales în Africa, America de Sud și evident, în Orientul Mijlociu.

Printre celebrii posesori s-au aflat Nicolae Ceaușescu, Saddam Hussein, Fidel Castro, Mao Tse Tung și Kim Jong-il din Coreea de Nord. Limuzina a fost și preferata vedetelor din industria divertismentului, cum ar fi Elvis Presley, George Harrison, John Lennon, Hugh Hefner, Jay Kay (solistul de la Jamiroquai) și Jack Nicholson. Jeremy Clarkson este și el proprietarul unui Mercedes 600 și spune că este una dintre cele mai bune mașini pe care le-a condus vreodată. Jay Leno, el însuși mândrul proprietar al unui “Grosser”, nu ar îndrăzni niciodată să-l contrazică.

Mercedes-Benz 600

6. Este nevoie de saci de bani pentru reparații și revizii

Deși extrem de costisitoare, o restaurare completă nu are nevoie de o sumă mult mai mare decât înlocuirea unui elemente anume ale mașinii. O inspecție de rutină costă aproximativ 20.000 de euro, presupunînd că nu este nevoie de înlocuirea vreunei piese a mașinii care are peste jumătate de secol. În cele mai multe dintre cazuri, este adevărat. Proprietarul are trebui să scoată din buzunar peste 10.000 de euro ca să înlocuiască butoanele geamurilor. De obicei, cei care cumpără un 600 – în afara prețului de achiziție, ar putea fi nevoiți să mai investească vreo 40.000 – 50.000 de euro. Cu siguranță, nu este o mașină economică.

Mercedes-Benz 600

7.     A fost construit manual și la cerere

Mercedes 600 a fost produs într-un număr limitat, de-a lungul a două decenii. 2.677 de unități au fost construite între 1963 și 1981, toate construite manual, în Germania, de către cei mai buni tehnicieni și ingineri de la Stuttgart. Deși mașina are o infățișare simplă, atenția acordată pe durata construirii a fost obsesivă! Din numărul total, 428 de vehicule au fost construite cu ampatament lung, disponibile și în versiunea cu 6 uși. 41 dintre acestea au fost blindate.

Mercedes-Benz 600

8. Omul care a conceput Mercedes-ul 600 a construit cele mai bune mașini ale anilor ’60 și ’70.

Designer-ul Mercedes-ului 600 a fost Paul Bracq. Francezul a studiat – unde altundeva decât – în Franța, în perioada în care Citroen era apogeul modernismului în industria auto. A ajuns rapid șeful departamentului de design de la Mercedes-Benz. Nu numai Mercedes-ul 600, ci și alte Mercedes-uri legendare au ieșit din mâinile lui. Printre acestea, se află și celebrul 280 SL supranumit “Pagoda”, dar și prețioasele serii W108/109, W111, y W114/115. A fost, de asemenea, implicat în proiectarea trenului de viteză TGV, înainte de a ajunge șef în departamentul de design de la BMW.

Mercedes-Benz 600

Sursă: Diario Motor.

Comentati?

Your email address will not be published.