Mercedes-Benz X-Class nu este nici primul, nici al doilea pick-up din istoria Mercedes-Benz. Au trecut două săptămâni de la prezentarea vehiculului care a fost catalogat drept primul din clasa sa din istoria Mercedes. Dar cei de la Stuttgart știu mai bine. Mercedes construiește pick-up-uri de decenii la rând.
Pick-urile Mercedes-Benz au văzut lumina zilei cu decenii în urmă. Pick-up-ul 170 V a fost primul construit de companie. S-a întâmplat la scurt timp după cel de-al Doilea Război Mondial și a venit la timp, tocmai în momentul în care Germania își reconstruia infrastructura. În acel context, Mercedes a găsit salvarea în fabricarea unui pick-up, la scurt timp după ce a repus pe picioare uzina Unterturkheim. Producția sa a început în 1946, având la bază limuzina construită între anii 1936 și 1942.
Era propulsat de un motor de 1,7 litri. Mai mult ca niciodată, nu era momentul pentru irosirea benzinei. La scurt timp, în septembrie și în octombrie, Mercedes lansa versiunile pentru servicii de ambulanță și poliție, care aveau la bază modelul 170 V. În primul an de producție, 214 vehicule au fost construite. Până în 1947, numărul acestora a crescut la 1045.
În mai 1949, Mercedes lansa versiunea W191. Cu acest model, și-a făcut apariția Sondermodell “S” (model Special), 170 S, o mașină care respira lux prin toți porii. Compania a construit și versiuni dedicate serviciilor de ambulanță și, în cele din urmă, versiuni pick-up. Multe dintre acestea au fost expediate către Argentina.
În mai 1949, Mercedes lansa versiunea W191. Cu acest model, și-a făcut apariția Sondermodell “S” (model Special), 170 S, o mașină care respira lux prin toți porii. Compania a construit și versiuni dedicate serviciilor de ambulanță și, în cele din urmă, versiuni pick-up. Multe dintre acestea au fost expediate către Argentina.
Istoria a devenit un pic bizară și pnetru modelul supranumit Ponton. Deși Mercedes nu a livrat niciodată pick-up-uri bazate pe acel model în cei 9 ani de viață comercială, 5653 asemenea caroserii au fost vândute sub titulatura de vehicule comerciale.
America Centrală și de Sud, dar și Africa de Sud, s-au dovedit a fi piețe imortante pentru Mercedes-Benz. Pentru a evita taxele mari, Mercedes livra vehiculele dezasamblate, acestea urmând să fie asamblate la destinație. Taxele erau și mai mici pentru vehicule comerciale în comparație cu cele pentru autoturisme. În Cuba, asemenea vehicule se regăsesc încă în trafic.
Primele modele Mercedes 180 D Ponton îmbrăcate în caroserie de pick-up s-au vândut în 1955. Acestea erau propulsate de motoare OM636 de 1,8 litri, primele unități diesel introduse de Mercedes după război. Motorul dezvolta 43 CP, care au devenit ulterior 43, după îmbunătățirile operate asupra modelului în toamna următoare.
W 115 a fost pick-up-ul portocaliu care a devenit celebru de-a lungul timpului. Dar aceste vehicule nu au purtat steaua în trei colțuri pe grila radiatorului mai devreme de anii ’70. Prezentate publicului larg în 1968, seriile W 114 și W 115 au deschis drumul pentru ceea ce E-Class avea să reprezinte în portofoliul companiei. 1,9 milioane de astfel de mașini s-au vândut între 1968 și 1976.
Pe parcursul dezvoltării, limuzine cu ampatament scurt, cu ampatament lung, dar și coupe-uri au fost în planurile companiei. Inițial, motoare cu șase cilindri în linie (W 114), 230 și 250, dar și cu patru cilindri (W 115) au fost lansate, dar și 200, 220, 200 D și 220 D. A fost acesta din urmă cel pe baza căruia Mercedes-Benz Argentina a creat probabil cel mai de succes pick-up din istoria companiei. Nu s-au fabricat însă multe. Acestea au fost rezervate pieței locale, dar și exportului, iar unele dintre acestea au ajuns – vă vine să credeți sau nu – chiar în Germania.
Exact ca pick-up-ul de lux X-Class, acel model nu părea construit ca un veritabil cal de povară, ci ca o limuzină cu înfățișarea mascată de o caroserie de pick-up. Compania Germană de Transporturi Feroviare și Liniile Aeriene din Argentina le-au folosit pentru diverse misiuni. Modelul era disponibil cu o cabină cu două sau patru uși și era propulsat de un motor diesel de 2,2 litri cu 4 cilindri, capabil să dezvolte 60 CP și un cuplu de 126 Nm.
Câțiva ani mai târziu, în 1979, Mercedes a lansat celebrul G_Class. Un SUV militar robust și scump. Era, în mod firesc, rezervat misiunilor cu grad ridicat de risc, așa că formatul său era potrivit și pentru un pick-up.
Așa a venit pe lume G 63 AMG 6×6, o nebunie de mastodont cu 3 punți și 6 roți, propulsat de un motor V8 de 5,5 litri cu 544 CP, cântărind 3,7 tone și alergând de la 0 la 100 km/h în doar 6 secunde. O bestie în toată puterea cuvântului, cu un preț nebunesc: un million de dolari.
Cu X-Class începe o nouă eră. Vehiculul construit în colaborare cu Alianța Renault-Nissan este avangardistul segmentului de muncă și de lux, fabricat la uzina Nissan din Barcelona. Viitorii proprietari trebuie să știe însă că X-Class nu este primul capitol al acestei cărți.
Sursă: Diario Motor.