Legenda tenisului mondial Ion Țiriac a decis să împărtășească lumii întregi cea mai valoroasă proprietate a sa, Colecția Țiriac, una dintre cele mai mari și mai reușite colecții de mașini clasice din lumea întreagă.
Colecția Țiriac este găzduită de o clădire cu aspect futurist cu o suprafață de 4000 de metri pătrați, recent reconfigurată pentru eficientizarea spațiului și pentru a permite găzduirea unui număr mai mare de mașini. Încă un detaliu mic, dar semnificativ, face Colecția Țiriac și mai tentantă. Întreținute în permanență de o echipă dedicată de mecanici, toate mașinile sunt recondiționate în totalitate, cele mai multe chiar la fața locului și, mai presus de orice, toate sunt pregătite să fie conduse dacă domnul Țiriac dorește acest lucru. Colecția include peste 350 de vehicule istorice construite începînd cu 1899.
Ion Tiriac a avut o aventură de o viață cu automobilul și, în mod special, cu Mercedes-Benz. Prima sa mașină a fost, de fapt, legendarul Coupe 280S, achiziționat în 1969 ca un apogeu al unuia dintre cei mai speciali ani petrecuți concurînd pe terenul de tenis. Nu e de mirare că muzeul său, fondat ca un omagiu adus pasiunii pentru mașini, găzduiește câteva dintre cele mai fascinante bijuterii Mercedes-Benz pe patru roți care au văzut vreodată lumina zilei, multe dintre ele fiind fabricate înainte de anii ’90. Mergeți mai jos pe pagină pentru a vedea lista fascinantă plină de modele Mercedes.
1. Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss (2009)
Creat ca un omagiu adus învingătorului cursei Mille Miglia din 1955, legendarul 300 SLR condus de nu mai puțin celebrul Sir Stirling Moss, modelul ediție specială este una dintre cele mai exclusiviste și extreme super mașini construite vreodată. Unul dintre cele doar 75 de modele fabricate vreodată, exemplarul găzduit de Colecția Țiriac are doar 390 km la bord și este, de fapt, chiar ultimul exemplar din serie. Puterea sa vine dintr-un strașnic V8 supraalimentat, de 5,4 litri, capabil să dezvolte 640 CP. Viteza maximă este de 350 km/h, în timp ce borna de 100 km/h este atinsă în 3,5 secunde. Un amestec uluitor de clasic și modern, Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss este, în esență, un bolid fără acoperiș sau parbriz, acestea neaflîndu-se nici chiar pe lista de opțiuni. Interiorul se reduce la ceea ce Mercedes-Benz denumește necesități simple, prezentînd materiale high-tech cum ar fi fibra de carbon, aluminiul și pielea, cu o plăcuță de aluminiu rezervată pentru autograful gravat al legendarului pilot de curse Stirling Moss.
2. Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A (1937)
540 K Cabriolet A este, cu siguranță, bijuteria coroanei Mercedes-Benz din Colecția Țiriac. Cotată la peste 2 milioane de euro, decapotabila germană perfect proporționată este, de asemenea, una dintre cele mai rare, doar 83 de unități Cabriolet “A” fiind construite. Purtînd seria de șasiu 169363, modelul expus a fost livrat unui client olandez în toamna anului 1937, avînd o caroserie Sindelfingen Cabriolet A. Cu un finisaj roșu aprins și cu interior asortat din piele, automobilul 540 K Cabriolet A al lui Ion Țiriac a fost recondiționat de către Armando Picinino, cu ornamentele cromate fiind refăcute de Guy C. Roberge de la Auto Re-Croming. Kilometrajul arată 49.485 km, zeci de mii de kilometri plini de senzații divine pe care numai un motor clasic cu o capacitate cilindrică de 5,401 cc cu 8 cilindri în linie o poate oferi. Este adevărat, puterea sa este de numai 115 CP, suficienți însă, pentru a te duce la o plimbare în stil hollywoodian. Ca o paranteză, există și un sistem de supraalimentare (Roots), care, prin apăsarea pedalei până la podea, obișnuia să ofere un surplus temporar de putere de până la 180 CP.
3. Mercedes-Benz 190 SL Roadster (1956)
Legendarul roadster de lux a fost expus în premieră sub forma unui prototip la Salonul Auto de la New York din 1954 și a fost ulterior produs în intervalul mai 1955 – februarie 1963. Mercedes-Benz 190 SL folosea aceleași elemente de design și aceeași tehnologie ca și modelul mai scump 300 SL, folosind și aceeași suspensie complet independentă ca fratele său. Ceea ce nu a moștenit însă, de la 300 SL a fost cadrul său tubular special construit. 190 SL a avut la bază o platormă R121 scurtată cu caroserie monococă modificată de la limuzina mai mică, W121. Motorul cu transmisia, suspensia față și coloana de direcție erau toate montate pe un subcadru detașabil, cu nimic diferit față de cel folosit la mașinile moderne. Cutia cu patru trepte și motorul OHC de 1,9 litri cu patru cilindri erau în întregime noi. Dotat cu carburatoare Solex cu dublu corp, dezvoltă 120 CP, suficient pentru a oferi elegantului roadster o viteză maximă de 171 km/h. Mașina lui Ion Țiriac a călătorit doar 60.729 km pe durata vieții sale de serviciu și a fost complet recondiționată în 2012.
4. Mercedes-Benz 600 Pullman (1968)
Colecția unui fan adevărat Mercedes-Benz nu poate fi completă fără legenda de lux Pullman 600. Lansat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1963, originalul Mercedes-Benz Pullman 600 – cu nume de cod W100, a devenit celebru pentru popularitatea de care s-a bucurat printre plutocrați, vedete ale cinematografiei și dictatori, Idi Amin din Uganda, Nicolae Ceaușescu din România și Josip Broz Tito din Iugoslavia aflîndu-se printre controversații proprietari. Limuzina alungită cu șase locuri avea o lungime de 6,24 metri și venea în versiune acoperită sau decapotabilă (Landaulet), avînd un ampatament de 3,90 metri. Un motor senzațional V8 aspirat natural, de 6,3 litri (combinat cu o cutie automată în patru trepte, ultra modernă la acea vreme), cu 250 CP și 510 Nm la îndemână, ajutau Pullman-ul de 2,6 tone să atingă o viteză maximă de 207 km/h (125 mph) și să atingă bariera de 100 km/h în mai puțin de 10 secunde. Suspensia sa hidraulică (pneumatică) revoluționară avea un singur obiectiv, confortul suprem; în timp ce un sistem hidraulic complex acționa absolut totul de la geamuri și scaune până la portierele automate, trapa de aerisire și ușa portbagajului. Cu seria de șasiu numărul 10001412001100, automobilul prezent în Colecția Țiriac este fabricat în 1968, kilometrajul său arătînd astăzi exact 57.395 km.
5. Mercedes-Benz 250 SL Pagoda (1966)
Lansat la Salonul Auto de la Geneva din 1963, W113 250 SL a înlocuit, de fapt, ambele modele 300SL și 190SL. Șeful echipei de design Paul Bracq a fost cel care a conceput acoperișul său metalic special, patentat, ușor concav, care a inspirat porecla de “Pagoda”. 250 SL a păstrat suspensia mai rigidă și senzația mai sportivă a predecesorului SLs, dar a oferit o agilitate superioară cu un nou motor și noi discuri de frâne. Toate modelele au fost echipate cu un motor cu șase cilindri în linie cu injecție multipunct. Capota, ușa portbagajului, portierele și luneta erau realizate din aluminiu pentru a reduce masa. Șasiul relativ scurt și lat, combinat cu un sistem excelent de suspensii, frâne puternice și anvelope radiale îi confereau modelului W113 o manevrabilitate extraordinară pentru acea vreme. Cu 21.460 km la bord, modelul 250 SL alb-crem expus este propulsat de un motor de 2.496 cc cu 6 cilindri în linie, creditat cu 150 CP.
6. Mercedes-Benz 300 Saloon “Adenauer” (1956)
Mașina aleasă de oficialii guvernului Germaniei de Vest, 300 Saloon este cunoscută la nivel global ca fiind mașina preferată a Cancelarului german Konrad Adenauer. Rapid și elegant, era unul dintre puținele vehicule contemporane care puteau transporta șase pasageri în condiții de confort și la viteze mari constante. Dezvoltînd inițial 115 CP, motorul cu șase cilindri și arbore cu came în cap – folosit în versiunea cu injecție directă la mașina sport 300SL – a primit un plus de putere la modelele viitoare 300b și 300c, primind, în sfârșit, injecția de combustibil la modelul 300d, revizuit în 1957. Alte îmbunătățiri operate de-a lungul timpului includeau frâne mai mari (servo-frâne începînd cu 1954), servodirecție oferită ca dotare opțională (la 300d), suspensii complet independente, control electric al înălțimii suspensiei din spate în timpul rulării și adoptarea transmisiei automate cu trei trepte ca dotare standard la cel din urmă model. Modelul deosebit de rar cu volanul pe dreapta deținut de Ion Țiriac a fost înmatriculat pentru prima oară în Marea Britanie, la 1 august 1956 și a fost restaurat complet de inginerii Colecției Țiriac în 2013.
7. Mercedes-Benz CLK DTM AMG (2006)
În esență o versiune stradală a mașinii de curse construite pentru campionatul DTM (Deutsche Tourenwagen Masters), CLK DTM AMG este popular printre piloții de Formula 1 cum ar fi Juan Pablo Montoya, Mika Hakkinen, Kimi Raikkonen și Jenson Button. Pentru a marca anume caracterul exclusivist, Mercedes-Benz a construit doar 100 de coupe-uri și 80 de decapotabile, ușor de recunoscut grație prizelor de aer din spatele roților față și fața roșilor spate, a aripilor puternic evazate, elementelor aerodinamice din fibră de carbon și anvelopelor cu profil lat. Din senzaționalul motor V8 supraalimentat de 5,4 litri de sub capotă erup 582 CP la 6.800 rpm. O cutie automată secvențială cu șase trepte este singurul obstacol între arsenalul menționat și roțile din spate, mașina atingînd borna de 100 km/h în 3,8 secunde și o viteză maximă cotată la 322 km/h. Mașina cu înfățișare cameleonică a lui Țiriac are doar 74 km la bord, ceea ce o face să fie cel mai pur și nou model CLK DTM AMG din lume.
8. Mercedes-Benz E 60 AMG “The Hammer” (“Ciocanul”) (1994)
Modelul Mercedes-Benz E 60 AMG cunoscut drept “Ciocanul” și-a zdrobit rivalul bavarez în anii ’90. Construit într-un număr extrem de limitat de exemplare între 1994 și 1995, oferea caracteristici de supercar într-o caroserie de limuzină. E adevărat, nu era tocmai o limuzină de rând, dar apărea ca o creatură destul de afurisită. Chiar dacă ambele modele E500 și E60 AMG veneau cu aripi evazate în față și spate, cu bare parașoc mai masive și cu faruri de ceață, pachetul “957” AMG Technology din seria de caroserie garantează că este vorba de un E 60 original așa cum a părăsit fabrica. Dotat cu jante AMG mari și un monstruos motor V8 de 6 litri, E 60 AMG oferă o prezență unică pe șosea și o putere care poate rivaliza cu cea a unui supercar. Vehiculul avea 381 CP și putea ajunge de la 0-100 km/h în 5,3 secunde. Acest model a rulat 15,543 km și este echipat cu un interior sport “Limited”, cu jante de 17 inch EVO-II din aliaj, alături de suspensiile sport AMG îmbunătățite și un sistem de evacuare AMG cu două țevi de eșapament.
9. Mercedes-Benz 220S (1957)
În tinerețea sa, 220A anunța trecerea la caroseriile monococă. În comparație cu seria 180 “Ponton”, producătorul german s-a dat peste cap să creeze un spațiu superior pentru pasageri, dar și suficient spațiu sub capotă pentru un motor nou-nouț de 2,2 litri cu șase cilindri în linie și ax cu came în cap. Servo-frânele au devenit dotare standard începînd cu septembrie 1955. Modelul 220S prezent în Colecția Țiriac a văzut lumina zilei în august 1957. Motorul cu carburator Solex cu dublu corp dezvoltă 120 CP, oferind o putere superioară care se potrivea cu designul aerodinamic și sofisticat al modelului. În total, 3.429 de exemplare 220S Coupe și Cabrio au fost construite începînd cu 1957 și până la sfârșitul producției, în 1959. Cunoscută sub numele de “Daisy Rose”, mașina expusă a rulat 23.755 de mile (38.229 km) la bord și a fost revopsită acum aproximativ 30 de ani în două nuanțe pe care le poartă și în prezent, rezistînd și arătînd încă foarte atractiv.
10. Mercedes-Benz 130 W23, limuzina cu două uși (1934)
Și ultima, dar nu cea din urmă. Ok, recunoaștem că poate nu este cel mai frumos model care împodobește Colecția Țiriac. Dar, fiind bunicul actualei familii compacte de la Mercedes-Benz, care include modelele de succes Clasa A, Clasa B, GLA și CLA, modelul 130 și-a câștigat cu prisosință poziția în acest clasament. Predecesor al Volkswagen-ului Type 1 Beetle și prezentînd un design influențat de ideile lui Ferdinand Porsche, acest exemplar s-a aflat inițial în proprietatea Muzeului Mercedes-Benz, iar kilometrajul său arată 18.657 km. Motorul, frânele și sistemul electric au fost restaurate în 2011. Motorul cu o capacitate cilindrică de 1.308 cc a fost montat longitudinal în spatele vehiculului, oferind o viteză maximă de 92 km/h. Modelul 130 era disponibil în versiunile limuzină, limuzină decapotabilă și cabrio. În 1936, o versiune îmbunătățită cu un motor de 1,7 litri a fost oferită ca să-i țină de urât mult mai convenționalului 170, dar “Mercedes-Benz Beetle” nu a fost niciodată la modă, permițîndu-i vecinului de la Wolfsburg libertatea de a se bucura de succesul său și, în cele din urmă, de statutul de legendă.
Foto: Bogdan Paraschiv