Liga campionilor: Mercedes ML 350 Bluetec, BMW X5 xDrive 30d, Range Rover Sport SDV6 HSE

,
4.31K 0

Momentul adevărului: cum se prezintă Mercedes Clasa M în faţa puternicei concurenţe formate din noile BMW X5 şi Range Rover Sport? Test comparativ cu versiunile diesel de 3 litri de 258 CP la Mercedes şi BMW şi 292 CP la Range Rover Sport.

Nu există ceva mai bun în clasa SUV-urilor de lux. Nu, nu am uitat Porsche Cayenne, dar în versiunea diesel V6 nu se pot comanda sistemele dinamice pentru trenul de rulare (bare stabilizatoare active, diferenţial blocabil pe spate), disponibile la celelalte modele, iar Jeep nu are rafinamentul triadei germane.

În toată lumea vânzările de SUV-uri sunt în creştere în special în ceea ce priveşte segmentele de clasă mică şi compactă. În cazul de faţă al SUV-urilor de clasă mare, progresul vânzărilor nu este atât de evident în ultimii ani din cauza faptului că aceşti mastodonţi de oţel sunt consideraţi inamici ai ecologiei. Însă producătorii au făcut eforturi mari şi cel puţin versiunile diesel din testul nostru sunt extrem de economice raportat la masa, gabaritul şi performanţele oferite. Din acest motiv, şi cererea de SUV-uri mari cunoaşte un reviriment.

Altădată cel mai scump, Mercedes ML 350 Bluetec are astăzi cel mai bun preț comparativ cu concurența

Prima surpriză a acestui test este preţul. Pe vremuri cel mai scump, Mercedes este astăzi cel mai ieftin la preţul de bază. Range Rover şi BMW au scumpit noile generaţii Sport şi respectiv X5, motivaţia principală fiind o echipare standard îmbunătăţită şi introducerea pe lista de opţiuni a unor sisteme dinamice pentru trenul de rulare sau a unor sisteme sofisticate pentru off-road. A doua surpriză este că trebuie să renunţăm la prejudecăţile privind comportamentul rutier. X5 a progresat în materie de comportament off-road, iar ML şi Range Sport sunt mai dinamice pe şosea. Insă dacă vreţi să vă bucuraţi de noile schimbări de caracter trebuie să scoateţi mulţi bani din buzunar pentru opţionale sofisticate şi scumpe.

Caroserie şi interior

La peste 4,80 metri lungime şi o masă de peste 2,2 tone la gol, cele trei modele sunt adevăraţi dinozauri moderni, care oferă mult loc la interior. BMW este foarte lat în faţă şi puţin mai aerisit decât rivalii săi, în timp ce în spate, Mercedes este cel mai lat, are cea mai mare înălţime interioară şi cel mai mare spaţiu pentru genunchi. Per total, Mercedes oferă cel mai mare interior.

Mercedes ML 350 BlueTec

  • Confort suprem pe teren degradat
  • Interior extrem de generos
  • Agilitate foarte bună cu sistemul ACS
  •  Motor potent

MAX vs MIN

  •  Cutie de viteze lentă
  •  Formă nepractică a portbagajului
  •  Motor cu sunet tipic de diesel

 

Range Rover Sport a progresat mult ca spaţiu interior faţă de vechea generaţie, dar în spate locul pentru genunchi este ceva mai mic, însă se înscrie în limitele de spaţiu şi confort ale clasei. Mercedes are cel mai mare portbagaj atât ca valoare standard cât şi maximă, dar forma lui nu este practică. Din cauza suspensiei spate multilink intruzive, are cea mai mică lăţime minimă. Însă la Mercedes, prin ridicarea şezutului, se creează suprafaţă plană la rabaterea banchetei spate şi spătarul se poate înclina sub trei unghiuri diferite. La BMW şi Range Rover Sport, rabaterea banchetei se face dintr-o singură mişcare fără a scoate şezutul, dar suprafaţa creată nu e complet plană cu toate că la BMW portbagajul are podea dublă, existând un compartiment şi sub podeaua principală. Iar la BMW-ul de test nu se putea regla nici înclinarea spătarului (opţiune împreună cu scaunele faţă tip confort reglabile electric împreună cu culisarea longitudinală a banchetei spate). Range şi BMW sunt singurele care au opţiunea de şapte locuri, indisponibilă la ML. Mercedes are altă politică în privința numărului de locuri oferind două modele complet separate. Așadar, cine vrea șapte locuri, dar șapte locuri adevărate full-size și o echipare standard mai bogată și nu doar două scaune suplimentare pentru copii cum este cazul la X5 sau Range Sport, poate opta pentru Mercedes GL.

ML are cel mai spațios interior și cel mai mare portbagaj. Cine chiar dorește 7 locuri, poate opta pentru GL.

Pentru cine vrea să care după el o rulotă sau o barcă, soluţia ideală este ML sau Range, care pot tracta o masă de până la 3500 kg. In plus, Range Rover Sport are cea mai mare sarcină utilă.

Toate cele trei modele oferă o poziţie de condus destul de înaltă. Dacă pentru Range Rover poziţia de conducere “command position” este tradiţională, la BMW suprinde noua poziţie de conducere mai înaltă faţă de vechea generaţie. Iar scaunele cu reglaj parţial electric pe înălţime şi al spătarului în standard nu au suficientă susţinere laterală. De aceea, merită optat pentru cele de tip confort, full reglabile electric. În echiparea HSE, scaunele cu reglaj electric pe 14 direcţii sunt standard la Range Sport şi sunt foarte bine configurate. În testul nostru, cele mai bune scaune provin de la ML, având lateralele şi lungimea şezutului reglabile electric, ca la fosta generaţie Clasa S. De altfel, şi grafica meniului de reglaj este identică cu cea de la Clasa S. În spate, BMW beneficiază standard de o banchetă fracţionabilă 40/20/40 % (doar 40/60% la rivali) dar profilarea banchetei nu este la fel de bună ca în Mercedes.

BMW X5 xDrive 30d

  • Cel mai bun tren de rulare
  •  Tracţiune foarte bună în teren greu cu pachet Professional
  •  Motorul este cel mai performant, mai economic şi mai silenţios

MAX vs MIN

  •  Poziţie de condus mai înaltă ca la vechea generaţie
  •  Direcţia electrică nu mai e la fel de incisivă
  •  Preţ mai mare

În schimb, la ergonomie, BMW este cel mai intuitiv. Bavarezii au atins perfecţiunea cu sistemul iDrive: rezoluţia displayului este superbă, rapiditatea în funcţionare este de referinţă, iar meniurile sunt extrem de intuitive şi de bine organizate. În plus, sistemele de asistenţă au fost şi ele perfect integrate în iDrive şi la nevoie se pot decupla de la un singur buton. Range Rover are de asemenea o centrală de comandă modernă, care integrează foarte multe funcţii, o grafică sugestivă pentru funcţionarea tracţiunii integrale dar trecerea prin meniuri necesită timp de acomodare pentru că logica e mai complicată. Mercedes rămâne fidel centralei Comand cu multe butoane. La prima vedere aceasta pare demodată, dar operarea este intuitivă. Mai complicat este când ai optat pentru programul off-road şi suspensia pneumatică cum a fost cazul maşinii de test pentru că ai practic trei baterii de butoane dacă luăm în considerare şi pe cea de la centrala Comand. Însă proprietarul de Mercedes ML, a cărui medie de vârstă este de 50 de ani, va fi fericit cu operarea clasică a comenzilor pe care le găsește imediat fără să navigheze prin meniuri complicate. De altfel, și Porsche s-a întors s-a întors la soluția cu multe butoane și nu este un pas înapoi.

Conducere

Modelele de test aveau anumite dotări care influenţează substanţial dinamica şi confortul. Mercedes ML 350 Bluetec avea suspensie pneumatică la toate roţile, program off-road şi ACS (Active Curve System) cu bare stabilizatoare active, adică maximum ce se poate pune pe versiunile “civile” exceptând AMG-urile.

La rândul său, BMW X5 xDrive 30d era echipat cu pachetul Professional, cel mai complet dintre cele patru trenuri de rulare disponibile: suspensie adaptivă, pneumatică pe spate, Torque vectoring (în premieră la X5) şi bare stabilizatoare active. Iar Range Rover Sport era dotat cu pachetul P1 (suspensie adaptivă, sistem Terrain Response 2 şi reductor), lipsind Torque Vectoring şi barele stabilizatoare active incluse în mai scumpul şi sofisticatul pachet P2.

Range Rover Sport 3.0 SDV6 HSE

  • Agilitate în creştere graţie dietei reuşite
  •  Ambianţă interioară foarte elegant
  • Dotare standard foarte bogată

MAX vs MIN

  •  Plusul de putere nu se regăseşte în performanţe
  •  Nu e un Range adevărat în off-road fără pachetul cu bare stabilizatoare active şi Torque Vectoring
  •  Preț de bază foarte mare

Deşi are aceeaşi masă cu ML şi Range şi deşi ML în configuraţia de test este mult mai dinamic decât îl ştiam, BMW este în continuare cel mai dinamic. Chiar dacă noua direcţie electromecanică nu mai are incisivitatea celei dinainte și aceeași sensibilitate, mai ales în jurul punctului mort, X5 este mai agil decât rivalii săi. Acesta trece prin viraje extrem de rapid fără a se înclina deloc, iar Torque Vectoring cu diferenţialul blocabil spate inclus în pachetul Professional face diferenţa atât pe şosea cât şi – surpriză – şi în off-road. Exact acolo unde BMW nu excela – în off-road – X5 are acum o tracțiune mult mai bună dacă este echipat cu pachetul Professional. X5 pare mai uşor decât este deşi în realitate nu este. Se conduce aproape ca un autoturism deși poziția de condus mai înaltă nu mai îți conferă același feeling că ești la volanul unui autoturism și nu la cel al unui SUV.

 Dotat cu ACS, ML este mult mai dinamic decât îl știam în mod tradițional. BMW X5 este în continuare cel mai dinamic în ciuda poziției mai înalte de condus și a direcției electrice mai fade

În noroi se descurcă bine şi Mercedes ML deşi nu are diferenţiale blocabile. Dar sistemul 4ETS, care simulează funcţionarea unor diferenţiale blocabile, este extrem de eficient şi de neutru şi blochează inteligent roata care patinează. În schimb, la Range Rover Sport, puntea spate dansează în noroi, explicaţia fiind lipsa sistemului Torque Vectoring de pe maşina de test. La o astfel de maşină cu unghiuri de trecere atât de bune şi o cursă a suspensiei lungă, opţiunea pentru pachetul P2 este cvasiobligatorie dacă vrei să te bucuri de aptitudinile off-road legendare ale mărcii britanice. Pe şosea, graţie masei reduse cu 420 kg faţă de vechiul model şi chiar fără barele stabilizatoare active, Range Rover Sport a câștigat mult în agilitate. Modelul britanic este neaşteptat de incisiv şi confirmă ceea ce am scris la primul drive test: Range Sport este cel mai agil Range Rover din istorie. Mercedes plăteşte tribut direcţiei prea indirecte. Trebuie să virezi mai mult din volan decât crezi iar de multe ori sunt necesare corecţii ale direcţiei. Totuşi, cu ACS, ML este de asemenea foarte agil şi plăcut la condus, fiind mai sportiv decât un Porsche Cayenne diesel spre exemplu. La confortul suspensiei, toate cele trei modele sunt la același nivel. În off-road, Mercedes este cel mai confortabil, iar pe şosea BMW revendică titlul de cel mai confortabil. Motorul lui Mercedes sună ca un diesel şi se aude mai mult la acceleraţii, cutia cu 7 trepte patinând uşor atunci când se abuzează de pedala de acceleraţie. În fapt, cutia de viteze este marea problemă a lui Mercedes. Este mai lentă decât la rivali şi nu influenţează pozitiv nici consumul, nici dinamica. În schimb, cutia se remarcă prin schimbările line de trepte care contribuie la confortul proverbial al mărcii. BMW şi Range Rover au aceeaşi cutie, dar softul e diferit. La amândouă, cutia schimbă rapid şi lin, dar la BMW cuplează mai repede în trepte superioare şi nu retrogradează la orice mică apăsare de pedală, favorizând un consum mai redus. Cu soluţii aerodinamice unice şi pachetul Efficient Dynamics extrem de eficient, BMW este de departe cel mai economic în condiţiile în care este şi cel mai rapid. Practic, motorul cu 6 cilindri în linie face o echipă perfectă cu transmisia automată cu 8 trepte, fiind cel mai rafinat grup propulsor din test şi având şi cel mai bun răspuns. Apoi, urmează Range Rover Sport, care impresionează şi el prin rafinament, dar răspunsul nu e chiar la fel de agil ca la BMW, însă este mai prompt decât la Mercedes.

Preţuri

Nimic nu e ieftin în acest segment ci dimpotrivă totul e tot mai scump: preţ de bază, opţiuni etc. Range Rover Sport este mai bine dotat standard dar pleacă de la un preţ standard cu 15-20.000 euro mai mare! Dotările standard suplimentare nu compensează diferenţa de preţ iniţială faţă de rivali. Se mai poate argumenta cu diferenţa de 34 CP în plus. Însă acest supliment de putere e doar de putere nu şi de cuplu şi nu aduce nimic în plus la performanţe faţă de rivali, plus că la versiunea de bază TDV6 nu poți să comanzi unele pachete pentru trenul de rulare. BMW şi Mercedes pleacă de la preţuri de bază mai mici dar lista de opţiuni e mai stufoasă. În final, preţul comparat e cam acelaşi dar ceva mai mic decât la Range. Ca o caracteristică generală, pachetele pentru dinamica trenului şi pentru off-road sunt extrem de scumpe la toate modelele.

Foto: Razvan Loghin

Verdict

 Aproape nimic nu mai este ca înainte. Mercedes este regele confortului pe teren degradat, iar cu noul sistem ACS dinamica este mult superioară. Păcat de cutia automată cu 7 trepte care strică puțin echilibrul. Așteptăm însă curând noua cutie automată cu 9 trepte. BMW X5 este foarte rafinat, silențios și foarte dinamic iar cu pachetul Professional este mai capabil în off-road. Însă nu mai ai acel feeling că te afli la volanul unui autoturism și nu la cel al unui SUV mare și greu din cauza poziției de condus mai înalte și a direcției electrice mai necomunicative. Range Rover Sport a “slăbit” foarte mult și de aceea este mai agil și mai dinamic. Este mai bine echipat standard decât rivalii săi dar exagerat de scump.

Date tehnice Mercedes ML 350 BlueTec, BMW X5 xDrive 30d, Range Rover Sport TDV6 HSE

 

ModelMercedes ML 350 BluetecBMW X5 xDrive 30dRange Rover Sport SDV6 HSE
Motor/nr.cilindriV6, turbodieselL6, turbodieselV6, turbodiesel
Cilindree (cmc)298729932993
Putere max./turație (CP/rpm)258/3600258/4000292/na
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)620/1600560/1500-3000600/na
Cutie de vitezeaut., 7 trepteaut., 8 trepteaut., 8 trepte
Transmisie4x44x44x4
L/l/h (mm)4804/1926/17964886/1938/17624850/1983/1780
Ampatament (mm)291529332923
Volum portbagaj (l)690-2010650-1870610-1761
Masă la gol (kg)217521452115
Viteză maximă (km/h)224230222
Accelerație 0-100 km/h (s)7,46,87,2
Consum mediu (l/100 km)6,86,07,6
Emisii CO2 (g/km)179158199
Preț (euro cu TVA)60,035.5059,90076,910

 

 

 

 

 

 

 

Comentati?

Your email address will not be published.