Să zicem că ești un fan Mercedes-Benz convins și, dintr-un motiv oarecare, vrei să cumperi o mașină compactă. Ai crede că partea cea mai grea s-a terminat – odată ce ştii marca, alegerea devine simplă.
Dar te-ai înșela. Dacă cei mai mulți producători auto au unul, două sau poate trei modele compacte în ofertă, Mercedes-Benz are nu mai puțin de cinci. Și unde mai pui că nici nu sunt atât de asemănătoare cum te-ai aştepta.
Tocmai d-asta le-am adunat aici pe toate cinci în încercarea de a afla care este cea mai inteligentă alegere din această clasă compactă Mercedes-Benz aflată în expansiune continuă. Însă există o șmecherie, pentru că ceea ce tu ai putea considera o alegere inteligentă, eu aș putea să consider de-a dreptul ridicol și, culmea, probabil că amândoi am avea dreptate în felul nostru.
Așa că, pentru a elimina orice aspect subiectiv, trebuie să te aștepți la multe cifre. Poți considera acest comparativ mono-marcă ca un ghid al cumpărătorului pentru clasa compactă de la Mercedes-Benz, ceva ce nimeni nu ar fi considerat necesar acum câțiva ani, dar care se prezintă acum ca un instrument extrem de util.
Haide să facem cunoștință cu protagoniștii: în ordine alfabetică, avem Clasa A (A 200 CDI 4MATIC), Clasa B (B 200 CDI), CLA (CLA 200 CDI), CLA Shooting Brake (CLA 220 CDI Shooting Brake) și GLA (GLA 200 CDI 4MATIC). Trei dintre ele sunt albe, una este roșie, iar cealaltă este o culoare pe care ne este și frică să încercăm să o denumim (este un fel de negru purpuriu, care este, de fapt, negru simplu în cea mai mare parte a timpului, mai puțin atunci când soarele bate în vopsea dintr-un anumit unghi).
Cu toate că au personalități diferite, există ceva ce toate aceste mașini au în comun: paltforma MFA (modular front architecture) care a fost lansată odată cu Clasa B în septembrie 2011. A urmat apoi o veritabilă avalanșă: Clasa A în martie 2012, CLA în martie 2013, GLA în martie 2014, Clasa B facelift în septembrie 2014 și, cel mai recent, CLA Shooting Brake în ianuarie anul acesta.
Ai putea spune că clasa compactă de la Mercedes-Benz și-a făcut un obicei în a crește cu un model nou în fiecare an, și asta nu face decât să demonstreze cât de important este acest segment pentru compania din Stuttgart.
Dacă tot am început să vorbim despre importanța gamei compacte în ceea ce privește planurile Mercedes-Benz, o să mă țin de promisiunea legată de cifre făcută mai devreme – nu-ți face griji, asta nu e tot. Așadar, Mercedes-Benz a vândut peste 463.000 de mașini compacte în 2014, ceea ce reprezintă o creștere de 24,7% față de anul precedent. În același timp, cifra totală de vânăzări a companiei, la nivel global, a urcat până la 1.650.010 unități, tot în creștere față de 2013, dar cu numai 12,9 procente.
Cifrele astea ne spun două lucruri: a). clasa compactă a avut parte de o creștere aproape dublă față de cifra totală de vânzări și b). mașinile compacte reprezintă 28% din totalul mașinilor Mercedes-Benz vândute în întreaga lume pe parcursul anului 2014. Adică aproape o treime ceea ce, în caz că te întrebi, înseamnă enorm. E adevărat, sunt cele mai accesibile produse Mercedes-Benz, dar succesul lor nu poate fi explicat atât de simplu.
Poate explica însă, de ce 50% dintre proprietari noii Clase A nu au mai avut niciodată un model Mercedes-Benz. Compania a schimbat abordarea față de cel mai reprezentativ model compact renunțînd la silueta înaltă și la aspectul de mașină de familie ale primelor două generații ale Clasei A în favoarea unui design dinamic și sportiv care ar trebui să atragă niște clienți mult mai tineri. Fără niciun fel de lipsă de respect față de primele două întrupări ale Clasei A (până la urmă, în primii 15 ani de la lansarea din 1997 a Clasei A, s-au vândut patru milioane de unități împreună cu Clasa B), mutarea s-a dovedit a fi una câștigătoare, Mercedes-Benz fiind văzut ca unul dintre cei mai activi și inovatori producători auto în ceea ce privește design-ul în acest moment.
A 200 CDI 4MATIC (cu Pachetul AMG)
Deși Clasa B a fost, de fapt, prima mașină care a utilizat platforma MFA, noul Clasă A este cea care primește tot creditul pentru relansarea clasei compacte la Mercedes-Benz. Pune asta în seama faptului că Clasei B i-a revenit sarcina de a înlocui toate aspectele practice ale vechii Clase A, în timp ce noul A s-a putut transforma în mașina atrăgătoare pe care o știm și o iubim cu toții acum.
Chiar dacă pare să fie cea mai mică din grup, de fapt nu e chiar așa: toate mașinile au practic aceleași dimensiuni la interior (poți vedea mai jos tot tabelul), doar Clasa B oferind puțin mai mult spațiu în spate.
Mașina de test a fost dotată cu pachetul opțional AMG care, în afară de volanul cu partea inferioară aplatizată și cusături roșii și tot felul de alte înflorituri vizuale, vine și cu o suspensie mai sportivă, gardă la sol mai joasă, sistemul Direct-Steer și jante de 18 inci cu cel mai subțire posibil strat de cauciuc în jurul lor. Toate acestea înseamnă o rulare foarte dură, cu o suspensie cam zgomotoasă, compensate, în schimb, de o bună manevrabilitate și o ținută sigură în curbe.
Senzația de sportivitate este accentuată și de spațiul vitrat foarte îngust, care nu ajută în niciun fel la creșterea vizibilității. Acestea fiind zise, Clasa A este mai practică decât ți-ar putea da de înțeles exteriorul: există spațiu berechet pentru picioare și cap în spate, în timp ce portbagajul oferă o capacitate rezonabilă de 341 litri (putând fi extins la 1.157 cu spătarul pliat, ceea ce creează o suprafață de încărcare perfect plană).
Motorul de la A 200 CDI este celebrul motor turbodiesel cu capacitate cilindrică de 2,143 centimetri cubi pe care toți îl îndrăgim și, într-o mai mică măsură, îl urâm deasemenea. Îl iubim pentru că oferă un cuplu solid (300 Nm) începînd de la turații de 1.400 rpm și o valoare bună de putere la 136 CP, însă încă suferă de acel croncănit deranjant care nu se potrivește deloc cu înfățișarea modernă a mașinii.
Clasa A, deci, este numitorul comun al gamei: nu excelează cu adevărat la niciun capitol, dar e bun la toate. Arată bine (dar nu la fel de bine ca CLA), oferă un spațiu decent (dar nu e la fel de spațios precum Clasa B) și se manevrează bine (dar CLA pare mult mai echilibrat). În final, totul ar putea să se reducă la preț, iar Clasa A este, într-adevăr, cea mai accesibilă din întreaga gamă. Însă cu sistemul de tracțiune integrală 4MATIC devine mai scump decât Clasa B, ceea ce face ca alegerea uneia dintre cele două să fie o chestiune de estetică versus funcționalitate.
B 200 CDI
Este Clasa S din această comparație. Are cel mai spațios interior – mai ales în spate – și este, de departe, cea mai confortabilă opțiune. Dacă vrei să-ți faci călătoriile relaxante și dacă nu ești niciodată pe fugă, asta este mașina perfectă pentru tine: șoferul stă mai sus, într-o poziție mai verticală, scaunele arată mai degrabă a fotolii decât în cazul opțiunilor sportive oferite de celelalte mașini, iar profilul înalt al vehiculului se face simțit în curbe. Pentru niciun cost suplimentar, poți opta pentru aceeași suspensie, dar cu o gardă la sol mai joasă, ceea ce oferă un compromis rezonabil între capacitatea de a absorbi denivelările și mai multă stabilitate în curbe.
Are același motor turbodiesel de 2,143 centrimetri cubi, așa că te poți aștepta la aceleași avantaje/probleme. Clasa B, pe de altă parte, poate fi achiziționat și ca vehicul cu propulsie integral electrică, dar mai multe despre asta într-un alt episod.
Pentru o versatilitate maximă, recomandăm bifarea opțiunii Easy Vario Plus, care oferă un scaun pliabil în dreapta față, un spătar al banchetei care se poate înclina în trei poziții și un spațiu pentru bagaje cu acces complet plan, atunci când spatărul este rabatat.
Nu te lăsa păcălit – asta este o mașină de familie, și încă una foarte bună. Totuși, configurată cu grijă, poate deveni o mașină de familie pe care tatăl (sau mama, nu facem discrimări aici) o poate conduce cu plăcere atunci când simte nevoia.
CLA 200 CDI
N-ai cum s-o dai la întors: totul la mașina asta se învârte în jurul aspectului. Ei bine, nu-i chiar așa pentru că, în afară de spațiul (să fim sinceri) cumplit pentru cap, este de fapt un sedan cât se poate de practic.
Design-ul mașinii ar putea să ți se pară ușor bizar atunci când îl vezi în carne și oase, însă te va cuceri treptat până vei realiza că, de fapt, este o operă de artă. E drept, nu e la nivelul unui CLS, dar este un automobil frumos care introduce cu succes mantra coupe-ului în patru uși în segmentul compactelor Mercedes-Benz.
Alături de Shooting Brake, este cea mai plăcută la condus din tot grupul – probabil grație faptului că distribuția masei față/spate este mai echilibrată – și pare să fie și mai silențioasă ca cealaltă (rularea la viteze mari pe autostradă nu reprezintă o problemă, în timp ce zgomotul motorului nu este deranjant). Portbagajul este masiv (doar Shooting Brake și – de puțin – Clasa B îl depășesc), iar cele două scaune din față oferă un confort sublim.
Mai există o explicație pentru senzația superioară de manevrabilitate la CLA – prinderile flexibile ale punții spate pe cadru. Această configurație face CLA-ul considerabil mai confortabil și mai puțin zgomotos ca, spre exemplu, Clasa A, apropiindu-l de ceea ce ne așteptam de la un Mercedes-Benz.
CLA-ul este cu peste 5.000 euro mai scump decât un model Clasa A echivalent, dar chiar și așa, sunt convins că niciunul dintre proprietarii actuali (sau viitori) nu a avut vreo urmă de îndoială când a ales între cele două. Dacă ești un client practic, atunci alegi Clasa A; dacă ești în căutare de stil și exclusivitate, alegi CLA. Sau poate următoarea noastră mașină…
CLA 220 CDI Shooting Brake
Asta e mașina pe care ar alege-o un client care este o combinație între cei doi descriși mai sus: tot dramatismul estetic al unui CLA (și încă pe-atât), plus aspectul practic al unui break (oarecum).
Privite din față, CLA-urile sunt identice cu Clasa A până la primul montat. Din acel punct, sunt aproape total diferite de hatchback și una de alta. Shooting Brake folosește un truc vizual pentru a ne păcăli să credem că linia plafonului coboară și mai mult decât o face în realitate, făcînd linia geamurilor din spate să o ia în jos în timp ce caroseriea în sine coboară mult mai lent. Nu numai că funcționează, însă mie mi s-a părut mereu că Shooting Brake arată chiar mai bine decât un CLA obișnuit.
Acest lucru permite modelului Shooting Brake să aibă un spațiu suficient la cap pentru locurile din spate și un portbagaj de 495 de litri perfect utilizabili – care se extinde până la 1.354 cu bancheta din spate pliată.
Shooting Brake a fost singura mașină din testul nostru dotată cu versiunea mai puternică a motorului turbodiesel de 2,143 centimetri cubi, care a fost recent dus la 177 CP (de la 170). Dacă ne putem lua după experiența din CLA 200 CDI, nu prea are nevoie de el plusul de putere, dar e plăcut să știi că sunt acolo. Cei 41 CP în plus își fac rapid simțită prezența, iar zgomotul motorului este încă și mai stins decât la CLA.
Fiind mașina lansată cel mai recent, CLA Shooting Brake aduce o altă noutate: noul său modul COMAND, cu butoane diferite și un display de 8 inci, mai mare față de cel vechi de 7 inci.
Această mașină este cruiser perfect, cu un motor puternic și rafinat, patru locuri confortabile și mult spațiu pentru bagaje – este cel mai apropiat lucru de un GT pe care-l poți găsi în segmentul compact. Și nici nu arată deloc rău.
Dacă mă întrebați pe mine, singurul argument împotriva GLA-ului și în favoarea Clasei A este prețul – cei 4.000 de euro extra pe care trebuie să-i scoți din buzunar pentru crossover-ul compact de la Mercedes-Benz față de fratele său hatchback.
În afară de asta, totul pare să meargă în favoarea GLA-ului: s-ar zice că este cel mai frumos dintre cele două (știu că frumusețea este subiectivă, dar ochiul meu spune că imaginea mai agresivă și mai atletică a GLA-ului se potrivește mai bine cu liniile îndrăznețe de design ale Clasei A); este mai practic avînd un portbagaj mai mare și spațiu mai bun în spate; are o gardă la sol mai bună; are dinamică asemănătoare (este cu doar șase centimetri mai înalt ca A-Class, iar poziția la condus este cu doar patru centimetri mai înaltă) și cântărește cu doar 50 de kilograme mai mult.
Fiind atât de asemănător cu Clasa A înseamnă că moștenește și câteva dintre deficiențele acestuia, cum ar fi vizibilitatea redusă, de exemplu. Pentru o persoană înaltă ca mine, a conduce un GLA printr-un oraș aglomerat este o activitate stresantă: cu scaunul împins în spate la maximum, tot ce văd în stânga mea este montantul central, în timp ce parbrizul îngust este practic redus la jumătate de oglinda retrovizoare. Adăugînd la toate astea și prezența unui acoperiș panoramic care reduce și mai tare spațiului pentru cap și așa limitat, am sfârșit prin a conduce cu capul înclinat spre dreapta și aplecat în față, ca să pot vedea pe unde merg.
Deși este mai degrabă un crossover de lux, GLA vine cu o serie de elemente off-road folositoare, cum ar fi suspensiile confort opționale, care adaugă trei centimetri gărzii la sol, dar și o gamă de dotări standard, cum ar fi meniul de off-road care afișează pe display o busolă și înclinarea laterală și longitudinală, ESP-ul modificat, răspuns diferit din partea motorului și a cutiei de viteze și asistență la coborârea pantelor.
Sistemul de tracțiune integrală (disponibil la trei dintre cele opt versiuni) nu este folositor doar pentru incursiunile off-road, dar și pentru o manevrabilitate superioară pentru că ajută la reducerea subvirării și îmbunătățește enorm aderența. Iar această concluzie este valabilă pentru întreaga clasă compactă.
Dacă ai niște bani în plus de dat pe GLA, nu prea mai are sens să alegi Clasa A. Nu pierzi mare lucru, dar ai foarte multe de câștigat (dacă sunt destule pentru justificarea prețului mai mare, doar tu poți spune), așa că nu-i băga în seamă pe cei care nu apreciază un crossover și îl consideră inutil – tu știi mai bine cum stau lucrurile.
Verdict
Este greu să dăm un verdict final. Personal, eu aș alege între CLA Shotting Brake și Clasa B, dar GLA nu e departe în urma lor. Îmi place spațiul aerisit al MPV-ului, dar nu mă dau în vânt după modul în care se conduce. Pe de altă parte, CLA Shooting Brake bifează toate căsuțele și poate veni și cu sistemul 4MATIC (chiar dacă așa prețul depășește borna de 40.000 de euro). Însă e mașina cu cel mai reușit design (probabil ai remarcat că ăsta e un lucru important pentru mine) și una dintre cele mai practice, în timp confortul e la un nivel rezonabil, iar problema enervantă a huruitului motorului este foarte bine ținută sub control. Așa că, uite, m-am hotărât: aș alege CLA Shooting Brake și nici măcar să nu încerci să mă faci să mă râzgândesc (pentru că ai șanse să reușești).
DATE TEHNICE | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes |
---|---|---|---|---|---|
Model | A 200 CDI 4Matic | B 200 CDI Auto. | CLA 200 CDI Auto. | CLA Shooting Brake 220 CDI Auto | GLA 200 CDI 4Matic |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.143 | 2.143 | 2.143 | 2.143 | 2.143 |
Putere maximã/tura?ie (CP/rpm) | 136/3.400-4.400 | 136/3.200-4.000 | 136/3.200-4.000 | 177/3.600-3.800 | 136/3.400-4.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 300/1.400-3.000 | 300/1.400-3.000 | 300/1.400-3.000 | 350/1.400-3.400 | 300/1.400-3.000 |
Transmisie | integral | fa?ã | fa?ã | fa?ã | integralã |
Cutie de viteze | automatã, 7G-DCT, 7 trepte | automatã, 7G-DCT, 7 trepte | automatã, 7G-DCT, 7 trepte | automatã, 7G-DCT, 7 trepte | automatã, 7G-DCT, 7 trepte |
Tip anvelope | Dunlop SportMaxx | Continental EcoContact | Goodyear Ultragrip 8 | Goodyear Eagle F1 | Yokohama C.drive 2 |
Dimensiuni anvelope | 225/40 R18 92Y | 205/55 R 16 | 225/40 R 18 92V | 225/40 R18 92W | 235/50 R 18 97V |
Sistem de frânare față/spate | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/tamburi | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri |
L/l/h (mm) | 4.292/1.780/1.433 | 4.393/1.786/1.557 | 4.630/1.777/1.432 | 4.630/1.777/1.435 | 4.417/1.804/1.494 |
Ampatament (mm) | 2.699 | 2.699 | 2.699 | 2.699 | 2.699 |
Lățime interioară față/spate | 1.422/1.410 | 1.423/1.446 | 1.422/1.410 | 1.422/1.410 | 1.422/1.410 |
Înălțime interioară față/spate | 1.017/952 | 1.047/985 | 1.006/905 | 1.016/947 | 1.015/971 |
Distanța confort (mm) | 693 | 728 | 690 | 690 | 693 |
Diametru de bracaj (mm) | 11,0 | 11,0 | 11,0 | 11,0 | 11,8 |
Masã la gol/sarcinã utilã (kg) | 1.545/515 | 1.505/520 | 1.525/480 | 1.555/495 | 1.595/480 |
Volum portbagaj (l) | 341-1.157 | 488-1.547 | 470 | 495-1.354 | 421-1.235 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,2 | 9,8 | 9,8 | 8,3 | 9,9 |
Vitezã maximã (km/h) | 210 | 210 | 220 | 228 | 200 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 5,5/4,1/4,6 | 4,7/3,5/4,0 | 5,2/3,3/4,0 | 4,8/3,6/4,0 | 5,8/4,3/4,8 |
Normã poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/121 | Euro 6/104 | Euro 6/104 | Euro 6/105 | Euro 6/127 |
Volum rezervor (l) | 56 | 50 | 50 | 50 | 56 |
Garanție | 2 ani fãrã limitã de km | 2 ani fãrã limitã de km | 2 ani fãrã limitã de km | 4 ani sau 120.000 km | 2 ani fãrã limitã de km |
Garanție împotriva coroziunii | 30 ani | 30 ani | 30 ani | 30 ani | 30 ani |
PREȚ (euro cu TVA) | 34.720 | 31.521 | 36.977 | 39.804 | 36.320 |