Mercedes S 500 Plug-In Hybrid: inteligent și cu stil

Mercedes S 500 Plug-In Hybrid
,
3.05K 0

Lansată în vara lui 2013, noul Mercedes Clasa S are cel mai complet program hibrid din segmentul de lux, iar Mercedes S 500 Plug-In Hybrid este prima limuzină de lux full hibrid cu încărcare de la priză. Primul test de la Copenhaga.

Poate părea surprinzător dar deși este un model foarte nou care are doar puțin mai mult de un an de la lansare, noua Clasa S are deja trei versiuni hibride: două mild hybrid – S 400 Hybrid (combină motorul V6 aspirat de 3,5 litri și 306 CP cu un motor electric de 27 CP) și S 300 BlueTec Hybrid (combină același motor electric de 27 CP cu bi-turbo dieselul de 204 CP) – și un full hybrid care se poate încărca și de la priză – S 500 Plug-In Hybrid.

Pentru comparație, în clasa de lux, concurența oferă doar două modele mild hybrid – Audi A8 hybrid (combină motorul turbo pe benzină de 2 litri și 211 CP cu un motor electric de 40 CP) și BMW Seria 7 Active Hybrid (un motor electric de 55 CP cuplat cu motorul turbo de 3 litri și 320 CP). Nu am uitat de Porsche Panamera S E-Hybrid, dar acest model, de asemenea un Plug-In Hybrid propulsat de un motor V6 turbo de 333 CP și un motor electric de 95 CP, care oferă o autonomie electrică între 18 și 36 km, este mai mult un competitor pentru Mercedes CLS decât pentru Clasa S mai ales că versiunea hibridă nu este disponibilă în combinație cu versiunea lungă Executive.

Dar să revenim la S 500 Plug-In Hybrid. Datele oficiale sunt impresionante. Motorul electric, dezvoltat împreună cu Porsche, produce 116 CP și 340 Nm și poate propulsa complet electric mașina până la 140 km/h. Apăsând gentil pe pedala de accelerație, bateria Li-Ion de 8,7 kwh conferă o autonomie electrică de până la 33 km. Apoi intră în funcție cunoscutul V6 bi-turbo de 3 litri care dezvoltă 333 CP și 480 Nm. În total, sistemul furnizează 442 CP și 650 Nm și propulsează S 500 Plug-In Hybrid de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde (4,8 secunde pentru S 500 lung) și apoi până la 250 km/h. Conform ciclului European de măsurare a consumului care favorizează foarte mult hibridele implicând un procent mare alocat conducerii în orașe, consumul mediu anunțat este de numai 2,8 l/100 km (3,1 l/100 km pentru Porsche Panamera S E-Hybrid).

Important este altceva dincolo de cifre. Acest Plug-In hybrid de lux este foarte eficient în oraș pe distanțe care nu depășesc 33 km și dacă nu se apasă pedala de accelerație peste o poziție predefinită. În aceste cazuri, motorul termic nu va porni niciodată, condusul cu emisii zero fiind o realitate.

Sistemul hibrid de la Mercedes S 500 Plug-In Hybrid este mai inteligent decât cel de la Porsche Panamera S E-Hybrid

Mercedes a conceput un mod inteligent de conducere în mai multe moduri: Hybrid, E-Mode, E-Save și Charge, combinate cu trei tipuri de transmisie: E (Economy), E+ (Economy Plus) și S (Sport). Practic, față de o Clasa S normală, modul Comfort (C) a fost înlocuit de E+.  Dintre cele trei tipuri de transmisie, E+ este cel mai eficient, în acest mod fiind active toate funcțiile inteligente de reducere a consumului:
– Dacă destinația este introdusă în sistemul de navigație, utilizarea energiei bateriei este optimizată cu ajutorul sistemului Comand Online care furnizează date despre profilul rutei și limitele de viteză. Spre exemplu, se utilizează energia bateriei la urcarea pantelor și se recuperează energie la coborârea acestora.

– Pe baza tehnologiei radar, recuperarea energiei este mai eficientă la apropierea de vehiculul din față. Senzorii radar măsoară distanța față de vehiculul din față și diferența de viteză transmițând un dublu impuls discret în pedala de accelerație pentru ca șoferul să ridice piciorul din accelerație. Astfel, dacă transmisia este pe modul E+ se întâmplă două lucruri: dacă mașina din față nu reduce viteza, motorul termic se oprește și se decuplează de transmisie, mașina intrînd în funcția de ”sailing” iar dacă vehiculul din față reduce viteza, atunci sistemul pe bază de radar comandă frânarea și se  recuperează energie. Această funcție este disponibilă de la o viteză mai mare de 60 km/h pentru a nu deranja șoferul în ambuteiaje cu impulsuri duble repetate în pedală.

Marcarea clară pe cursa pedalei de accelerație a momentului în care pornește motorul termic permite o conducere relaxată în modul electric

În E-Mode mașina rulează pur electric cât de mult posibil. Pentru ca șoferul să nu abuzeze de pedala de accelerație punctul de presiune peste care șoferul nu trebuie să apese pedala de accelerație este activat și motorul termic nu pornește decât dacă se apasă mai tare accelerația. Dacă în trecut la modele precum Lexus motorul termic pornea la doar o mică bruscare a pedalei, la Mercedes marja de utilizare a cursei pedalei în mod electric este mult mai mare. Și, foarte practic, punctul în care motorul termic pornește este clar marcat, în acel punct pedala de accelerație întâmpinând o rezistență sensibil mărită.  Pe traseul de test de pe străzile din Copenhaga, autonomia electrică reală a variat între 20 și 33 km. Cu cât traficul e mai aglomerat și se frânează mai mult, se recuperează mai multă energie și autonomia crește. Este practic exact invers decât la un motor termic la care ambuteiajele duc la creșterea consumului.

Autonomia electrică de 33 km poate fi atinsă în viața reală

E-Save este de asemenea un mod foarte inteligent deoarece păstrează intactă capacitatea bateriei pentru o etapă viitoare a călătoriei când după un parcurs lung pe autostradă, S 500 Plug-In Hybrid ajunge într-o zonă metropolitană aglomerată. Dacă ruta de navigație este programată, atunci procesul de încărcare/descărcare al bateriei este și mai bine gestionat pentru o utilizare optimă a energiei.

Există și un mod Charge în care practic motorul V6 încarcă bateria și motorul electric nu funcționează.  Dacă uiți să încarci mașina peste noapte, modul Charge este soluția de încărcare în mișcare însă nu este cea mai eficientă soluție. Pe de o parte utilizezi motorul termic pe post de generator iar pe de altă parte nu mai ai la dispoziție puterea combinată a sistemului motor termic-motor electric.  Mercedes lucrează în prezent cu BMW la un sistem de încărcare wireless prin care cablul de încărcare devine inutil. Practic, șoferul parchează mașina peste încărcător și alimentarea cu energie se face prin inducție. Este o tehnologie a viitorului și Mercedes promite că va fi disponibilă în actualul ciclu de viață al Clasei S.

mercedes s500 plug-in hybrid 33

Bateria Li-Ion este produsă de Magna și nu de Tesla cum credeam (la Clasa B electrică Tesla livrează bateria și întreg trenul de rulare), are o capacitate de 8,7 kwh și se poate încărca de la o priză normală în maxim 4,1 ore și de la un wall box în 2 ore. Puțin mai mică decât bateria lui Porsche care înmagazinează 9,4 kwh, autonomia este comparabilă: 20-33 km la Mercedes respectiv 18-36 km pentru Porsche.

S 500 Plug-In Hybrid este mai ieftin decât S 500

Ca la orice hibrid cu autonomie electrică extinsă, bateria aduce un plus de masă și răpește din volumul portbagajului. Bateria cântărește 114 kg și împreună cu motorul electric și unitatea de control a sistemului hibrid conduc la o masă la gol de 2215 kg, cu fix 200 kg decât în cazul lui S 500 lung. Trebuie precizat că S 500 Plug-In Hybrid este disponibil doar în versiunea lungă iar în România prețul său va fi de 112.040 euro, mai mic decât al lui S 500 lung care costă 115.010 euro.

Și volumul portbagajului are de suferit, acesta reducându-se de la 530 litri la 395 de litri. Mercedes declară însă că S 500 Plug-In Hybrid oferă cel mai bun compromis între volumul ocupat de baterie și autonomia disponibilă.

Pe de altă parte, Mercedes oferă standard în premieră mondială un control extins pentru climatizare. Cu ajutorul Mercedes connect me, temperatura în mașină poate fi programată dacă șoferul a setat ora începerii călătoriei. Dar nu numai temperatura în mașină poate fi presetată ci și încălzirea scaunelor, a volanului a cotierei centrale sau a cotierelor din uși sau ventilarea scaunelor.

Pedala de frână are o cursă liniară, neinfluențată de feedback-ul negativ la recuperarea energiei tipic majorității mașinilor hibride

Se simt cele 200 kg suplimentare? Cum reacționează pedala de frână? Merge cu adevărat electric 32 km? iată întrebări interedsante care aștepată un răspuns. Prima surpriză plăcută este reacția în pedala de frână. La majoritatea hibridelor Plug-In sau a modelelor electrice (cu excepția lui Tesla S, care permite ajustarea reglajului răspunsului la pedala de frână), există un recul în pedala de frână când se produce recuperarea energiei. Nu este cazul la S 500 Plug-In Hybrid liniaritatea la frânare fiind exemplară. Cele 200 kg în plus apasă în principiu pe puntea spate, bateria de 114 kg fiind montată în dreptul punții spate și asta nu e rău. La accelerații nu se simte surplusul de masă. Doar în virajele rapide se simte spatele ușor mai greu, dar trebuie să fii aproape de limită, la accelerații laterale sensibil mai mari decât cele înregistrate la un condus normal.

Pe modul Hibrid, când funcționează ambele motoare nu sunt diferențe de dinamică evidente față de S 500

Am făcut comparația de preț cu S 500 lung și inevitabil ne raportăm tot la S 500 lung și în ceea ce privește performanțele. Pe modul Hybrid și cu bateria încărcată măcar 20-30% și pe modul Sport al transmisiei automate cu 7 trepte, motorul termic V6 bi-turbo de 333 CP lucrează împreună cu motorul electric de 116 CP (putere totală 442 CP) iar răspunsul este apropiat de al V8-ului bi-turbo de 455 CP din S 500. Pe modul Charge însă când motorul electric nu funcționează și motorul termic încarcă bateria, răspunsul este în mod evident mai lent.

mercedes s500 plug-in hybrid 35

Însă avantajele de consum față de S 500 lung sunt incontestabile diferența fiind de la cer la pământ mai ales în oraș. Și mai este ceva. S-Class este cea mai silențioasă limuzină din lume. Zgomotele la vânt și la rulare sunt foarte reduse. Astfel, în versiunea Plug-In Hybrid liniștea de la bord este impresionantă. Ai impresia că mergi cu o navă spațială a viitorului. Și nici când se apasă hotărât pedala de accelerație pe modul Sport, șuieratul înfundat al motorului V6 turbo se aude de parcă ar fi un zgomot din depărtare, V6 fiind aproape la fel de silențios în sarcină ca și V8-ul bi-turbo.

Verdict

Plug-In Hybrid este soluția viitorului pentru limuzinele de la clasa medie în sus. Mercedes nu a construit doar un alt Plug-in Hybrid ci unul inteligent care nu încarcă bateria doar la priză, ci și în timpul mersului și ”știe” cum să gestioneze energia bateriei. Iar autonomia electrică este reală, eficiența sistemului fiind clar dovedită în primul test. Din aceste puncte de vedere, Mercedes a luat o opțiune importantă în fața lui BMW, Audi dar și a lui Lexus, rămas în urmă după ce acum 10 ani a fost un pionier al tehnologiei hibride.

Date tehnice Mercedes S 500 Plug-In Hybrid

ModelS 500 Plug-In Hybrid
MotorV6, bi-turbo
Cilindree (cmc)2996
Putere maximă/turație (CP/rpm)333/5250-6000
Cuplu maxim/turație(Nm/rpm)480/1600-4000
Motor electric
Putere maximă (HP)116
Cuplu maxim (Nm)340
Putere maximă sistem hibrid (HP)442
Cuplu maxim sistem hibrid (Nm)650
Transmisieaut., 7 trepte
L/l/h (mm)5246/1899/1494
Ampatament (mm)3165
Volum portbagaj (l)395
Masă la gol (kg)2215
Viteză maximă (km/h)250
Accelerație 0-100 km/h (s)5.2
Consum mediu (l/100 km)2.8
Emisii CO2 (g/km)62
Autonomie electrică (km)33
Preț (euro cu TVA,RO)112.040

Test drive Mercedes S 500 Plug-In Hybrid 

 Test drive Mercedes S 500 Plug-In Hybrid

Încărcare Mercedes S 500 Plug-In Hybrid 

Design exterior/interior Mercedes S 500 Plug-In Hybrid 

Comentati?

Your email address will not be published.