Punct de convergență: Mercedes E 400 4Matic vs. BMW 540i xDrive
, / 156 0

Punct de convergență: Mercedes E 400 4Matic vs. BMW 540i xDrive

SHARE
Home Mercedes-Benz E-Class Punct de convergență: Mercedes E 400 4Matic vs. BMW 540i xDrive

Venit pe lume cu un an în urmă, noul Mercedes E-Class promite să fie mai sportiv și mai împlinit ca niciodată. Între timp, BMW nu stă pe loc și ripostează cu noul său Seria 5, care, coincidență sau nu, ar trebui să fie combinația perfectă între confort și agilitate. Am ajuns, în sfârșit, la punctul de convergență dintre cei doi lideri ai clasei business? PRIMUL TEST COMPARATIV cu versiunile cu motoare pe benzină cu șase cilindri (nu AMG sau M), Mercedes E 400 4Matic și BMW 540i xDrive.

Clasa business sau segmentul limuzinelor mari executive este practic sinonimă cu Mercedes E-Class. Lansat în 1953, E-Class se află acum la a zecea generație. Acordul general este că Mercedes deține coroana pentru cel mai bun confort din clasa sa, în timp ce BMW este incontestabilul punct de referință sportivă. Până la această oră. Mercedes a schimbat radical Clasa E, făcând tot posibilul să ajungă din urmă bravura dinamică legendară a celor de la BMW. Totul este nou, de la motoare și tehnologii avansate care se regăsesc la bord și până la platforma modulară MRA (structura modulară cu tracțiune spate), care aduce o masă redusă și o distribuție ideală față/spate a maselor, totul în numele agilității abia aflate. În colțul opus, BMW a reconstruit de la zero Seria 5, adoptând platforma modernă (OKL) a celui mai recent Seria 7 și promițând o revoluție în ceea ce privește spațiul interior și confortul suspensiei.

mercedes-e400-bmw-540i-49

Acomodarea

Ambele modele sunt un pic mai mari, dar mai ușoare ca predecesorii. BMW a crescut cu 36 mm în lugime și în ampatament (2,97 m), în timp ce Mercedes este cu 43 mm mai lung și beneficiază de spațiu mai generos, 65 mm în plus în ampatament (2,94 m). Dimensiunile lor sunt însă, comparabile, ajungând la 4,92, respectiv 4,93 m. În ambele cazuri, s-a pus atenția pe îmbunătățirea confortului oferit de scaunele din spate cu spațiu la genunchi bun, în condiții asemănătoare, măsurat la 11-37 cm în BMW și 12-39 la Mercedes. Cifrele nu spun însă tot adevărul, pentru că E-Class are un șezut cu 3 cm mai scurt (48 cm versus 51 cm), iar unghiul dintre baza scaunului și spătar este configurat mai bine tot în Seria 5. Spațiul la cap și la coate este superior în Mercedes, dar fără ca aceasta să fie o diferență mare: 94 cm versus 92 cm și 150 cm versus 149 cm.

mercedes-e400-bmw-540i-58

Cu adevărat impresionantă este poziția sportivă, joasă, oferită de ambii concurenți, scaunul șoferului aflându-se la numai 45 cm de asfalt. Înălțimea interioară în partea din față este identică (106 cm), iar lățimea este, de asemenea, asemănătoare, cu 155 cm pentru E-Class și 153 cm pentru Seria 5. Și scaunele sunt excelente, asigurând mereu suport și confort excelente, desi un pic mai ferme în BMW. Fermitatea se poate explica prin configurația diferită a celor două mașini. BMW-ul nu a venit cu scaune Comfort (2.290 de euro), ci cu scaunele sport cu reglare electrică incluse în pachetul M Sport (4.600 de euro), în timp ce Mercedes-ul a fost echipat cu scaunele electrice multi-contour (2.320 de euro) cu funcții de masaj și suport lateral în viraje. Mercedes-ul poate fi comandat cu scaune sport, incluse în pachetul AMG (833 euro).

mercedes-e400-bmw-540i-40-300x200 mercedes-e400-bmw-540i-13-300x200

mercedes-e400-bmw-540i-43-300x200 mercedes-e400-bmw-540i-16-300x200

 

Aspectul practic este urmărit de ambele modele, acestea prezentând doar diferențe minore. Volumul portbagajului ajunge la 540 de litri la Mercedes și la 530 de litri la BMW și ambele banchete pot fi rabatate din două manete speciale care pot fi accesate doar din portbagaj. Bancheta care se rabatează în formatul 40/20/40% este opțională la Mercedes (517 euro) și standard la BMW. E-Class își depășește rivalul și grație portbagajului său mai bine configurat. Baza este mai plată, iar zona de încărcare este mai largă (99-111 cm versus 82-95 cm) și mult mai lungă (122-211 cm versus 120-206) față de 540i.

Vina principală pentru micul neajuns al BMW-ului aparține proeminentei suspensii multilink, care este montată mai jos la Mercedes, în ciuda setării suspensiei pneumatice. BMW compensează prin deschiderea mai mare a portbagajului și prin înălțimea portbagajului: 54 cm versus 50 cm.

mercedes-e400-bmw-540i-23

Calitate

Calitatea percepută este una superioară, reducând și ma mult distanța dintre clasa business și segmentul de lux. Impresia măiestriei fine este susținută de splendida tapițerie din piele care îmbracă nu numai scaunele, ci și ușile și partea superioară a bordului în ambele modele (710 euro la BMW, de la 833 euro cu pachetul AMG la Mercedes). Habitaclul Mercedes-ului este decorat mai generos (lemn în nuanțe deschise, inclus în pachetul de interior Exclusive, 1.606 euro) și semnificativ mai aerisit, baza parbrizului regăsindu-se mult mai jos decât la BMW, care dă senzația că te afli într-un cocon și  creează o atmosferă mai întunecată, cee ace se potrivește cu genele sale sportive. Mici contradicții se regăsesc la ambele: torpedoul nu este căptușit la Mercedes, în timp ce BMW continua să-și umple interioarele cu butoane din plastic negru, spre deosebire de rivalul care a acoperit practic toate comenzile în negru piano și finisaje cu aspect de aluminiu. Conceptul ergonomic este mai unitary la Seria 5 însă, cu o consolă centrală mai bine configurată de noul display tactil de 10,25 inchi al sistemului iDrive. La E-Class, dispunerea cu ecrane duale de 12,3 inchi este, cu siguranță, spectaculoasă, dar nu potrivită perfect cu o configurație avangardistă într-un cadru în general clasic.

mercedes-e400-bmw-540i-3

Ergonomia

Vorbind despre ecrane și filosofii multimedia, ar trebui să menționăm modificările majore în ceea ce privește ergonomia, aplicate de ambii producători. BMW preia conducerea aici prin comenzile prin gesturi și tactile ale sistemului său iDrive de ultimă generație. Dincolo de încrederea uriașă acordată trecerii la un ecran tactil, sistemul iDrive încă poate fi comandat prin intermediul comutatorului rotativ clasic cu touchpad și funcții de recunoaștere a simbolurilor, rămânând un punct de referință în industrie pentru modul facil în care poate fi controlat. Structura meniului a fost revizuită însă, venind acum cu o nouă dispunere orizontală cu niște casete (pictograme) în locul listei vechi, mai simple, cu aranjament vertical.  Nu putem spune că suntem pe deplin convinși de noua logică, ce pare să producă o confuzie de logică și viteză a interacțiunii cu sistemul față de versiunea precedentă iDrive. Controlul prin gesturi, o funcție aflată încă la început, nu este disponibilă încă pentru funcțiile radioului, aplicațiilor și navigației. Ecranul tactil de 10,25 inchi este opțional, Seria 5 venind standard tot cu un display tactil, dar mai mic, de 8,8 inchi.

La Mercedes, configurația excentrică cu ecrane duale ca la S-Class are prețul ei: instrumentele digitale de 12,3 inchi (1.011 euro) pot fi comandate doar împreună cu display-ul central la fel de mare Comand Online (3.272 de euro). E-Class în versiune de bază primește ceasurile analog care indică viteza și turațiile și un ecran central Audio 20 de 8,4 inchi. Instrumentele digitale se pot configura în trei moduri de design: Classic (vitezometru în stânga, turometru în dreapta), Sport (dispunere similară, dar cifrele și literele sunt galbene) și Progressive (turometru în centru cu vitezometru digital la interior, plus display-uri suplimentare în stânga și în dreapta, care indică date referitoare la rulare, navigație și multimedia). Complet noi sunt cele două comutatoare touchpad aflate pe volan (care înlocuiesc vechile butoane rotative). Prin mișcarea degetelor pe suprafețele acestora, poți controla instrumentele digitale (touchpad-ul stâng) și sistemul Comand (touchpad-ul drept): mișcări în sus și în jos selectează meninurile principale, în timp ce mișcările spre stânga și spre dreapta controlează submeniurile. Controller-ul rotativ central rămâne la baza consolei centrale și schimbătorul cutiei de viteză se află încă pe coloana de direcție. Chiar și cu noile butoane și cu o structură a meniului ușor modernizată (configurația orizontală nemodificată), sistemul Comand încă nu se ridică la nivelul vitezei sistemului iDrive de la BMW în ceea ce privește viteza navigării prin meniu și totul se reduce la submeniurile complicate ale versiunii precedente.

mercedes-e400-bmw-540i-10

Performanță

Cele două motoare cu șase cilindri testate reprezntă versiunile de top pe benzină care nu sunt în versiune sport (AMG sau M) pentru ambele modele. Ambele prezintă injecție directă și inducție turbo, dar configurațiile lor și capacitățile cubice sunt diferite: E 400 este propulsat de un motor V6 de 3,5 litri, iar 540i are sub capotă o unitate de 3.0 litri cu șase cilindri în linie. BMW dezvoltă 340 CP și 450 Nm, în timp ce Mercedes are un avantaj de 30 Nm, dar 7 CP mai puțin, la 333 CP, respectiv 480 Nm.

În ciuda capacității mai mari, motorul Mercedes V6 nu are o forță de împingere mai mare ca a unității L6 BMW și totul se reduce la transmisie. Cutia automată 9G-Tronic cu 9 trepte este eficientă și rapidă, dar niciodată la fel de promptă sau la fel de echilibrată ca transmisia cu 8 trepte de la 540i, mai ales la retrogradări. Motorul V6 de la Mercedes este obraznic și mereu capabil, dar propulsorul BMW și cutia par să facă o echipă mai bună aici, oferind cifre superioare de performanță și cifre mai mici de consum. Eficiența lui 540i este și mai impresionantă în viața reală: dacă cifrele oficiale arată un avantaj de 0,7 l/100 km, în testul nostru, BMW-ul are nevoie de numai 12,6 l/100 km, în timp ce E400 a sorbit 13,7 l/100 km.

mercedes-e400-bmw-540i-63

Ceea ce impresionează cu adevărat la Mercedes este sunetul. Vocea brutală a motorului V6 este de-a dreptul delicioasă, acoperind un spectru larg de note joase, tonalități amețitoare atât pe trecerile în trepte superioare, cât și la retrogradări. În contrast, BMW-ul sună surprinzător de artificial, acut și metalic, pur și simplu nu suficient de bine pentru un motor clasic cu șase cilindri în linie produs de nimeni altcineva decât de Bavarian Motor Works.

Dinamică

Așa cum am menționat deja, ambele mașini sunt reconstruite de la zero. Noul BMW Seria 5 a moștenit platforma OKL de la Seria 7, dar nu și montanții săi din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP). Însă greutatea este redusă grație structurii mixe de oțel și aluminiu: un acoperiș, părți laterale și parte posterioară din oțel de înaltă rezistență, portiere din aluminiu (fiecare cântărește doar câte 6 kg), suport din magneziu pentru bord. Suspensia față primește o configurație cu două brațe în locul vechiului format McPherson, iar pachetul Adaptive Drive (3,550 euro) adaugă amortizoare adaptive și bare anti-ruliu active – Dynamic Drive reduce mișcările de ruliu prin intermediul stabilizatoarelor active aflate pe puntea din față și puntea din spate, crescând astfel stabilitatea vehiculului.

mercedes-e400-bmw-540i-64

E-Class este la fel de avansat. Platforma MRA a adus avantaje cum ar fi construcția ușoară și o distribuție a maselor mai eficientă. Pe față se află acum o suspensie multilink cu patru brate: ansamblul arc-amortizor nu mai este conectat direct la butucul roții, ca în vechiul format McPherson, ci este conectat în partea inferioară la unul dintre brațele transversale, în timp ce al doilea brat superior este legat de butucul roții. Mai departe, barele stabilizatoare acționează asupra brațului la care este conectat arcul și nu direct la roată. În acest mod, direcția este separată de ansamblul arc-amortizor, devenind mai directă și mai precisă ca niciodată. Componentele noii suspensii sunt realizate din aluminiu, fiind cu două kilograme mai ușoare ca în cazul unei configurații asemănătoare din oțel. Cadrul din magneziu al transmisiei automate 9G-Tronic cu 9 trepte este, de asemenea, cu 7 kilograme mai ușor ca cel al unității cu 7 trepte pe care o înlocuiește, iar aluminiul este folosit din nou pentru capota motorului și pentru aripile față.

Și totul are sens. Niciodată până acum o limuzină business Mercedes nu a fost atât de implicată, atât de palpitant de condus. Împinsă mult în față (consola față este foarte scurtă), suspensia cu patru brațe din față reducând semnificativ subvirarea. Cu suspensia pneumatică Air Body Control (2.261 euro, Mercedes oferă încă alte trei setări, suspensia cu cu arcuri din oțel Agility Control, suspensia pasivă mai sportivă coborâtă cu 15 mm Agility Control și suspensia adaptivă din oțel Dynamic Body Control pentru 1.130 de euro), E-Class se comportă acum la fel de sportiv ca BMW, în ciuda faptului că cel din urmă este cu 85 kg mai ușor.

mercedes-e400-bmw-540i-54

La limită, sistemul de tracțiune integrală 4Matic oferă o aderență excelentă, în special pe puntea din față, favorizând subvirarea, chiar dacă efectul este redus masiv de setarea suspensiei. Sistemul xDrive 4×4 de la BMW are, în schimb, tendința să trimită mai mult cuplu către spate, făcând modelul 540i mai deschis către supravirare – un omagiu adus tradiției sportive a modelului și a brand-ului în sine. Grație barelor stabilizatoare active, BMW se înclină mai puțin în viraje în comparație cu mai greul E-Class și dă senzația că este un pic mai agil și mai distractiv la condus. Dar diferența este foarte evidentă, E 400 fiind atacând nerăbdător fiecare viraj cu precizia unui atlet. Reacția direcției este una bună, dar nu la fel de bună ca la 540i, mai ales pe modul de rulare Sport+. Sistemul de la Mercedes Dynamic Select îi permite șoferului să aleagă între cinci setări pentru motor, transmisie, direcție și suspensie: Eco, Comfort, Sport, Sport+ și Individual. În Sport+, ESP-ul intervine un pic mai târziu și permite spatelui să mimeze un pic efectul natural de subvirare de la BMW, pentru mai multă plăcere la volan. Și BMW oferă cinci moduri de rulare, clasicul Eco Pro, Comfort, Sport, Sport Plus și Adaptive. O opțiune care nu este disponibilă la E-Class este direcția integrală de la Seria 5 (1,250 euro, absentă la mașina de test), care poate fi acum echipată și cu xDrive.

mercedes-e400-bmw-540i-52

Dar Mercedes mai are un as în mânecă, iar acela este reprezentat de confortul superior împins până la perfecțiune. Imperfecțiunile drumului sunt practic imperceptibile în E-Class, în timp ce (deloc dur), BMW-ul cu arcuri din oțel nu se ridică niciun moment la nivelul suspensiei pneumatice care îi răsfață pe ocupanții Mercedes-ului, nici măcar pe modul Comfort.

Costuri

Tradițional, limuzinele business de la Mercedes au tendința să fie mai scumpe decât omologii lor de la BMW. Chiar dacă E-Class este mai scump, distanța este acum mai redusă ca niciodată. Prețurile de bază pornesc de la 62.962 de euro pentru E 400 4Matic și de la 60.300 de euro pentru 540i xDrive. Configurația diferă semnificativ însă, ceea ce este valabil și în cazul prețurilor finale, după adăugarea opțiunilor necesare. BMW vine standard cu sistemul Business Navigation cu ecran de 8,8 inchi și unitatea de top Professional cu ecran tactil de 10,25 de inchi costă 2.250 euro în plus. În contrast, Mercedes cere 3.272 de euro pentru sistemul Comand cu ecran TFT de 12,3 inchi și funcție de navigație, în timp ce modelul de bază vine cu ecran de 8,4 inchi și fără navigație (595 de euro pentru navigația Garmin). Instrumentele virtuale costă mai mult la Mercedes (1.011 euro versus 390 euro la BMW) și nu poate fi comandat fără sistemulmai scump Comand.

mercedes-e400-bmw-540i-67

Ambele modele pot fi configurate cu faruri adaptive/inteligente full-LED (Multibeam LED pentru 2.320 euro la Mercedes și Selective Beam LED pentru 1.490 euro la BMW), suspensii adaptive (1.190 euro la BMW, 2.280 la Mercedes – în versiune cu suspensie pneumatică sau 1,130 euro cu suspensie de oțel în versiunea Dynamic Body Control), head-up display (1,178 euro la Mercedes, 1,190 euro la BMW) și o serie de sisteme de siguranță asistență, incluzând funcții de conducere semi-autonomă și remote parking control (doar la BMW, 500 euro). În cele din urmă, BMW rămâne limuzina business cea mai ieftină, dar la acest nivel (mașini de peste 300 CP cu reputație premium, confort superior și abilități sportive), diferența de preț de 2.500 de euro pe care Mercedes o cere în plus nu poate fi decisivă.

mercedes-e400-bmw-540i-45

Verdict

Noul Seria 5 câștigă războiul cu rivalul la fel de competent E-Class, dar nu la o diferență foarte mare așa cum se întâmpla la generațiile precedente. E-Class marchează o schimbare majoră de mentalitate pentru Mercedes, care combină confortul obligatoriu cu o dinamică și o calitate remarcabile. BMW rămâne limuzina business mai sportivă, bifând puncte decisive grație eficienței impresionante, ergonomiei mai de succes și a prețului mai mic. Calitatea și confortul nu mai sunt rezervate doar Mercedes-ului însă, în timp ce E-Class este acum la fel de distractiv la condus și interesant la privit și își depășește rivalul bavarez cu un interior și un spațiu de încărcare mai bine configurate.

 

 

Comentati?

Your email address will not be published.