Exclusiv: primul test comparativ Mercedes-Benz S500 4Matic vs BMW 750 Li xDrive

BMW 750 Li xDrive vs Mercedes S 500 4Matic
,
3.52K 0

Noul BMW Seria 7 are o țintă clară: să ofere facilități mai bune de confort decât rivalul Mercedes-Benz Clasa S și să păstreze în același timp proverbialul comportament sportiv tipic mărcii. Primul test comparativ cu versiunea de top BMW 750 Li xDrive vs Mercedes-Benz S 500 4Matic cu ampatament lung.

Care este definiția luxului? Mercedes-Benz a dat cel mai bun răspuns la această întrebare complexă cu Mercedes-Benz Clasa S. Niciun alt model din clasa lux nu a avut un succes atât de mare ca S-Class, care este singurul model din segment cu peste 100.000 de unități comercializate într-un an.

Noua generație Clasa S a ridicat atât de mult standardele de confort în timp ce concurența a rămas mult în urmă. Confortul la rulare, confortul și facilitățile oferite de scaune și nivelul extrem de redus de zgomot sunt principalele atuuri ale actualei Clase S.

Însă, la Munchen, rivali bavarezi de la BMW nu renunță și noua Seria 7 vine cu inovații tehnologice care ne așteptam să le regăsim pe automobile peste câțiva ani și nu în prezent. Oferă acestea rezultate pe măsura sofisticării soluțiilor tehnice?

În 2013, Mercedes-Benz a redefinit luxul pentru pasagerii din spate introducând pe versiunile cu ampatament lung scaunele Executive și pachetul Chauffeur. Concret, scaunele Executive permit reglajul electric al spătarului și șezutului până se ajunge la un unghi de 43,5 grade între ele, ceea ce le transformă aproape într-un pat, mai ales că de la baza scaunului se escamotează și un suport pentru gambe. În completare, pachetul “Chauffeur” permite culisarea scaunului pasagerului dreapta față cu 90 mm spre înainte în timp ce de sub șezut iese electric în afară un suport pentru picioare. Facilitățile de confort au continuat cu pachetul Confort termic (657 euro) care oferă încălzire pentru cotierele centrale și din uși. Bineînțeles, funcțiile de încălzire în scaune (standard și în față și în spate), de ventilație și masaj (opționale) fac parte deja din arsenalul luxului în acest segment. Iar scumpul pachet Exclusive (8.370 euro) prezent și pe mașina noastră de test cu piele Nappa Exclusive, partea superioară a bordului și zona centrală a ușilor conferă acea ambianță luxoasă caldă și de bun gust.

Mercedes S500 4Matic vs BMW 750 Li xDrive (16)

BMW a preluat toate aceste facilități de confort la noul Seria 7. Am spus a preluat și nu a copiat pentru că sunt și câteva diferențe deși efectul e același. Pachetul de scaune Executive Lounge de la BMW oferă un unghi maxim de 42,5 grade între șezut și spătar la scaunele spate și un scaun al pasagerului față culisant tot pe o distanță de 90 mm. BMW nu are suport pentru coapse la scaunele spate în schimb suportul pentru picioare este mai practic, mail at și pare mai solid, coborând din spătar. Funcțiile de masaj, ventilație și încălzitre nu lipsesc ca și pachetul Heat Comfort similar celui de la Clasa S.

Totuși, în Clasa S se stă mai bine. Scaunele sunt ceva mai moi, unghiul dintre spătar și șezut în poziție normală este mai bine optimizat iar oferta de spațiu este aproape identică. Dacă este să dăm cuvântul cifrelor, la un ampatament mai mare cu 45 mm, BMW are un spațiu măsurat în spate cu 10 mm mai mare (distanța confort – distanța între spătarele scaunelor față și banchetei spate este 810 mm la BMW față de 800 mm la Mercedes-Benz).

review BMW 750Li xDrive vs Mercedes-Benz S500 4Matic (5)

 

În față, Mercedes-Benz își demonstrează și mai clar supremația la confort pentru că pur și simplu scaunele nu sunt doar mai confortabile, ci sunt și mai mari și oferă și o susținere laterală mai bună. Cu scaunele multicontur dinamice, Mercedes-Benz a reușit să îmbine toate dezideratele posibile. Pe de o parte, scaunele sunt mari ca niște fotolii dintr-un lounge de lux iar pe de altă parte, funcția dinamică permite strângerea scaunului pe lângă șofer dar și întărirea părții laterale pe care șoferul se apasă la intrarea într-un viraj. În ciuda suportului variabil al șezutului, scaunele din BMW au șezutul și mai îngust și mai scurt (54 cm cu șezutul extins față de 60 cm la Mercedes-Benz) și nu au acea funcție dinamică. BMW a copiat Mercedes-Benz și prin modalitatea de integrare a programelor de masaj în sistemul multimedia. Bavarezii au venit chiar cu o inovație pentru masajul la scaunele spate. O funcție Vitality Massage oferă programe de training activ, instrucțiunile fiind afișate pe displayurile de 10,2 inch ale sistemului Rear Seat Enertainment. Adică un fel de Pilates la bord.

Dacă Mercedes-Benz construiește cele mai bune scaune, BMW a realizat cel mai ergonomic, sofisticat și avansat sistem multimedia. Noul sistem multimedia este extrem de rapid grație unui procesor quad-core foarte puternic, rezoluția este demnă de un iPad de ultimă generație, iar navigația include clădirile din marile orașe la nivel de detaliu. Mai mult, pe lângă comenzile clasice, scrierea unor destinații pe touchpad sau comanda vocală, care există și la Mercedes-Benz, BMW oferă suplimentar și display tactil și comenzi prin gesturi. O camera amplasată deasupra oglinzii “vede” gesturile tale, astfel că dacă rotești degetul un cerc complet în sensul acelor de ceasornic crește volumul de la instalația audio iar rotind invers se reduce. Mai sunt încă câteva gesturi predefinite.

Nu aș putea spune că ergonomia lui Mercedes-Benz suferă dar pur și simplu, BMW oferă mai multe opțiuni care acum câțiva ani le vedeam doar prin filmele cu civilizații extraterestre. Aceste gadgeturi pot atrage tânăra generație mai ales că BMW e înțesat de așa ceva. În spate opțiunea BMW Touch Comand include o tabletă Samsung de 7 inch care nu comandă doar sistemul iDrive ci și mișcarea scaunelor. Iar unele modele de telefoane mobile pot fi încărcate wireless dacă se plasează într-un locaș din cotieră. Apoi, sistemul head-up display (standard la BMW, optional la Mercedes-Benz) are acum la BMW o suprafață de afișare mai mare cu 75% și o rezoluție de excepție.

Toate acestea fiind zise, vine întrebarea crucială: a construit BMW un tren de rulare mai confortabil decât BMW sau nu? Cu rezerva că S 500 4Matic era încălțat cu jantele standard de 18 inch, în timp ce 750 Li xDrive era echipat cu jantele opționale de 20 inch (1.368 euro), răspunsul este NU.

review Mercedes S 500 4Matic vs BMW 750 Li xDrive (23)

 

Spre deosebire de vechea generație, care avea suspensie pneumatică doar la puntea spate, BMW oferă acum suspensie pneumatică adaptivă la toate roțile cu gardă la sol variabilă. În plus, alături de modurile Eco, Comfort, Comfort Plus și Sport a apărut și modul Adaptive care “învață” stilul de condus și adaptează tăria amortizoarelor, răspunsul direcției, cutiei și motorului în consecință. Apoi, sistemul Executive Drive Pro prezent pe mașina de test (3.105 euro) include pe lângă barele stabilizatoare active (cu acționare electromecanică acum față de mecanică în trecut) cunoscute de la pachetul Adaptive Drive din trecut și o suspensie inteligentă, care se reglează automat în funcție de denivelările pe care le “vede” camera de luat vederi stereo frontală. Acesta din urmă este un sistem similar cu Magic Body Control de la Mercedes-Benz, mult mai scump (5.270 euro) care nu este însă disponibil la versiunile 4Matic.

 

Însă cu toate aceste sisteme la bord, la primul test Seria 7 nu s-a dovedit mai confortabilă decât Clasa S. Cu Seria 7 pe modul Comfort Plus și cu Executive Drive Pro la bord, la trecerea peste șine de tramvai cu o viteză de circa 50-60 km/h suspensia față de la BMW are o ușoară tresărire în timp ce Mercedes-Benz absoarbe mai elegant micile iregularități în modul Comfort. La fel, la viteze mai mari, de 130-140 km/h pe autostradă, Mercedes-Benz rulează parcă pe o pernă de aer la trecerea peste rosturile de la poduri în timp ce la BMW acestea sunt percepute ușor.

Sigur, pe modul Comfort, suspensia lui S 500 4Matic este mai moale decât cea de la BMW, iar pneurile cu talon mai înalt de la S 500 (245/50 R18 față de 245/40 R20-275/35 R20 la BMW) contribuie și ele la confortul suprem.

review Mercedes S 500 4Matic vs BMW 750 Li xDrive (26)

 

Scaune mai confortabile, suspensie mai confortabilă și nu în cele din urmă și nivel de zgomot mai redus în Clasa S. Mercedes-Benz a acordat o atenție sporită izolării fonice, sacrificând chiar câteva kilograme în plus pentru a obține o izolare fonică perfectă. Diferențele față de concurență nu se observă până la 150 km/h însă la viteze de peste 180 km/h, Clasa S este mai silențioasă deși și BMW a făcut progrese remarcabile la izolarea fonică la viteze mari și la aerodinamică.

Din punct de vedere dinamic însă, BMW rămâne încă referința, mai ales dacă se comandă sistemele dinamice opționale. Noua combinație direcție integrală – tracțiune integrală imposibilă la vechea generație a îmbunătățit dramatic rezervele de tracțiune și de aderență în virajele rapide. În virajele rapide, la peste 60 km/h, roțile spate se rotesc cu 3 grade în sensul celor din față, ceea ce îmbunătățește precizia pe traiectorie și dinamica punții spate. BMW trece cu viteze mai mari prin viraje și are rezerve mai mari de aderență decât Mercedes-Benz, ale cărui anvelope încep să scârțâie în timp ce BMW nu dă semne că ar fi ajuns la limită. Aici, și barele stabilizatoare active de la BMW au un rol important.

BMW este o adevărată mașinărie de condus în timp ce Mercedes-Benz pune accentul pe confort. Probabil că mulți posesori de Clasa S nu apasă niciodată modul Sport.

BMW are o ușoară superioritate și la grupul motopropulsor datorată mai mult cutiei decât motorului. Supraalimentate cu două turbocompresoare, cele două motoare V8 de 4,4 litri la BMW și 4,7 litri la Mercedes-Benz oferă performanțe similare. Mercedes-Benz are un avans pe hârtie de 5 CP și 50 Nm dar acest avantaj nu este valorificat în practică din două motive: S 500 4Matic este mai greu cu 80 kg, iar noua cutie cu 9 trepte disponibilă din această vară și la Clasa S în locul celei vechi cu 7 trepte nu este la fel de intuitivă și de rapidă ca cea cu 8 trepte de la BMW.

BMW este mai ușor cu 80 kg în special datorită strcuturii mixte a caroseriei care utilizează plastic ranforsat cu fibră de carbon la 13 subansamble importante cum ar fi montantul central, tunelul median, montantul față și traversele din acoperiș.

Avantajul de masă aduce și un mic avantaj de consum, cifrele oficiale arătând un consum mai mic cu 0,2 l/100 km pentru BMW.

La prețul de bază, 750 Li xDrive este cu aproape 5.000 euro mai scump decât S 500 4Matic lung. Însă BMW are un standard mai bogat care include Head-up display, climă pe 4 zone și jante de 19 inch. Dacă le adăugăm ca opționale la Mercedes-Benz prețul celor două modele se apropie iar o diferență de 1.000 euro este nerelevantă în această clasă. Din păcate, în România, pentru aceste modele se plătește taxa de lux de 1 euro/cmc la achiziționare și aceasta nu e mică deloc: 24.525 lei pentru BMW și 26.020 lei pentru Mercedes-Benz.

review-Mercedes-S-500-4Matic-vs-BMW-750-Li-xDrive-(2)

 

 

Spre deosebire de Mercedes-Benz, BMW oferă o consolare, reviziile de bază pentru 5 ani și 100.000 km fiind gratuite în timp ce la Mercedes-Benz acestea costă circa 9.000 lei. De asemenea, la Mercedes-Benz nu se pot comanda direcție integrală sau suspensie de tip Magic Body Control, existente la BMW, dar la prețuri destul de mari.

Verdict

BMW rămâne un drivers car prin excelență iar cu sistemele dinamice opționale stabilește noi standarde de dinamică în acest segment de lux. Deși asaltul tehnologic în zona trenului de rulare este agresiv din partea BMW, Mercedes-Benz rămâne regele confortului în acest segment. Cei ce iau loc cu preponderență pe bancheta din spate vor alege Mercedes-Benz dar cei ce vor mai multă plăcere și dinamică la volan se vor orienta spre BMW.

DATE TEHNICEBMWMercedes
Model750 Li xDriveS 500 4Matic lung
Motor/nr.cilindriV8, bi-turboV8, bi-turbo
Cilindree (cmc)4.3954.663
Putere maximă/turație (CP/rpm)450/5.500-6.000455/5.250-5.500
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)650/1.800-4.500700/1.800-4.000
Transmisieintegral?, dir. Integral?integral?
Cutie de viteze8 trepte, automat?9 trepte, automat?
Tip anvelopeBridgestone PotenzaPirelli Cinturato P7
Dimensiuni anvelope245/40 R20 - 275/35 R20245/50 R18
Sistem de frânare față/spatediscuri ventilatediscuri ventilate
L/l/h (mm)5.238/1.902/1.4855.246/1.899/1.494
Ampatament (mm)3.2103.165
Diametru de bracaj (mm)12,9*12,3
Masă la gol/sarcină utilă (kg)1.990/7002.070/680
Volum portbagaj (l)515530
Accelerație 0-100 km/h (s)4,54,8
Viteză maximă (km/h)250250
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)11,9/6,5/8,511,8/6,8/8,7
Volum rezervor (l)7880
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)EU6/197EU6/202
Preț (euro cu TVA)125.922121.036

Comentati?

Your email address will not be published.