Rotația anvelopelor, motive și metode

,
1.17K 0

Achiziția unor anvelope premium poate aduce nenumărate beneficii, dar vine cu un cost mai ridicat decât în cazul unor pneuri de buget. Acesta este doar unul dintre motivele pentru care ar trebui să faceți rotația anvelopelor.

La prima vedere, rotația anvelopelor poate părea un moft. În realitate, dacă aveți roți de aceleași dimensiuni pe ambele punți, este cu atât mai indicat să o realizați. Există câteva metode, dar până să ajungem la acelea ar trebui să precizăm de ce trebuie făcută.

În primul rând trebuie înțeles că deoarece puntea față asigură și direcția de deplasare sunt supuse mai multor forțe decât puntea spate. Majoritatea mașinilor folosesc un sistem de suspensie față denumit McPherson. Acestea este constituit dintr-o jambă (unitate arc-amortizor) și o basculă inferioară. Cele două elemente sunt îmbinate prin fuzetă. Acest sistem este foarte eficient, necesită puține componente și, prin urmare, este mai ieftin. Dar are și un inconvenient: roata nu calcă la fel atât pe drum drept cât și pe viraje.

Din cauza înclinării mașinii pe viraje, partea exterioară a roții aflate pe exteriorul virajului va călca mai mult și, respectiv, roata de pe interior va călca mai mult pe partea interioară a anvelopei. Prin urmare, va exista o uzură accentuată pe aceste zone față de zona centrală. La prima vedere, acest fapt nu se poate observa cu ochiul liber. Dacă veți măsura adâncimea profilului după 8.000 de kilometri de la momentul când ați instalat noile pneuri pe mașină, deja se va putea observa o diferență. O altă metodă ar fi să suspendați mașina pe un elevator și să puneți o riglă pe calea de rulare. Odată ce această uzură începe să se formeze, este recomandabil să faceți o schimbare și să le mutați pe puntea spate (fiți atenți să alegeți și jante auto potrivite).

Anvelopele spate (inclusiv anvelope de iarnă), în schimb, calcă de cele mai multe ori perpendicular pe sol indiferent dacă mașina merge în linie dreaptă sau pe viraje. E adevărat, și aici pot apărea diferențe între centrul pneului și laterală, dar mult mai mici decât în cazul roților de pe puntea față. Prin urmare, mutarea anvelopelor de pe spate pe față va prelungi durata de exploatare a acestora.

Există câteva metode de rotație a cauciucurilor, dar scopul tuturor variantelor este acela ca fiecare anvelopă să ajungă, pe rând, în fiecare colț al mașinii. Cu excepția cazurilor în care aveți montate pe mașină roți unidirecționale sau de dimensiuni diferite pe față comparativ cu puntea spate, aceste reguli pot fi aplicate cu succes pe orice autoturism.

Prima metodă este de a muta roțile din față în X pe puntea spate. Astfel, stânga față se duce la dreapta spate iar dreapta față se duce la stânga spate. Pasul doi al acestei metode este de a muta roțile de pe spate pe față urmând schema stânga spate pe stânga față și, respectiv, dreapta spate pe dreapta față. Astfel, după a treia operațiune de schimbare, fiecare anvelopă va fi ajuns pe fiecare colț al mașinii. Dacă veți face aceste schimburi corect și nu aveți un stil de conducere normal, fără accelerări și frânări bruște, veți constata că puteți merge cu același set de anvelope cel puțin 40.000 de kilometri fără probleme.

Metoda a doua este ca roata dreapta față să meargă pe dreapta spate, stânga față pe stânga spate, iar roțile de pe spate să vină în X pe față. Adică dreapta spate pe stânga față și, respectiv, stânga spate pe dreapta față.

Ultima și, poate, cea mai des întâlnită metodă este cea în dublu X în care stânga față merge pe dreapta spate, dreapta față merge pe stânga spate, stânga spate merge pe dreapta față, iar dreapta spate merge pe stânga față. Această metodă însă are dezavantajul că nu va roti complet roțile pe toate colțurile mașinii și este utilă doar dacă includeți și roata de rezervă în ecuație. Oricum însă, aceasta vă va scuti de orice calcule și griji care unde se duce. Nu va fi chiar la cel de eficientă ca și celelalte două, dar oricum va fi mult mai bună decât niciuna.

Comentati?

Your email address will not be published.