Încă din 2002, trei concepte diferite Mercedes-Benz au definit un nou segment denumit Grand Sport Tourer. Vision GST, Vision GST 2 și Vision R au fost înaintașii lui Mercedes-Benz R-Class.
În 2002, Mercedes a prezentat conceptul Vision GST la Salonul Auto de la Detroit, urmat doi ani mai târziu de versiunea sa modificată Vision GST 2. Ulterior, la Salonul Auto de la Paris din toamna anului 2004, Mercedes-Benz a prezentat modelul Vision R, fiind ultima etapă înainte de modelul de serie R-Class lansat la finalul anului 2004.
Vision GST a fost prezentat inițial la un salon american pentru că se pliază mult mai bine stilului american. Americanii caută mașini spațioase și confortabile, calități pe care le întâlnim la sedanuri, break-uri, monovolume și SUV-uri.
Vision GST a fost diferit de toate aceste segmente dar a reușit să combine într-un singur vehciul tot ce este mai bun de la aceste patru segmente.
Mercedes Vision GST
Vision GST a fost un tourer pentru distanțe lungi oferind un interior generos pentru până la șase persoane. Vision GST avea o lungime de 5,13 metri, aceeași lungime pe care o are și versiunea cu ampatament mărit a lui Mercedes S-Class. Măsura 1,92 metri în lățime și 1,65 metri înălțime, iar ampatamentul avea de 3,22 metri.
Comunicatul de presă Mercedes de la vremea respectivă scotea în evidență cu precădere dimensiunile interiorului. Distanța dintre spătarele scaunelor din primul si din al doilea rând era de 92 de centimetri, în timp ce distanța dintre rândurile doi și trei era de 82,5 centimetri. De asemenea. spațiul la cap era peste media segmentului de lux cu 101 centimetri în față, 103 centimetri pe cel de-al doilea rând și 95 de centimetri pe cel de-al treilea rând.
Mercedes-Benz a declarat că mai mult de 44% din volumul total al caroseriei a fost dedicat pasagerilor – un raport imposibil de egalat de niciun alt sedan de lux.
Vision GST a fost un concept extrem de spectaculos. Nu avea nici montant central, mânerele ușilor erau integrate în uși și ieșeau în afară la simpla atingere a unui senzor, iar acoperișul neobișnuit de lung se întinde de la montantul față până la montantul spate fiind fabricat dintr-o sticlă specială, electrotransparentă.
Nivelul de opacitate se poate varia în funcție de intensitatea luminii solare prin apăsarea unui buton.
Ușile se deschid la un unghi de 90 de grade, ceea ce facilitează accesul.
Vision GST a fost echipat cu un sistem avansat de entertainment pentru scaunele din spate: două ecrane color de opt inch pe spatele tetierelor scaunelor din față, CD/DVD player și un receiver TV digital pentru cel de-al doilea rând de scaune, și un monitor color pivotant și un CD/DVD player pentru al treilea rând de scaune.
Interiorul era foarte practic și modular: toate cele patru scaune individuale de pe rândurile doi și trei se puteau plia, iar consola centrală din spate se putea îndepărta pentru ca spațiul de depozitare să se mărească până la o valoare fenomenală de 2.030 de litri.
Vision GST era propulsat de un motor modificat V8 AMG de 5,5 litri și 360 CP care distribuia puterea la toate cele patru roți.
Mercedes Vision GST 2
Vision GST 2 utiliza o motorizare diesel hibridă care combina motorul turbodiesel V8 cu 250 CP și un motor electric de 68 CP. Motorul electric era alimentat de la o baterie nichel-metal de 270V montată în spate cu o capacitate de 1,5 kWh. Datorită acestei motorizări hibride, Vision GST 2 accelerează de la 0 la 100 de km în doar 6,6 secunde și atinge o viteză maxmă de 250 km/h, datorită unui cuplu impresionant de 860 Nm. Sistemul de propulsie era full hibrid, ceea ce înseamnă că motorul electric poate propulsa singur mașina la viteze mici, lucru ce contribuie la un consum de combustibil de numai 7,9l/100km.
Ambele versiuni GST și GST 2 aveau punți față și spate noi în combinație cu suspensia Airmatic și tracțiunea integrală.
Ambele modele au introdus câteva inovații: un concept de iluminare la interior cu pelicule luminiscente pe plafon, în uși și în partea inferioară a tunelului de transmisie, scaune și uși îmbrăcate într-o combinație de stofă și piele, folosind o nouă tehnică, sistemul de protecție Pre-Safe (Vision GST), lumini de zi cu LED și semnalizatoare cu LED secvențiale, stopuri adaptive și Sensotronic Brake Control ( sistem de frânare electrohidraulic) atât pentru Vision GST cât și pentru GST 2.
Mercedes Vision R
Vision R a fost lansat în toamna anului 2004 la Salonul Auto de la Paris, fiind mult mai adaptat cerințelor europenilor. Ampatamentul măsura 2,98 metri, cu 23,5 cm mai puțin decât Vision GST 2. Cu 4,92 metri, Vision R avea o configurație cu 4+2 locuri.
Vision R era propulsat de un prototip al noului motor V6 de 3 litri turbodiesel common-rail, echipat cu turbina cu geometrie variabilă, care producea 218 CP și 510 Nm.
Vision R a fost ultima etapă înainte de versiunea de serie care a fost numită R-Class. Din nefericire, R-Class a fost departe de a fi un succes, în ciuda faptului că feedback-ul publicului a fost pozitiv după prezentarea inițială de la Detroit din ianuarie 2002.
Configurația cu două scaune individuale în cel de-al doilea rând era una dintre probleme, dar chiar și după ce Mercedes-Benz a oferit o dată cu faceliftul o banchetă pe al doilea rând de scaune, vânzările nu au explodat. Pe de altă parte, în configurația cu șase scaune, volumul portbagajului era extrem de mic.
Clasa R nu a avut alți rivali de la alți producători de mașini pentru că e unic, dar a trebuit să facă față unei competiții interne cu Clasa ML și Clasa GL.
Vestea cea bună este că Mercedes nu renunță la această idee și sunt șanse mari să vedem asemenea concepte în viitoarea gamă de modele Mercedes.