Etapa de la Zandvoort, una nebună

DTM Zandvoort
,
1.3K 0

Penultima rundă a sezonului 2014 din DTM propunea o vizită în Olanda, pe malul Mării Nordului, pe ˝Nordschleife-ul˝ local, circuitul de la Zandvoort. Deşi Marco Wittmann trăsese cortina peste titlul piloţilor în runda precedentă, titlurile încă vacante de la echipe şi constructori anticipau ceea ce avea să se şi întâmple: o etapă nebună.

Circuitul de la Zandvoort a fost intradus oarecum de cunjunctură în calendarul sezonului 2014, el fiind ţinut ca rezervă pentru o etapă stradală ce ar fi trebuit să se desfăşoare în China. Cum, necum, olandezii au avut noroc şi s-au putut bucura de cea mai spectaculoasă competiţie de turisme din lume. Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre cei direct implicaţi în DTM şi în competiţiile suport. Asta pentru că Zandvoort, deşi un circuit destul de spectaculos, este un traseu de modă veche, cu spaţii înguste şi foarte înguste pentru degajare, cu multe capcane şi puncte nevralgice pentru piloţi.

Chiar şi aşa, sunt destui actori principali din DTM care se simt ca peştii în apă pe trasele de viteză ale circuitului plasat chiar pe malul mării şi înconjurat de dune ce formează veritabile tribune naturale pentru spectatori. Unul dintre cei care se simt excelent acolo este suedezul Mattias Ekstrom, triplu câştigător înaintea rundei din 2014. Un alt pilot de pe grila actuală de start care avea amintiri plăcute din Olanda era (de acum) fostul campion, laureatul din 2013, Mike Rockenfeller (Audi). Germanul a şi avut o sesiune foarte bună de calificări şi a reuşit să-şi adjudece pole position-ul. Astfel, în penultima cursă în care pornea cu numărul 1 pe maşină, Rocky pleca primul exact pe traseul pe care cu un an în urmă se încoronase cu titlul suprem.

Coleg de linie i-a fost Marco Wittmann (BMW). Scăpat de orice fel de presiune în privinţa titlului, Wittmann era în faţa unei curse la liber, în care putea forţa în voie, pentru palmares, cât mai ales pentru titlurile încă puse în joc de la echipe şi constructori. Cel mai bine clasat pilot Mercedes-Benz a fost revelaţia Pascal Wehrlein, care confirma forma excelentă care îi adusese victoria în runda precedentă pornind din cea de-a treia linie a grilei de start.

În ceea ce priveşte constructorul din Stuttgart, Mercedes-Benz venea la Zandvoort cu o inovaţie importantă. Era vorba despre o evoluţie a modelului AMG C-Coupe, rezultat al dispensei de care a beneficiat. După cum bine se ştie, în urma debutului ezitant de sezon, Mercedes-Benz a beneficiat de clemenţa organizatorilor DTM (implicit de cea a partenerilor de competiţie de la Audi şi BMW) şi a putut să dezvolte în continuare modelul de concurs până la data de 25 septembrie. Zandvoort era prima înfăţişare pentru ˝facelift-ul tehnologic˝, dar Mercedes-Benz a hotărât să aducă doar un singur exemplar upgrade-at la Start; cel al lui Christian Vietories.

Surprinzător pentru unii, deloc pentru alţii, noul model nu a impresionat, Vietoris având o evoluţie bună dar nu ieşită din tipare. Cursa propriu-zisă a fost spectaculoasă, pe alocuri haotică. După un start foarte bun, Wittmann şi-a asumat un risc destul de mare abordând cu aplomb un interior în care a mângăiat, practic, mantinela şi a reuşit să-l depăşească pe Rockenfeller. Era doar primul duel al celor doi campioni (în exerciţiu şi viitor), doi piloţi care asiguraseră o primă linie de mare calibru pe grila de start.

Zandvoort 2014 a fost cursa strategiilor de intrare la pit stop şi a safety car-ului. Pentru că cel din urmă şi-a făcut apariţia de nu mai puţin de patru ori, în urma unor incidente care au scos din joc nume mari precum Augusto Farfus (BMW, câştigătorul rundei din 2013). Alt nume mare care a încheiat prematur retrăgându-se la boxe cu probleme tehnice a fost scoţianul Paul Di Resta, Mercedes-Benz, deţinător de tilu DTM.

În ceea ce a ţinut de strategia pneurilor alese, cel mai inspirat a fost Mattias Ekstrom, vulpoiul de 36 de ani fiind marele câştigător. Plecat în cursă de pe poziţia a opta, după ce a primit o penalizare de cinci poziţii pentru neconformitate tehnică, suedezul a ales să ia startul cu guma standard, mai tare, în vreme ce toţi cei din faţa sa au pornit pe anvelopele opţionale, mai moi şi, teoretic, mai performante. Numai că desele intervenţii ale safety car-ului au strâns mereu rândurile între piloţi, toate ecarturile fiind ajustate ne-natural odată cu intrarea acestuia. Wittmann a intrat primul la boxe, stilul său de pilotaj la limită consumându-i cel mai repede pneurile, iar Ekstrom a făcut-o exact la momentul propice, dovedind încă o dată că cei de la Audi sunt marii maeştri ai strategiilor de cursă.

Aşa s-a câştigat practic etapa de la Zandvoort, prima victorie stagionară pentru Audi, singurul constructor care nu urcase încă pe prima treaptă în 2014. Ekstrom a fost urmat de Wittmann şi, în mod surprinzător raportat la evoluţiile sale din era BMW, de Martin Tomczyk (aflat la primul podium din august 2012 încoace). Cel mai bine clasat pilot Mercedes-Benz a fost Christian Vietories, care s-a bătut până la final pentru poziţia a patra cu italianul Edoardo Mortara (Audi). Asta în ciuda faptului că în marea majoritate a cursei revelaţia Pascal Wehrlein dictase ritmul Mercedes-Benz, însă şi el s-a văzut trădat spre final de anvelope cedând mai multe poziţii şi fiind depăşit inclusiv de Vietories.

Odată cu locul doi obţinut în Olanda, Marco Wittmann a asigurat şi titlul la echipe pentru BMW Team RMG, urmând ca ultima etapă să consemneze bătălia finală pentru tilul constructorilor, singurul neadjudecat încă. Ultima rundă, finala, este una tradiţională şi se va desfăşura pe 19 octombrie la Hokenheim. Pe lângă ˝războiul˝ de orgolii Audi – BMW – Mercedes-Benz pentru faima supremă în DTM, tot în landul Baden-Württemberg se va decerna şi titlul neoficial de vice-campion, poziţie pentru care favorit în momentul de faţă este chiar Mattias Ekstrom, în urma evoluţiei entuziasmante de la Zandvoort. Cu 81 de puncte el se poziţionează pe locul doi în clasamentul general provizoriu dar Edoardo Mortara pândeşte orice pas greşit al suedezului, suflându-i puternic în ceafă.

Comentati?

Your email address will not be published.