Mercedes GLE este atotputernic atâta timp cât face ceea ce știe el mai bine – să fie un SUV de clasă mare, luxos şi confortabil, numai bun pentru familii. Dar marele Benz nu mai este singur pe lume. Noul Audi Q7, mai ușor și mai sportiv, câștigă teste comparative pe bandă rulantă contra rivalilor direcţi. Dar poate oare să învingă și GLE? Pentru a afla, am aliniat la start, best-seller-ele V6 diesel, GLE 350 d 4Matic și Q7 3.0 TDI Quattro.
Lansat în 2011, actualul GLE (cunoscut anterior ca ML) a trecut printr-o renovare amplă. La o inspecție mai detaliată, design-ul modernizat pare menit să armonizeze SUV-ul Mercedes cu formele mai blajine, pline de rotunjimi, afişate de C-Class și GLC. Ţel care a deschis drumul spre o parte frontală mai cizelată, cu faruri mai suple, mai agresive și o grilă mult mai impozantă. Pentru partea posterioară, Mercedes a considerat că stopurile și bara reconfigurate sunt suficiente pentru a sublinia ideea de facelift. Lifting-ul aplicat interiorului este la fel de reținut, noul ecran color flotant de 8 inch grefat deasupra consolei centrale captînd toată atenția.
Din punct de vedere tehnic, însă, modificările sunt ceva mai timide, cu excepția noii transmisii automate cu 9 trepte 9G-Tronic oferită standard – un triumf al modernității ce trimite la pensie, în sfârșit, vechea transmisie 7G-Tronic, și aduce avantaje imediate în ceea ce privește eficiența și performanţele. Puterea rămâne neschimbată, fiind cotată la 258 CP pentru motorul V6 turbo-diesel de 3 litri, cu un consum de combustibil cu 0,4 l/100 km mai mic ca înainte, adică 6,4 l/100 km.
Dacă o înfățișare nouă și un nume nou pot face Mercedes GLE 2017 o mașină mai bună, rămâne de văzut, mai ales că rivalul Audi Q7 este nou-nouț din cap până în picioare. Mai mult spațiu, mai mult confort, mai mult rafinament şi tehnologie și, de ce nu, un caracter sportiv mai pregnant. Acesta trebuie să fi fost caietul exact de sarcini al inginerilor Audi. Un etos confirmat de liniile surprinzător de elegante ale SUV-ului german, care se leapădă de proporțiile masive în numele unui look mai aerodinamic, nu departe de simplitatea elegantă pentru care sunt cunoscute superbele break-uri Avant.
Neglijează Audi tehnologia de dragul designului? Nu, nicidecum. Noul Q7 este primul Audi construit pe noua platformă a companiei, MLB Evo, o combinație inteligentă de oțel, magneziu și aluminiu, ceea ce echivalează cu o dietă spectaculoasă ce a redus masa la gol cu până la 325 de kilograme, 67 dintre acestea trecute în contul suspensiilor, care vin acum cu o construcţie nouă cu cinci braţe în locul vechii soluţii cu două braţe suprapuse. Să nu credeţi totuşi că SUV-ul Audi este vreo balerină grațioasă, greutatea depășind încă 2 tone, 2.070 kg mai precis, cu numai 105 sub valoarea afişată de Mercedes GLE, de 2.175 kg.
Dinamică
Bineînţeles, o masă mai mică poate face minuni în ceea ce privește plăcerea la volan. Da, plăcerea. În ciuda dimensiunilor (încă) gargantuene, Q7 reușește să fie încântător de agil și de manevrabil, totul grație direcției revigorant de comunicative. Direcția integrală (roțile din spate virează cu 3,5 grade în aceeași direcție cu cele din față pentru a asigura o stabilitate superioară în curbe sau cu 5 grade în direcția opusă la viteze reduse pentru a îmbunătăţi manevrele de parcare), dă, cu siguranță, de asemenea, o mână de ajutor și merită 100% prețul pretins de 1.360 de euro. Ruliul și subvirarea sunt şi ele ţinute tot timpul sub control, sistemul standard Quattro variind în permanență distribuția cuplului între roţile anterioare şi cele posterioare, fără însă a trimite mai mult de 65% către puntea din față și 80% către cea din spate.
“Vioi”. Acesta este termenul care descrie perfect noul Audi și motorul său V6 de 3,0 litri, capabil să dezvolte 272 CP și 600 Nm. Ajutat de cutia ZF cu opt trepte, mereu rapidă şi concisă, Q7 este despărţit de numai 6,3 secunde de borna de 100 km/h. Viteza maximă este de 234 km/h, în timp ce consumul mediu oficial se limitează la 5,7 litri de motorină la fiecare 100 km, cu 0,7l-100 km mai puţin decât în cazul lui GLE. Media reală se învârte de fapt în jurul valorii de 9,4 l-100 km. Și forța de frânare este una excepțională, Q7 oprind de la 100 km/h în 41,1 metri. Confortul este suveran, suspensia pneumatică (2.423 de euro) – care se ridică cu 25 mm în modul AllRoad şi cu alţi 35 mm în cel Lift/Off-Road, respectiv coboară cu 15 mm la viteze de croazieră; fiind dotarea de care niciun potenţial client de Q7 nu ar trebui să fie privat. Şi asta fiindcă nicio denivelare nu are şansa să disturbe vreodată serenitatea cu care Q7 pluteşte precum un cuirasat de viţă nobilă.
Cu siguranță, depăşirea suprafețelor de rulare de calitate inferioară ar trebui să fie și specialitatea lui GLE. Însă doar în teorie. Totul din cauza suspensiei AIRMATIC (2.120 euro), care, pur și simplu, nu poate găsi echilibrul perfect între capacitatea de a absorbi denivelările și tendința de a rămâne fermă în lupta cu virajele rapide. Şi asta deşi amortizoarele adaptive ADS și sistemul Dynamic Select ce aduce modurile de rulare Comfort, Slippery, Sport, Individual, Off-road (plus Off-Road plus pentru pachet Off-Road) sunt dotări standard, alături de sistemul de tracțiune integrală 4Matic. Echipat cu o direcție aparent progresivă, dar în general lipsită de feedback, GLE nu este tocmai portretul robot al SUV-ului sportiv, masivul GLE oprind de la viteza de 100 km/h după 43,2 metri, 2,1 m mai târziu decât rivalul de la Audi.
Avînd cu 14 CP mai puțin, dar cu 20 Nm mai mult decît Q7, dieselul de 3 litri dezvoltă 258 CP și 620 Nm, firea sa fiind una relaxată, potrivită cu filosofia brand-ului, care tinde să pună confortul și satisfacția mai presus de orice.
Masa mai mare își spune însă, cuvântul, atât viteza maximă (225 km/h) cât și accelerarea de la 0-100 km/h (7,1 secunde) fiind inferioare acelora înregistrate de Q7. Dacă există vreun lucru care i se poate imputa, acela ar fi comportamentul cutiei automate cu nouă trepte. În ciuda treptei în plus, aceasta reacţionează încă lent, mai ales la retrogradări, în comparație cu standardele de astăzi, scăpînd basma curată doar graţie apetitului pentru turaţiile reduse, preferate de dragul eficienţei şi rafinamentului acustic. Chiar și așa, GLE nu este nici mai silenţios şi nici mai economic decât Q7, consumul din traficul real urcînd până la 10,6 l/100 km, cu 1,2 l/100 km peste rivalul său.
Ceea ce nu poate egala însă Audi este curajul cu care Mercedes GLE poate depăşi trasee off-road de dificultate medie. Dacă este dotat cu pachetul Off-Road Engineering (2.356 de euro, inexistent pe modelul de test), Mercedes se apropie tot mai mult de cerinţele unor profesionişti, detaliu evidențiat de diferențialul autoblocant, modul low-range și garda maximă la sol de 285 mm, pe care le câștigă odată cu acesta. Unghiurile de atac și de degajare sunt, de asemenea, bune, de 30 și 29 de grade versus 23,1 și respectiv 14,4 grade. Chiar și la înălțimea maximă a suspensiei pneumatice, atinsă în modul Lift/Off-Road, doar 245 mm despart burta lui Q7 de asfalt. Cu siguranță, nu pe placul celor pasionați de off-road.
Dinamica nu e punctul forte al lui GLE. Am înţeles asta! Aşa că SUV-ul Mercedes preferă să mizeze totul pe confort şi spaţiu, așa cum ar trebui să facă orice Mercedes. Dacă acest lucru ar fi încă valabil în zilele noastre, atunci GLE s-ar afla într-o poziție incomodă, cedînd în fața uriașului Q7 în ceea ce privește aspectul practic.
Ampatamentul şi lungimea mai mici îşi spun cuvântul. Chiar dacă ai fi surprins să descoperi că Audi Q7 este, de fapt, mașina mai mare, cifrele vorbesc de la sine. Cu o lungime de 5.052 mm, Audi bifează un avans de 233 mm în fața lui GLE cu ai săi 4.819 mm, în timp ce ampatamentul este, de asemenea, cel mai generos, de 2.994 mm versus 2.915 mm. Spațiul oferit este de-a dreptul enorm conform oricăror standarde, mai ales pentru locurile din spate care par să-i răsfețe pe pasageri la fel de mult ca limuzina pur-sânge A8.
Împărțită în trei secţiuni într-un format inedit de 35/30/35%, bancheta poate culisa 110 mm în plan orizontal, în timp ce spătarul se poate înclina în nu mai puțin de 7 poziții diferite. Cu bancheta din spate rabatată compartimentul pentru bagaje crește de la volumul deja record de 890 de litri la 2.075 de litri, asta în comparație cu cei 2.010 litri cu care se laudă Mercedes. Din păcate, GLE nu poate emite pretenții nici la capitolul volum standard, oferind cu 200 de litri mai puțin spațiu de depozitare, respectiv 690 de litri cu bancheta în poziție normală. Spătarul acesteia este, de asemenea, reglabil, dar numai în trei poziţii, iar șezutul este vizibil mai scurt și mai puțin confortabil. Spațiul este şi el mai mic în comparație cu aerisitul Q7. Q7 este mai lat în faţă şi în spate şi oferă o înălţime interioară mai mare în faţă. Oricât de mult ne-am dori să vedem ca GLE câștigînd această rundă, poziția de condus mai joasă (cu 11 cm mai joasă) și ampatamentul mai mare de la Audi nu pot da greș.
Ca și ergonomia sa revoluționară. Audi intră complet în era digitală, superbul ecran TFT Virtual Cockpit de 12,3 inch (709 euro) înlocuind cadranele de bord. Complet configurabil și dotat cu o rezoluție impecabilă (1440×540), acesta afişează tot ceea ce este cu adevărat esenţial, de la informații furnizate de navigație și până la cele aferente computerului de bord și stației radio. Structura meniului – inițial complicată; devine treptat tot mai intuitivă, kilometru după kilometru, oră după oră.
Singurul detaliu inexplicabil pare să fie unghiul bizar la care este amplasat ecranul, ușor îndreptat în jos față de câmpul vizual al șoferului. Toate informațiile redate de Virtual Cockpit sunt dublate pe ecranul de 8 inch grefat pe consola centrală. Încă o decizie ciudată a dus la amplasarea touchpad-ului și a controller-ului rotativ al sistemului multimedia MMI între schimbătorul de viteze și consola centrală, în locul poziției clasice, infinit mai intuitive, dintre cotieră şi levierul transmisiei. Nu există astfel de hibe la GLE, care, conform filozofiei Mercedes, elimină complet schimbătorul de viteze, montat în stil american direct pe coloana de direcţie, generând un tunel median mult mai aerisit.
GLE își arată vârsta, dotările și finisajele sale fiind cu o generaţie în urma celor de la Q7. Finețea este cea care ajută SUV-ul Audi să delecteze simțurile cu materiale de calitate regăsite în practic fiecare colțișor al interiorului. Mercedes preferă să se adreseze unui public mai conservator și să adopte o abordare mai pragmatică în ceea ce privește ambianța interioară. Pe scurt, nuanțe închise, plastic mai ieftin. Vom fi nevoiți să așteptăm următoarea generație GLE înainte de a putea spune, pe bună dreptate, că Audi Q7 este, cu adevărat în pericol de a fi detronat la capitolul impresie artistică.
Preț
În mod tradițional, modelele Mercedes sunt mereu cu o treaptă mai sus în ceea ce privește costurile. Dar acest lucru nu mai este valabil. Cu un preţ de pornire cotat la 64.604 euro, GLE 350 d este, de fapt, modelul mai ieftin din test, pentru Audi Q7 3.0 TDI Quattro nota de plată ridicându-se la 65.814 de euro. Audi are şi opţiuni mai scumpe decât Mercedes, iar farurile Matrix LED sunt opţionale pe când GLE oferă standard sistemul de faruri inteligente ILS.
FOTO: Bogdan Paraschiv
Verdict
De ce a pierdut GLE? Simplu. În ciuda înfățișării sale proaspete și al unui nume la fel de nou, marele Mercedes se vede, pur și simplu, depăşit de rivalul mai ușor, mai agil și mai eficient numit Audi Q7, un vizionar care și-a pus în cui smochingul greoi, de modă vehce, de dragul unui costum Brioni mai atrăgător şi mai tineresc, în stilul preferat şi de James Bond. GLE trebuie să se consoleze însă cu puterea sa de a-i cuceri pe tradiționaliștii care încă preferă o abordare clasică a rețetei SUV.
DATE TEHNICE | Audi Q7 | Mercedes-Benz GLE |
---|---|---|
Model | 3.0 TDI Quattro | 350d 4Matic |
Motor/nr.cilindri | V6, turbodiesel | V6, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.967 | 2.987 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 272/3.250-4.250 | 258/3.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 600/1.500-3.000 | 620/1.600-2.400 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată | 9 trepte, automată |
Tip anvelope | Pirelli Scorprion Verde | Dunlop SP Sport Maxx |
Dimensiuni anvelope | 285/45 R20 | 265/45 R20 |
Sistem de frânare față/spate | discuri ventilate | discuri ventilate |
L/l/h (mm) | 5.052/1.968/1.741 | 4.819/1.935/1.796 |
Ampatament (mm) | 2.994 | 2.915 |
Diametru de bracaj (mm) | 12,4 | 11,8 |
Gardă la sol (mm) | 245 | 255/285 |
Unghi atac/ventral/ieșire (mm) | 23,1/13,1/14,4 | 29/20/28 (30/22/29) |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 2.070/695 | 2.175/775 |
Volum portbagaj (l) | 890-2.075 | 690-2010 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,3 | 7,1 |
Viteză maximă (km/h) | 234 | 225 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 6,2/5,4/5,7 | 7,2/5,9/6,4 |
Volum rezervor (l) | 75 | 93 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | EU6/149 | EU6/169 |
Preţ (euro cu TVA) | 65.814 | 64.404 |