Test Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4Matic Coupe

Mercedes GLE 450 AMG 4Matic Coupe
,
5.82K 4

Am testat unul dintre cele mai râvnite modele Mercedes-Benz ale momentului – GLE Coupe, măcar pentru aerul exotic pe care îl emană. Şi spun răspicat, din capul locului, am avut norocul să dăm peste cea mai bune versiune posibilă: Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4MATIC Coupe. Vezi vedea pe parcurs de ce.

De la început am curajul să recunosc faptul că nu mă număr printre fanii acestui model,  cum nu am fost niciodată un admirator al singurului său rival, BMW X6. SUV-urile coupe nu sunt nici mai practice și nici mai spațioase decât SUV-urile din care derivă, sunt și mai scumpe decât acestea, însă moda este cea care decide.

BMW a încercat această nişă în 2008 şi este deja la a doua generaţie care se vinde ca pâinea caldă. Peste 280.000 X6 a vândut BMW din mai 2008, neavând concurent timp de 7 ani. Mercedes-Benz a intuit de mai mult timp această tendință promițătoare din lumea auto dar a trebuit să aștepte faceliftul lui ML transformat în GLE pentru a lansa propriul model de SUV coupe. Iar șeful Daimler, Dieter Zetsche, ne asigură că moda SUV-urilor și derivatelor sale este departe de a se fi sfârșit.

În primă fază am condamnat iniţiativa şi i-am arătat cu degetul pe germani. Apoi, judecând la rece, am înţeles că decizia luată în birourile din Stuttgart este fix o reacţie la ceea ce se cere în showroom-uri, la vocea cumpărătorului de Mercedes-Benz care-şi doreşte un SUV cu alură de coupe, chiar dacă este mai nepractic decât un SUV clasic.

Mercedes GLE 450 AMG Coupe review (16)

Zis şi făcut, iar din noul GLE/fostul ML a rezultat GLE Coupe. Însă Mercedes-Benz nu a mai făcut greșelile rivalului său de la BMW, un pionier al segmentului, creînd o mașină și mai spațioasă și mai dinamică. Mercedes-Benz a optimizat linia acoperișului care nu mai coboară acum așa abrupt spre spate și astfel și designul este mai armonios în ciuda formelor masive.

Iar aceste forme masive arată mult mai bine odată ce primesc haina AMG (jantele superbe de 21 inch, eleronul aplicat pe portbagaj și ornamentul cromat de deasupra stopurilor). Căci da, acea prelungire a eleronului reuşeşte cumva să-i dea o aură mult mai dinamică profilului mai masiv decât cel al rivalului din Bavaria. Alt aspect important este culoarea. Am văzut mai multe nuanţe aşezate pe GLE, niciuna la fel de impozantă ca aceasta, iar puse cap la cap toate aceste mici detalii îl transformă într-o prezenţă ce fură instantaneu ochiul.

  • Motor rafinat cu răspuns spontan
  • Spațiu mare în spate
  • Comportament foarte agil pentru masa mașinii
  • Direcție superbă
  • Confort de top cu suspensia pneumatică standard
  • Preț atractiv pentru un AMG

MAX vs MIN

  •  Poziția relativ înaltă la volan
  • Sistem Comand cu ergonomie perfectibilă

Dacă am reuşit să descifrăm reţeta care îl face pe GLE Coupe chiar atrăgător la exterior, în interior există aspecte şi aspecte. Arhitectura bordului este destul de familiară unui cunoscător Mercedes-Benz, dar preluarea (cu îmbunătăţirile de rigoare) de la actualul SUV GLE poate arăta al doilea tăiş destul de repede, pentru că GLE Coupe este un model complet nou, dar cu un layout interior peste care a trecut o brumă de timp. Am apreciat noul ecran de 8 inch al sistemului multimedia Comand, o revoluţie în materie de grafică şi rezoluţie comparativ cu ceea ce livra până de curând Mercedes-Benz. Modurile de la trenul de rulare adaptiv sunt afișate foarte sugestiv iar șoferul poate vedea inclusiv poziția gărzii la sol, a centrului de greutate, cât de tare se accelerează și – foarte important în off-road, asta dacă va ajunge cineva în teren mai greu – unghiul de rotație al roților față.

Foarte frumos şi de efect ornamentul din fibră de carbon, excelent ales pentru un model care poartă badge-ul AMG. Iar poziţia la volan este foarte înaltă, chiar şi atunci când cobori scaunul la maxim, unghiul de vizibilitate pe verticală fiind estompat destul de rapid de linia superioară a parbrizului.

Mercedes GLE 450 AMG Coupe review (15)

La acest gen de automobil mai problematică este vizibilitate în spate, dar Mercedes-Benz a rezolvat excelent neajunsul formei oferind standard sistem automat de parcare și cameră de luat vederi pentru marșarier, care la BMW X6 se plătesc extra. Cine vrea mai mult poate cumpăra o cameră cu vedere la 360 grade pentru 818 euro. Un mare plus trebuie acordat atenției cu care sunt tratați pasagerii din spate. Aceștia au mai mult loc la cap decât în rivalul de la BMW și bancheta este mai confortabilă, șezutul fiind poziționat mai la înălțime iar unghiul dintre spătar și șezut nu este atât de ascuțit ca la BMW.

AMG – nu doar un apendic la nume

Însă totul păleşte în faţa momentului în care apeşi elegantul buton de pornire a motorului. Pentru că, vorba aia, nu îţi iei un AMG ca să-i cauţi cusur în portbagaj sau pe banchetă. Murmurul de pornire e semnalul că şoferul va fi pus în faţa unui spectacol al cailor putere. Şi sunt 367 CP la purtător, ţinuţi ˝captivi˝ într-un V6 supraalimentat cu cilindree de 3 litri. E drept că, în modul Comfort, nu pare că ai dat iama în herghelia care trebuie, răspunsul automobilului fiind destul de moale, într-o partitură silenţioasă, numai bine de aplicat la drumuri lungi, altfel plictisitoare. Treaba se schimbă considerabil odată ce treci în Sport sau, mai bine, în Sport+. Sistemul de suspensie pneumatică  cu reglare adaptivă (standard la GLE 450 AMG 4 Matic Coupe) devine mai pregătit pentru un şofat hotărât, asemenea cel de direcţie, iar evacuarea altminteri cuminte, capătă brusc glas. Acolo e lumea AMG!

Ne-am plictisit repede de modul Comfort. I-am înţeles utilitatea pe drumurile lungi şi plictisitoare de legătură, însă odată ajunşi în sălbăticie am comutat rotiţa magică pe Sport+. Este singurul mod în care garda la sol este micşorată, pentru o îmbunătăţire a comportamentului dinamic şi o reducere a ruliului, altfel imposibil de anihilat în cazul unui mastodont de peste 2.200 kg… Cine vrea să transforme acest masiv SUV într-o mașină cu valențe și mai sportive mai poate bifa de pe lista de opționale și sistemul de bare stabilizatoare active Active Curve System care este însă destul de scump (3.906 euro).

Cuplul motor de 520 Nm este disponibil în totalitate de la 1.800rpm, iar transmisia automată 9G-TRONIC se mişcă destul de rapid chiar şi în modul Drive (mai sunt ceva întârzieri şi indecizii, însă nu deranjante). Pentru un plus de distracţie, recomandăm modul manual (M), mai cu seamă că pe retrogradări (şi nu numai) evacuarea guralivă te încântă cu nişte rateuri-triluri de-ţi umflă alter ego-ul ce se vrea pilot.

Mercedes GLE 450 AMG Coupe review (12)

În ciuda gabaritului supraponderal, mai cu seamă pentru un model AMG, cu 2.003 mm lăţime, 1.700 înălţime şi 2.250 kg, Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4MATIC Coupe se mişcă foarte agil iar direcția electrică este incisivă, sportivă și oferă un feedback mai bun decât la rivalul de la BMW. E drept, schimbările de masă şi frânările îţi amintesc faptul că te afli într-un SUV bine clădit, dar anvelopele cu lăţimea de 315 mm ce echipează puntea spate îţi asigură un contact excelent cu solul şi o aderenţă de invidiat chiar şi pentru automobile mult mai mici, cu pretenţii sportive.

Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4Matic Coupe se conduce cum, până nu de mult, nu se conduceau multe produse Mercedes-Benz, iar ăsta e un mare plus şi vine să completeze tendinţa noii game a stelei în trei colţuri, ce se vrea mult mai sportivă şi mai tinerească. Dacă am precizat că în modul Sport+ garda la sol este micşorată automat, pentru celălalte moduri există opţiunea de a fi ridicată suplimentar. Teoretic, această manevră este folositoare în teren accidentat. Practic, cinstit vorbind, nu ştiu dacă în această configuraţie şi cu frumoasele jante AMG de 21 inch o să fii dispus prea des să-l tăvăleşti pe durduliu printre pietroaie.

Cea mai bună versiune? Eu aşa zic!

Spuneam încă de la început că am găsit cea mai bună iteraţie a lui Mercedes-Benz GLE Coupe. Poate că mulţi s-ar grăbi să-mi amintească faptul că este mult mai folositor la casa omului un GLE 350 d Coupe de 258 CP. Nu sunt de acord. Vrei neapărat un diesel, îţi cumperi SUV-ul GLE. Pentru Coupe, în onoarea faptului că se vrea un model de rafinament, un clasic MB, cel mai potrivit mi se pare un motor mare, pe benzină. Atunci, de ce nu un 63 AMG? Pentru că pentru cei 557 CP ar trebui să plăteşti cu 50% mai mult (preţul lui 450 AMG Coupe în România porneşte de la 80.879 euro, în timp ce Mercedes-AMG GLE 63 Coupe costă începând cu 120.838 euro). E drept că diferenţa de putere este considerabilă, dar la cum se comportă GLE 450 AMG chiar şi în cazul unui condus sportiv, chiar nu cred că se justifică modelul de top AMG; ori, până la urmă, o diferenţă de preţ de 50% este, oricum ai privi, foarte mare.

Sigur, nu încape îndoială că vor exista doritori chiar ai versiunii de top, Mercedes-AMG 63 S, de 585 CP. Greşesc ei? Deloc! Sunt ei realişti, raţionali? Nu prea… Astfel, îmi susţin puternic opinia, că şi în mâinile unui şofer dibace, Mercedes-Benz GLE 450 AMG Coupe este arhi-suficient. Iar faptul că nu am avut ce să-i reproşăm în test, nici dinamic, nici în materie de confort (odată decuplate modurile Sport sau Sport+) n-are trebui să producă bucurie în birourile Mercedes-Benz cât, mai mult, ceva teamă prin cele BMW (m-am gândit şi la asta când am realizat că setarea direcţiei lui GLE Coupe este mai bună decât cea a unui BMW X6). Mercedes GLE 450 AMG Coupe review (39)

Verdict

 Silueta masivă a lui Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4Matic Coupe arată mult mai atletic în hainele AMG. Iar din punct de vedere dinamic, pentru că la asta te poartă gândul când introduci AMG în ecuaţie, aşteptările sunt încununate. Mercedes-Benz a făcut minuni reușind să imprime un comportament sportiv acestui SUV-coupe masiv  Cei 367 CP sunt mai mult decât suficienţi pentru această nişă. Iar soundul este cel care face diferența la impresia artistică față de BMW.

 

Foto: Bogdan Paraschiv

ModelGLE 450 AMG Coupe
MotorV6, biturbo
Cilindree (cmc)2.996
Putere max./turație (CP/rpm)367/5.500
Cuplu max./turație (Nm/rpm)520/1.800-4.000
Transmisieautomată 9 trepte
L/l/h (mm)4.900/2.003/1.731
Ampatament (mm)2.915
Volum portbagaj (l)650-1.720
Masă la gol (kg)2.220
Viteză maximă (km/h)250
Accelerație 0-100 km/h (s)5,7
Consum mediu (l/100 km)8,9
Emisii CO2 (g/km)209
Preț (euro cu TVA, RO)80.879

 

4 Comments

  • tzucul says:

    Hmmm….cine a facut acest rewiev e clar iubitor de mercedes….cand o sa faca mercedes o masina cu feedback mai bun decat un bmw o sa imi iau si eu una….pana atunci mai dureaza ceva.In rest aceasta masina e o copie reusita ce-i drept a bmw-ului x6.
    p.s daca urmatoarea serie E va fi ca si seria S si C atunci chiar aveti nevoie de un designer.vb celor de la parazitii…toate’s la fel!

    • Cristi Stefan says:

      Iti vom pune doua intrebari: ai condus GLE Coupe? Dar generatia actuala BMW X6?

      • tzucul says:

        Am condus multe bmw-uri,Am avut 3 din care 2 modele noi luate de noi si am 3 mercedesuri in familie iar in afara de confort nu e nici unul mai bun (in opinia mea) decat bmw-ul.De condus nu am condus nici actualul X6 si nici GLE dar daca mercedesul are acelasi feeling ca si restul nu se poate spune ca are un feedback mai bun ca bmw-ul….si daca vb de service-ul mercedes in Romania mai bine o lasam balta!

        • Razvan Magureanu says:

          Cu service-ul aveti dreptate. am avut si noi experiente triste. GLE e putin altceva. problema nu e ca GLE are o directie buna ci faptul ca BMW a stricat mult la directie cu noul sistem electric de directie in special la noul X5.

Comentati?

Your email address will not be published.