De 75 de ani, Mercedes-Benz expediază vehicule speciale către Vatican. Totul a început în vara anului 1930, când Papa Pius al XI-lea a primit un Mercedes-Benz Nurburg 460 în dar de la Daimler-Benz AG. A fost primul papa pasionat de mașini din istoria Vaticanului.
Din acel moment, timp de trei sferturi de secol, au existat relații strânse între constructorul auto cu sediul la Stuttgart și Suveranul Pontif.
Papa Pius XI a testat Mercedes-ul prin grădinile Vaticanului timp de o oră. Mașina avea să intre în istorie ca fiind primul papamobil, mașina folosită în mod obișnuit de Papă. Acel moment a fost începutul unei prietenii strânse între Vatican și Mercedes-Benz. În deceniile următoare, Mercedes a expediat la Vatican, în mod regulat, automobile special modificate pentru misiunile papale.
Dar ani la rând, papii refuzaseră vehicule motorizate. Nu aveau de gând să accepte plimbările cu mașini într-un spațiu de 44 de hectare – nu mai mare decât un cartier oarecare. Nici Papa Pius X (1903 – 1914), nici succesorul său, Benedict XV (1914 – 1922) nu au fost prea intereseați de mașini. Dar Papa Pius X (1922 – 1939) era de-a dreptul fascinate de mașini. Fiat, Bianchi, Graham-Paige, Itala, Citroen și alte vehicule au făcut parte din flota Vaticanului de-a lungul timpului.
Și până la urmă, Mercedes-Benz a fost mașina potrivită la momentul potrivit. Robert Katzenstein, directorul de publicitate de la Mercedes-Benz, îl cunoștea pe Dr. Diego von Bergen, ambasadorul Germaniei la Vatican, și i-a adus acestuia la cunoștință planurile companiei auto, de a-i oferi Suveranului Pontif un Mercedes-Benz. Răspunsul de la Roma a fost unul pozitiv, așa că Robert Katzenstein a pornit demersurile. Planurile au fost puse în practică începînd cu vara anului 1929.
Odată cu încheierea celui de-al doilea război mondial, Mercedes-Benz a reluat producția. Papa Ioan XXII a primit și el, la rândul său, un Mercedes- Benz 300 d, Adenauer-Mercedes din 1960, la 30 de ani de la primul test-drive al Papei Pius XI în Mercedes-ul Nurburg 460. Mercedes-ul 300 d fusese transformat într-un landaulet cu ampatament extins (un acoperiș din textil deasupra compartimentului posterior și unul rigid, metalic, deasupra locurilor din față).
Cinci ani mai târziu, o delegație germană i-a predate Papei Paul VI versiunea landaulet a Mercedes-ului Benz 600, la reședința sa de vară. În anii următori, alte trei modele 300 SEL au fost oferite Suveranului de la Vatican.
În 1980, Mercedes-Benz a dezvoltat un papamobil special pentru vizita Papei Ioan Paul al II-lea în Germania. Pentru prima oară, Suveranul Pontif călătorea într-un habitaclu transparent, vehiculul fiind un SUV G-Class modificat.
Patru ani mai târziu, acesta a primit și versiunea restaurată a primului papamobil: Mercedes-Benz 460 Nurburg.
În 1995, flota de la Vatican includea și un Mercedes-Benz 500 SEL, un landaulet cu ampatament lung a urmat doi ani mai târziu, iar în 2002, compania care se numea atunci DaimlerChrysler i-a oferit papei o mașină modificată avînd la bază un ML 430.
În ultimii 25 de ani, papamobilul a avut la bază vehicule G-Class sau M-Class, dotate cu acea celebră cupolă anti-glonț. Dar versiunile landaulet și limuzină, care au avut la bază Clasa S de la Mercedes, au fost la fel de populare.
În prezent, Papa Francisc a renunțat la Mercedes în favoarea unui Hyundai, dar are și el o slăbiciune pentru steaua cu trei colțuri. Recent, Papa Francisc a binecuvântat, în cadrul unei ceremonii la Vatican, primul Mercedes Vito construit vreodată în țara sa natală, Argentina.
Sursă: Serious Wheels.