În istoria DTM, de 75 de ori s-au stins luminile roșii pe diverse variante ale Nurburgringului și niciodată n-a lipsit din programul anual cel puțin o vizită aici. În vremurile de demult se ajungea chiar și de trei ori pe Ring într-un sezon.
Prima eră a DTM (1984-1996) a coincis cu deschiderea GP-Strecke și s-a încheiat după cifra rotundă de 50 de curse pe Ring. În stagiunea inaugurală, BMW a învins prin Vogt și Grohs, însă alte două succese au revenit unor mașini exotice: Mustang și Camaro. A urmat o epocă în care Ford-ul Sierra a fost mașina de bătut, cu 8 victorii între 1985-89. Klaus Ludwig a fost suveran atât cu Ford, cât și ulterior cu Mercedes – ”Regele” s-a impus de 14 ori între 1985 și 1994! Din 1988 s-a mers și pe Nordschleife, în deschiderea cursei de 24 de ore, iar printre învingătorii de pe ”Iadul verde” s-au numărat Armin Hahne (1988, ambele manșe), Alain Ferte (1989, ambele manșe) sau Jacques Laffite (1990). După 1993, Alfa Corse a luat cu asalt Ringul și Nicola Larini a semnat 5 victorii, iar Alessandro Nannini alte 3.
Elementul de tranziție de la vechiul DTM la cel reapărut după 2000 a fost Bernd Schneider, care câștiga aici din primul său sezon (1992) și până în ultimul (2008). Din totalul de 36 de victorii ale legendei Mercedes, 6 au fost obținute pe Nurburgring, câte trei în fiecare eră. Laurent Aiello (Audi) și Uwe Azen (Opel, apoi Mercedes) au dominat perioada 2000-2003, cu 6 victorii pentru francez și 4 pentru rivalul german. În 2001, Aiello a egalat o performanță a lui Ludwig din 1991, reușind să triumfe în toate cele patru manșe anuale de pe Ring!
Între 2004 și 2011 am avut câte o singură cursă pe Nurburgring în fiecare an, iar Mercedes și Audi au alternat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, cu victorii pentru Spengler (2), Paffett și Schneider pe de o parte, respectiv Ekstrom (2) și Tomcyzk (2) pentru tabăra cealaltă. Bruno Spengler a continuat seria după mutarea la BMW în 2012, reușind al treilea succes pe Ring, fiind și astăzi cel mai titrat pilot în activitate pe acest circuit. În 2013, Robert Wickens reușea prima sa victorie în DTM pe Nurburgring, iar anul trecut Miguel Molina era într-o situație similară în manșa a doua. BMW a mai învins în 2014 prin Wittmann și în urmă cu 12 luni prin Maxime Martin.
Favoriții
Intrăm în treimea finală a campionatului, după ce la Moscova s-a rarefiat puțin grupul favoriților. Se distinge un cvintet în care Wittmann este urmărit de perechile Mercedes (Wickens, di Resta) și Audi (Green, Mortara). Dintre cei cinci, doar primii doi au savurat așadar succese pe Ring. La polul opus, pentru Jamie Green nu e deloc un teren propice: din 12 starturi, a reușit doar o dată să prindă podiumul (P3 în 2008). Mortara are trei podiumuri în 5 ani și o victorie în Formula 3, în timp ce di Resta pare abonat la poziția secundă: de trei ori în DTM și o dată în F3.
Robert Wickens nu scapă de ghinion – după problema de la Zandvoort care l-a împiedicat să preia atunci șefia la general, în Rusia a avut din nou o mașină imperfectă în manșa a doua și a pierdut ceva puncte. Canadianul se află în cel mai bun moment al carierei, iar întreaga echipă Mercedes este în slujba sa, chiar și cu prețul ordinelor de echipă ce au lăsat o umbră anul trecut asupra titlului obținut de Pascal Wehrlein. Felix Rosenqvist a punctat la debut în DTM la Moscova și a fost confirmat pentru încă o rundă pe mașina lăsată vacantă de Esteban Ocon, iar suedezul a dominat weekendul F3 de pe Nurburgring anul trecut, când s-a impus în toate cele trei manșe.
Rivalii de la BMW pozează în apărători ai eticii, însă realitatea e că de multe ori Wittmann a fost unicul capabil să performeze pe trasee nefavorabile modelului M4 DTM, deci n-avea cu cine să se ajute. Tocmai această fereastră mică de operare a mașinii ar putea fi un mare handicap pe final de an în lupta cu rivalii. Totuși, la conducerea clasamentului echipelor se află RMG, grupare care s-a impus în ultimii doi ani pe Ring. Între timp, veteranul Martin Tomczyk și-a anunțat retragerea, iar modelul #100 pe care-l va pilota va arbora un design special în onoarea centenarului BMW.
De obicei, Audi se prezintă bine sau foarte bine pe majoritatea circuitelor, însă Moscova a fost o excepție dramatică: pe grila cursei secunde, niciun model RS5 DTM nu a fost în prima jumătate a grilei. Green și Mortara au recuperat, însă nu puteau urca mai sus de ”punctele mici”, iar astfel au pierdut teren față de Wittmann și Wickens. Totuși, să beneficiezi de ajutor din partea unor valori precum Ekstrom sau Rockenfeller e un lux de care Mercedes, spre exemplu, nu se poate bucura în faza decisivă a campionatului. Dacă Mortara sau Ekstrom obțin o victorie pe Ring, va fi #50 pentru structura Abt Sportsline.
Circuitul
Varianta actuală este folosită din 2002 încoace, de când s-a intervenit în zona de după start prin construcția sectorului ”Mercedes Arena”, evitat însă în cursa de 24 de ore. Mereu s-a recurs la un traseu scurtat față de GP-Strecke, pentru ca fanii să aibă parte de mai multe treceri ale mașinilor prin fața tribunelor. Cel mai rapid punct este la capătul liniei de start-sosire de 750m, unde turismele ating 245km/h, iar aerodinamica futuristă din DTM face ca rapidul viraj de dreapta dinaintea șicanei NGK să fie abordat cu 225km/h. Primul ac de păr se parcurge cu 70km/h, iar frânarea preliminară este cel mai bun loc de depășire. Totuși, adesea se produc atacuri și în sectorul final, fie în șicană, fie forțând interiorul în ultimul viraj, care se parcurge tot cu mai puțin de 100km/h. 65% din parcursul de 3629 metri se parcurge cu accelerația la podea.
Vremea
Chiar dacă de obicei se așteaptă ploi și cursa de 24 de ore a fost afectată din plin de averse, în DTM am avut pistă uscată în ultimii ani. Aparent, va fi senin și destul de cald și în acest weekend, așa că impactul balastului va fi realist. Iată situația cu care se va alerga în calificările aferente primei manșe, înainte ca rezultatele acestei sesiuni să ducă la o recalculare pentru Cursa 1.
Mercedes (386p) – 1127.5 kg / Audi (390p) – 1117.5 kg / BMW(436p) 1115 kg
Articol realizat de partenerii de la Pitstops.ro.