Ţiriac Collection, galeria închinată zeului automobil de omul de afaceri şi fosta glorie a tenisului Ion Ţiriac, a găzduit o reuniune de familie emoţionată. Superba replică Mercedes-Benz 190 SL AutoArt 1:18 şi-a întâlnit, în premieră, muza la scara 1:1.
Ion Ţiriac nu este doar un mare iubitor de maşini, ci şi unul dintre puţinii colecţionari care încearcă să insufle pasiunea pentru modelele clasice oamenilor obişnuiţi. ”Se spune că cea mai sănătoasă investiţie în momentul de faţă sunt maşinile istorice. Am început târziu. Dacă mi le permit, le cumpăr pentru că-mi plac. Am adunat tot ce-i aici. Nu e totalul maşinilor, sunt vreo 250. Dacă-mi plac mie, eu vreau să le ofer şi altora, să se bucure, eventual, de ceea ce văd. E păcat ca cel puţin copiii, tineretul, lumea care se bucură de aşa ceva, să nu le vadă,” mărturisea Ion Ţiriac la inaugurarea muzeului.
Toate maşinile expuse sunt 100% funcţionale. Ele sunt întreţinute de o echipă dedicată de mecanici, multe dintre modelele aflate în colecţia omului de afaceri fiind supuse unor procese complexe de restaurare.
Pasiunea lui Ion Ţiriac pentru maşini şi, mai ales, pentru Mercedes-Benz, a debutat în 1969, atunci când, cu banii câştigaţi din turneele de grand slam, şi-a achiziţionat primul său automobil, iconicul coupe 280S.
Ţiriac se fereşte să pună preţ pe pasiune. Valoarea exactă şi fixă a întregii colecţii este complet insignifiantă pentru omul de afaceri, care preferă să vadă mereu partea plină a paharului şi să aprecieze latura sentimentală a maşinilor pe care le deţine. ”Nu există o cifră, nu există o valoare. Pentru mine valorează foarte mult, pentru alții valorează mai puțin. Acesta este și scopul meu. De asta le-am cumpărat, să se bucure toată lumea de ele. N-am niciun fel de interes ca să le vând,” explică omul de afaceri.
Fiecare maşină are o poveste aparte, în spatele modelelor prezente în galerie aflându-se istorii fascinante sau foşti proprietari celebri. Aşa cum este şi cazul fascinantului roadster 190 SL, care a marcat recent aniversarea cu numărul 60. Condus de nume sonore precum Frank Sinatra, Alfred Hitchcock sau, mai aproape de zilele noastre, de Patrick Dempsey, iconicul model de lux a văzut lumina zilei în 1954, la Salonul Auto de la New York. Făurit în 1956 şi complet restaurat în 2012, exemplarul deţinut de Ion Ţiriac se laudă cu un kilometraj modest de 60.729 km şi afişează combinaţia cromatică tipică şi, totodată, ideală vremurilor: exterior argintiu, interior roşu.
În încercarea de a reproduce succesul nu mai puţin celebrului 300 SL Gullwing la scară mai mică, Mercedes-Benz avea să dea naştere unuia dintre cele mai frumoase si mai exclusiviste modele din istoria sa. Mai mic nu însemna, însă, mai puţin sofisticat. Mercedes-Benz 190 SL era înzestrat cu aceleaşi suspensii independente şi carburatoare Twin Solex, motorul L4 SOHC de 1.9 litri şi 120 CP (Type M121 BII) fiind, de asemenea, derivat din unitatea cu şase cilindri în linie a fratelui său mai scump şi mai performant. Ceea ce nu a moştenit de la 300 SL a fost cadrul tubular, 190 SL fiind construit pe platforma monococă a limuzinei W121.
Dacă în “tinereţe”, Mercedes 190 SL costa 16.500 DM sau 3.998 dolari americani, în varianta cu plafon textil, respectiv 17.650 DM sau 4.925 dolari în versiunea cu plafon rigid, în prezent un model bine conservat va scoate din buzunarele colecţionarilor avizi de frumos sume ceva mai rubensiene, de ordinul sutelor de mii de dolari.
AUTOart s-a gândit, totuşi, şi la colecţionarii mai puţin norocoşi… în afaceri, pregătind o alternativă ceva mai accesibilă. E adevărat şi mult mai mică, fiind, bineînţeles, vorba de o replică die-cast, cu o colecţie completă de elemente mobile.
Din nefericire, însă, schema coloristică aleasă în cazul machetei nu respectă “adevărul istoric” afişat cu mândrie de muza la scara 1:1 din Tiriac Collection, AUTOart preferând să alăture unui exterior vişiniu cu accente latine, un interior cel puţin la fel de exuberant şi de atipic, scăldat în bej. Ne putem resemna, totuşi, cu gândul la gradul de detaliere realmente excepţional.
Vopseaua este aplicată uniform, fără cea mai mică urmă de ezitare, aflându-ne fără doar şi poate în faţa uneia dintre cele mai încântătoare creaţii AUTOart, din acest punct de vedere. Impresionează, de asemenea, abundenţa de ornamente cromate, solide, dar suficient de fine, excelent reproduse.
Finisarea interioară este şi ea fără cusur, senzaţie amplificată de materialele plastice de cea mai bună calitate şi de realismul mimat de elementele de decor, instrumentarul de bord şi cadranele fotodecupate, aplicate cu precizie de chirurg. În ambalaj regăsim şi un plafon amovibil. Deşi este realizat din plastic şi nu din fibre textile, acesta imită cu succes aspectul pavilionului original al maşinii, fiind, totodată, facil de montat, prin simpla introducere în locaşul dedicat.
Nu putem trece cu vederea componentele complexe ascunse vederii, motorul, suspensiile sau şasiul, perfect redate până la cel mai mic detaliu. Capota nu afişează celebrele “dog legs” cu iz low-cost, ci balamale 100% funcţionale, ce denotă atenţia pentru ceea ce, în esenţă, înseamnă calitate dusă la rang de artă.
Membru de vază al seriei Millennium, roadsterul Mercedes 190 SL reprodus de AUTOart la scara 1:18 este un omagiu superb adus unei maşini de legendă, o adevarata încântare pentru ochi şi simţuri. AUTOart dovedeşte încă o dată, aidoma muzei Mercedes-Benz, că merită un loc de frunte în panoplia celor mai buni producători… nu de maşini, ci de machete la scara 1:18.
Mulţumirile noastre se îndreaptă către prietenii de la Automodels.ro, nu doar cel mai tânăr, ci şi cel mai dinamic forum dedicat pasionaţilor de machete auto. O comunitate în continuă expansiune, sinonimă cu însăşi dragostea pentru frumos. O comunitate ce reuneşte unele dintre cele mai vaste şi mai exuberante colecţii din România şi fără de care realizarea acestui material nu ar fi fost posibilă.
Foto: Bogdan Paraschiv
Un articol bine scris si un punct de plecare pentru colectionarii incepatori din Romania. Voi vizita si eu forumul respectiv de machete. Good job!!