Traseul de lângă Amsterdam este un soi de ”clasic modern”, pe care vechiul DTM nu a rulat, însă din 2001 este o prezență constantă în calendarul noului format. Chiar și atunci când interesele comerciale au dictat eliminarea rundei olandeze, organizatorii au rămas în stand-by și cursa tot a ajuns să aibă loc.
Trecem de la arena defilărilor naziste ce s-a transformat în paddock și tribune pentru traseul stradal de la Norisring la un alt circuit cu layout determinat de armatele lui Hitler. Foarte aproape de plaja Mării Nordului, printre dunele de nisip, trupele germane de ocupație au trasat niște drumuri de acces. După război, celebrul designer John Hugenholz a avut inspirația de a-l lua drept consilier pe fostul învingător de la Le Mans din 1927 Sammy Davis, care a creionat un circuit deosebit de atractiv, ce și-a găsit locul în calendarul Formulei 1 în scurt timp.
DTM Norisring preview: Scena congresului anual Mercedes
Problema zgomotului în apropierea comunității urbane a dus la pierderea buclei de sud în anii ’80, iar actualul traseu a fost construit între 1995 și 2001, anul inaugurării fiind și prima vizită a seriei germane de turisme la Zandvoort. Întrecerea a fost memorabilă, cu un duel fierbinte între Uwe Alzen și Christian Abt, purtat până dincolo de linia de sosire și chiar dincolo de limitele regulamentului.
Atât legendarul prim viraj Tarzan, cât și alte zone extrem de rapide, fac ca traseul olandez să se numere printre preferatele piloților. Însă accidentele grave nu au lipsit, cel mai cunoscut fiind cel suferit de Peter Dumbreck, pe vremea când Opel încă se lua la trântă cu Audi și Mercedes în seria germană de turisme. Totuși, nu din cauza glisierelor foarte apropiate și a zonelor limitate de eșapare era să pierdem etapa de la malul mării în 2014, ci din cauza intereselor comerciale ce au introdus în calendar o vizită în China. Însă organizatorii respectivi nu s-au ținut de promisiuni și s-a revenit la Zandvoort, spre bucuria tuturor.
DTM Norisring C1: Ekstrom îi pune pe tavă victoria lui Mortara
Dacă primul deceniu s-a încheiat la egalitate între Mercedes și Audi, fiecare cu câte 5 victorii între 2001 și 2010, în ultimii cinci ani succesele s-au împărțit între Audi și BMW. Vor fi la Zandvoort în acest an toți învingătorii din 2004 încoace: majoritatea pe grilă, cu excepția lui Tom Kristensen. Danezul s-a retras, însă la 10 ani de la triumful său în Olanda, el revine la bordul modelului actual Audi pentru a oferi senzații tari musafirilor înaintea cursei propriu-zise.
Așadar, Audi a învins aici de opt ori, cel mai titrat pilot aici fiind suedezul Mattias Ekstrom cu patru victorii. Din tabăra Mercedes, Gary Paffett s-a impus de trei ori la Zandvoort, iar BMW are în palmares victoria lui Augusto Farfus (2013) și dominația totală de anul trecut, când au monopolizat topul 5 în prima manșă, apoi topul 7 în cea de-a doua. Alți piloți de pe grila actuală care au urcat pe cea mai înaltă treaptă în Olanda sunt Rockenfeller, Tomczyk și Mortara.
Portughezul Antonio Felix da Costa are amintiri plăcute de la Zandvoort din perioada succeselor sale la nivelul Formulei 3, iar anul trecut a bifat primul (și până acum singurul) succes în DTM aici, într-o duminică pe care o începea cu un mic dejun ce a inclus un interviu exclusiv pentru Pitstops.
Interviu cu Antonio Felix da Costa (DTM)
La polul opus, liderul Jamie Green nu a urcat niciodată pe podium în Olanda în cele 10 vizite, singurele sale realizări fiind un pole și un tur rapid în primii ani la echipa de uzină Mercedes HWA (2006-07). Și pentru britanic, vremurile bune la malul Mării Nordului datează din perioada Formulei 3, când se impunea aici în drumul său spre titlul din 2004.
Singurii câștigători ai prestigiosului Masters de Formula 3 care se vor afla pe grila DTM sunt piloții Mercedes Paul di Resta și Daniel Juncadella, în timp ce Marco Wittmann are și el două podiumuri la activ în renumita întrecere de F3. Oriunde ai privi, palmaresul bogat al combatanților certifică această formidabilă concentrare de valori în DTM, iar un circuit atât de necruțător și de incitant precum Zandvoort va scoate tot ce-i mai bun din pluton.
La finele manșei de sâmbătă de lângă Amsterdam vom marca jumătatea sezonului din campionatul german de turisme, într-o distribuție care dă speranțe la titlu pentru cel puțin 10 piloți din toate cele trei tabere. La general, avem un ecart de doar cinci puncte între primii trei, vârfurile de lance ale fiecărui constructor implicat. Wittmann are 75 de puncte, urmat de Mortara cu 73 și di Resta cu 70. Aceștia sunt urmați de alți trei piloți ”uniform distribuiți” (Green, Martin și Wickens) care nu au obținut încă vreun succes în 2016, dar prin constanța remarcabilă sunt atât de sus în clasament.
DTM Norisring C2: Nico Muller câștigă duelul strategic
Totuși, după weekendul de coșmar de la Norisring, toată lumea așteaptă un prim succes stagional pentru Mattias Ekstrom pe un traseu atât de drag lui. În 2002, suedezul obținea la Zandvoort prima victorie din DTM (în cursa principală), iar de atunci a mai urcat de alte 20 de ori pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, reușind și două titluri.
Chiar dacă Audi a câștigat jumătate (4/8) curse din acest sezon, șefia în ierarhia constructorilor este în mâinile celor de la BMW, deciși să arate că Zandvoort rămâne fieful lor, indiferent de repartiția balastului. Celălalt traseu pe care bavarezii au dominat în 2015 nu mai este în calendar acum (Oschersleben), așa că speranțele sunt mari în Olanda. Cât despre logica circuitelor predilecte, s-a văzut la Norisring cum seria Mercedes a fost stopată foarte brusc.
Vremea se anunță capricioasă sâmbătă și însorită duminică, ceea ce-i va trece așadar prin toate stările pe piloții din DTM și din seriile-suport. Vom avea încă un episod din duelul Stroll vs restul în Formula 3 europeană, luptele aprige din Audi TT Cup și Porsche Carrera Cup Germania, dar și un element de identitate locală: seria TCR Benelux, în care vin musafirii din WTCC Tiago Monteiro și Norbi Michelisz. Fiți cu ochii pe desenul special al Hondei portughezului!
Material realizat de partenerii noștri de la Pitstops.ro, ilustrat cu imagini proprii, realizate anul trecut la Zandvoort.