Smart fortwo/forfour: Lecţia urbană

Smart fortwo/forfour
,
2.3K 0

De curând, Mercedes-Benz a lansat o nouă generaţie a micro-mărcii companiei – smart – prezentând nu doar două modele în acelaşi timp (smart fortwo/forfour), ci şi un adevărat concept filosofic de convieţuire urbană.

După ce a umplut planeta de ceasuri colorate, Nicolas Hayek, proprietarul Swatch şi-a propus extinderea ideilor neconvenţionale în domeniul auto, încercând să ofere şi o soluţie practică la aglomeraţia înnebunitoare din marile aglomerări urbane. Dar ideea nu a fost suficientă pentru naşterea noului automobil, fiind nevoie de implicarea (până la urmă, totală) lui Mercedes, încă din 1994. În final, anul 1998 a reprezentat momentul zero al unei mărci (de fapt, al unui singur model, la acel moment) cu totul aparte.

Din start, smart a fost controversat – simpatic, dar greu de luat în serios ca fiind o maşină adevărată, ideal pentru oraş, dar la fel de scump ca un model compact, foarte mic în exterior, dar incredibil de generos în interior, chiar şi pentru persoane înalte, motor minuscul, dar consum de limuzină, interior aproape spartan, dar soluţii tehnice complicate… sunt doar câteva senzaţii pe care le-am trăit pe propria-mi piele, în calitate de utilizator. Nu pot să uit curiozitatea celor care vedeau în premieră un smart în trafic şi nici neghiobia unor şoferi de maşini mari şi puternice, dorindu-şi parcă să strivească această jucărie care îndrăzneşte să-i înfrunte.

smart forfour, BR W453, 2014

Una peste alta, smart fortwo a reuşit să-şi găsească peste 1,5 milioane de cumpărători, cu o medie de aproximativ 100.000 pe an, insuficient însă pentru a depăşi categoria de vehicul de nişă.

Greu de supravieţuit cu un volum redus de producţie, smart a avut şi câteva tentative de extindere a gamei, notabilă fiind ideea forfour, de fapt un Mitsubishi Colt deghizat în smart. Dar costurile mari pentru asemenea experimente, care nu au dus şi la reţete financiare pe măsură, au readus marca la un singur model, eforturile de dezvoltare rămânând concentrate pe variante alternative. Aşa a apărut, în 2012, cea de-a treia generaţie smart electric, unul dintre modelele de referinţă ale segmentului (pe locul cinci mondial, în 2013, ca volum de vânzări).

smart forfour, BR W453, 2014

În ciuda greutăţilor, Mercedes nu a abdicat de la ideea impunerii unui standard în segmentul micro, a lucrat intens la o nouă generaţie smart, dar a ales direcţii de acţiune diferite, care să evite problemele de până acum. Cea mai importantă decizie a fost cooptarea unui partener, care să asigure o parte dintre soluţii şi, implicit, să acopere o parte din costuri. Acesta este Renault, iar Mercedes recunoaşte franc această colaborare, în toate comunicatele de presă şi în toate declaraţiile. Nici nu s-ar putea altfel, atât timp cât varianta forfour chiar se produce în fabrica Renault din Slovenia, împreună cu sora-geamănă Renault Twingo, iar motoarele cu benzină, de un litru, alături de multe alte componente (unele vizibile, mai ales la interior), provin tot de la francezi.

smart forfour, BR W453, 2014

Pentru a rentabiliza platforma, Mercedes a făcut un parteneriat cu Renault, versiunea forfour fiind produsă în uzina Renault din Slovenia

O altă decizie care a contribuit major la reducerea costurilor a fost gândirea din start a unei familii smart (fortwo şi forfour). Cele două sunt, practic, similare, excepţia principală fiind habitaclul alungit, ca să încapă al doilea rând de scaune şi uşile posterioare. În rest… copy – paste, de la faruri la stopuri, sau de la postul de conducere la puntea faţă. Iar asta este cât se poate de firesc.

smart – concept urban

Urbanizarea globală, mobilitatea urbană, calitatea şi bucuria vieţii urbane… sunt câteva concepte care au stat la baza noii generaţii smart. Plecând de la un renume construit mult mai rapid decât orice altă marcă auto globală şi beneficiind de imaginea-simbol a urbanităţii, smart se vrea a fi un răspuns viabil la aceste probleme ale prezentului şi, mai ales, ale viitorului apropiat. smart combină funcţionalul cu emoţionalul, reflectă o anumită atitudine a utilizatorului, contribuie la un spaţiu urban mai mare, rămas liber pentru oameni. În acelaşi timp, îşi îndeplineşte misiunea de mobilitate, fără a face rabat de la standardele moderne de securitate şi confort.

smart a rămas consecvent soluţiei „totul spate”, care a fost extinsă acum şi la varianta cu patru uşi, forfour. Aşa a fost posibilă realizarea unor console faţă – spate minuscule, cu efect direct asupra menţinerii dimensiunilor în limitele unor dimensiuni micro (fortwo are doar 2,69 metri lungime). În plus, contribuie şi la obţinerea unui diametru de bracare record – 6,95 de metri pentru acelaşi fortwo.

Noua generație smart nu mai face compromisuri. Și forfour preia soluția ”totul în spate”

De la prima vedere, silueta este cea clasică a unui smart, dar farurile supradimensionate, comparativ cu generaţia anterioară, şi grila ne induc un smart mult mai vesel, mai optimist. La acest aspect contribuie şi culoarea, prezentă din plin şi aproape imposibil de ales. Practic, sunt disponibile aproximativ 40 de combinaţii cromatice între celula de bază şi panourile laterale.

PREZENTARE SMART FROTWO FORFOUR  5

Culoarea este prezentă din plin şi la interior, realizând un mediu care, indiferent de starea avută, îţi trezeşte pofta de viaţă. La asta contribuie şi formele rotunjite, unele cu aspect de jucării, cum ar fi sferele aeratoarelor. Indicatorul semicircular al vitezei aminteşte de generaţia anterioară.

Dintr-un punct de vedere, smart are şi o uşoară tentă agresivă, accentuată de prizele de aer de pe aripile din spate.

Motoare şi transmisii noi

De bază sunt motoarele noi, de un litru, cu trei cilindri, unul aspirat, de 71 CP şi celălalt turbo, de 90 CP. Dar modificarea majoră este la nivel de transmisie, iar posesorii actuali de smart ştiu foarte bine cât de necesară era aceasta. Astăzi se poate alege între o transmisie manuală cu cinci trepte (premieră pentru smart fortwo) şi o transmisie automată cu şase trepte şi dublu-ambreiaj. Aceasta din urmă are toate şansele să fie, pur şi simplu, altfel, atât din punct de vedere al confortului (la vechea generaţie schimbarea treptelor era un coşmar), cât şi din punct de vedere al consumului de combustibil.

Adio cutiei robotizate! Noua generație are cutie manuală clasică sau una modernă automată cu dublu ambreiaj

În ciuda dimensiunilor micro, smart oferă securitate macro, păstrând standardele Mercedes. O atenţie majoră a fost acordată celulei de securitate, scopul fiind menţinerea acesteia în limite de siguranţă, chiar şi în cazul unor coliziuni cu vehicule mult mai mari. La asta se adaugă echipamentele de securitate activă, cum ar fi asistenţa la vântul lateral, prezentă în standard.

Asta ar fi, pe scurt, povestea unei lansări statice. Firesc, vom avea mai multe detalii după ce vom şi conduce maşina.

Date tehnice smart fortwo/forfour

Modelsmart fortwo 1.0smart fortwo 0.9smart forfour 1.0smart forfour 0.9
MotorL3, aspiratL3, turboL3, aspiratL3, turbo
Cilindree (cmc)999898999898
Putere max./turație (CP/rpm)71/na90/na71/na90/na
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)91/2,850135/2,50091/2,850135/2,500
L/l/h (m)2.69/1.66/1.552.69/1.66/1.553.49/1.66/1.553.49/1.66/1.55
Ampatament (mm)1.8731.8732.4942.494
Volum portbagaj (l)260260185-730185-730
Preț (euro cu TVA)11.352na12.040nc

Comentati?

Your email address will not be published.