Norisring – scena congresului anual Mercedes
, / 272 0
DTM Norisring preview (4/9)

Norisring – scena congresului anual Mercedes

SHARE
Home Motorsport DTM Norisring – scena congresului anual Mercedes

Peste 100.000 de oameni vor popula celebra tribună din fața câmpului unde în 1909 Ferdinand Graf von Zeppelin ateriza cu invenția sa, iar ulterior partidul nazist se reunea pentru congresele anuale dinainte de război. Armata Mercedes apără din 2003 enclava bavareză, în pofida celor mai furibunde atacuri ale băștinașilor de la Audi și BMW.

Chiar dacă Germania nazistă folosea cursele ca motiv de laudă, zona de lângă lacul Dutzendteich din Nuremberg era dedicată manifestațiilor cu trupe SS/SA, nefiind loc pentru motorsport în arealul ce poartă amprenta lui Albert Speer, arhitectul lui Hitler. Tradiția curselor a început abia în 1947, când drumurile publice din jurul grandioasei tribune au delimitat un perimetru numit Norisring, după apelativul antic al orașului (Noris), spre a se evita confuziile dintre Nuremberg-ring și Nurburgring. Mai sunt unii care plasează și astăzi Iadul Verde în sud-estul Germaniei, la 400 de kilometri depărtare de Nurburg și Munții Eifel. Circuit stradal lângă apă – comparațiile cu Monaco erau inevitabile.

Zeppelinfeld1

Cel mai dramatic incident din istoria acestui traseu foarte periculos a avut loc în 1971, când Pedro Rodriguez a decedat în urma incendiului care a cuprins Ferrari-ul său după un impact. Asta a determinat scurtarea zonei de fugă înspre acul de păr Grundig, scenă a celor mai curajoase depășiri an de an, dar totodată și a erorilor flagrante de judecată. Norisring, cu cei 2,3 kilometri ai săi, este singura prezență constantă din calendarul DTM, din 1984 încoace. Dacă vrem să găsim ultima victorie non-Mercedes pe aceste străzi, ajungem tocmai în 2002, când Aiello se impunea pe Audi TT. Vor fi și acum o sumedenie de TT-uri, însă în cursa lor dedicată.

DTM Norisring preview (english): Mercedes party rally grounds

Revenind la dominația Mercedes (18 victorii pe Norisring), vârfurile lor de lance au dezertat de ceva vreme: Jamie Green a fost maestrul absolut cu 4 victorii în 5 ani (2008, 09, 10 și 12), înainte ca Audi să-l atragă tocmai pentru a cuceri Perla Coroanei, cea mai apropiată cursă de Ingolstadt, unde marii șefi vin an de an să mai vadă o victorie Mercedes. BMW l-a ofertat pe Bruno Spengler, cel ce se impunea de alte trei ori cu Mercedes aici (2006, 07 și 11), în timp ce victoriile lui Gary Paffett datează de peste un deceniu (2004, 05). În ultimii ani, Robert Wickens a devenit expertul pistei, triumfător în 2014 și 2015 (manșa a doua). Ar fi putut să moștenească și victoria din 2013 după incidentul cu Ekstrom și tatăl său, dar ITR a ales să nu mai acorde trofeul învingătorului odată ce suedezul a fost descalificat. Cât de departe a mers Audi pentru un succes pe Norisring!

05_dtm-mercedes-benz-norisring-gary-paffett-robert-wickens-christian-vietoris-temp1M1

Chiar și în cele mai negre momente pentru Mercedes, când se chinuiau cu mașina la început de 2014, zeii au adus ploaia la Norisring și i-au ajutat să-și continue incredibila serie. Ceva furtuni se prefigurează și anul acesta, însă acum nu e nevoie de intervenții externe pentru a echilibra un pluton atât de strâns. Am avut 6 piloți diferiți în pole și 6 învingători în 6 curse, câte doi din fiecare tabără. Primii trei la general pilotează mașini diferite, iar constanța este capitală: Wickens este lider, deși nu are vreo victorie. Ekstrom și Green sunt pe 3 și 4, tot în căutarea primului succes stagional.

Clasament după 3/9 etape: Wickens 58p, Wittmann 55p, Ekstrom 46p, Green 45p, Mortara 44p.

Ultima oară când nu am avut o neutralizare pe Norisring era în 2010. Caracterul stop-and-go al pistei duce la un procentaj ridicat din timp petrecut cu accelerația la podea (63%, al doilea din calendar după Spielberg), care alternează cu frânări puternice. Mașinile sunt instabile din cauza apăsării aerodinamice foarte reduse și această cursă stradală este o excepție grăitoare la ceea ce se spune adesea – că mașinile din DTM ar avea prea multă apăsare raportat la putere și că merg ca pe șine.

Ecouri din tabăra Mercedes

Liderul Robert Wickens speră să-și continue seria clasărilor bune pe un circuit pe care îl adoră:

Pentru prima oară în cariera mea din DTM, vin la Norisring din postura de lider al campionatului. E minunat și abia aștept cursele, mereu am fost foarte puternic la Nuremberg. De fiecare dată am terminat pe podium, din 2013 încoace.

DTM Lausitzring C2: Prima victorie a carierei lui Auer

Christian Vietoris are și el amintiri plăcute de la Norisring, dar și din ultima etapă de pe Lausitzring. Gary Paffett își mai coboară așteptările puțin și vizează pentru moment un prim podium în 2016, după atâtea ghinioane și contacte. Debutantul Esteban Ocon ar putea să obțină primele sale puncte pe un traseu pe care a mai rulat acum doi ani în F3, spre deosebire de Lausitrzing, pistă pe care nu o cunoștea dinainte. În fine, șeful programului Mercedes din DTM, Ulrich Fritz, prețuiește seria incredibilă de victorii aici și speră să o prelungească:

Norisring e ca propria sufragerie pentru noi. Nicăieri altundeva nu am mai avut atâtea succese, așa că e firesc să ne setăm obiective foarte ambițioase în weekendul ce vine.

DTM Lausitzring: Un nou învingător pentru Mercedes

Motorsports / DTM: german touring cars championship 2011, 5. round at Norisring, Germany

BMW se teme de greutăți

Cea mai apropiată rundă DTM de fabrica din Munchen a fost un teren propice în vechiul format al campionatului, când BMW s-a impus de 5 ori. De curând, au mai adăugat niște podiumuri în palmares, ajungând la cota 16 anul trecut, după fantasticul duel dintre Spengler și Ekstrom. Marco Wittmann va avea parte de sprijin puternic din partea familiei și a prietenilor, deoarece locuiește la doi pași, în Furth. El a fost singurul pilot din tabăra bavareză care a punctat solid pe Lausitzring și a dormit o noapte în postura de lider între cele două manșe de pe Eurospeedway.

DTM Lausitzring: un weekend problematic pentru BMW

Jens Marquardt știe că ”plutonul va fi mai strâns ca de obicei pe un circuit atât de scurt, iar Norisringul pedepsește orice ezitare imediat”. În 2015, calificările de duminică s-au terminat cu un ecart de 0,625s între primul și ultimul, iar în primele runde din 2016 aceste intervale au scăzut față de cele de anul trecut!

Șeful RMG, Stefan Reinhold, recunoaște că ”Norisring nu e traseul ideal pentru mașina noastră”, iar dacă ne încăpățânăm să găsim o părere mai optimistă, ajungem la Maxime Martin: ”locuiesc la Monaco și mereu am privit Norisring ca pe un echivalent al acelui traseu. Fanii sunt demențiali aici și tribunele sunt mereu pline”.

Audi ar da orice pentru victoria care-i tot ocolește

Din 2003 încoace, Audi a celebrat 6 titluri în DTM, dar la Norisring n-a mai învins. Pentru asta a fost adus Jamie Green, care s-a achitat de sarcini pe alte circuite (4 victorii, vicecampion anul trecut), dar cursa stradală rămâne un obiectiv neatins de când e la Audi:

Când vorbim de lupte roată la roată și depășiri fantastice, Norisring e cel mai bun traseu din lume, cu apăsarea redusă pe care n-o vedem de obicei în DTM. Avem doar linii drepte și viraje foarte strânse, așa că putem sta foarte aproape de mașina din față. Rezultă aceste dueluri mai incitante ca oriunde altundeva.

DTM Lausitzring C1: Miguel Molina tranșează lupta cu Green

Cât despre cel ce trecea primul linia de sosire în 2013 și apoi era lovit de pedeapsa oficialilor, Mattias Ekstrom admite că ”aceasta rămâne cursa pe care mi-aș dori atât de mult să o câștig”. În fine, Dieter Gass nu se ascunde și afirmă că seceta aceasta este foarte dureroasă, atât pentru echipă, cât și pentru mulțimea de fani Audi care speră în continuare.

Cursele suport

Formula 3 europeană revine după o pauză de cinci săptămâni pe un traseu care a adus mereu accidente, dar și manevre do-or-die precum cea etalată de Max Gunther anul trecut. Germanul este într-un grup cu trei britanici (Ilott, Barnicoat și Russell) care au pus ținta pe liderul Lance Stroll, învingător de două ori la Spielberg în ultima etapă. Dacă ne amintim mari performanțe la Norisring, nu putem trece cu vederea tripla pe ploaie semnată acum doi ani de Max Verstappen, care i-a deschis larg ușa către Formula 1. Știm cu toții ce a urmat.

 

Porsche Carrera Cup Germania este în declin, cu doar 15 titulari (din care 3 la clasa B, a amatorilor), într-o serie ce aduna aproape 40 de mașini în urmă cu doar doi ani. Campionatul intră în cea de-a doua jumătate cu Sven Muller lider detașat în urma celor 6 victorii în 8 manșe.

Cupa Audi TT se prezintă mai bine când vine vorba de promovarea tinerelor talente, însă Sheldon van der Linde a distrus concurența de trei ori în primele patru curse. Printre musafiri îl vom avea pe fostul secund de la Bayern Munchen și Borussia Dortmund, Hichael Henke. Acesta ocupă în prezent funcția de antrenor principal la FC Ingostadt, echipă sponsorizată de gigantul auto din localitate. O surpriză de ultim moment o reprezintă alinierea lui Lucas di Grassi, pilotul Audi venind după un podium norocos la Le Mans și pregătindu-se pentru finala Formulei E în primul weekend din iulie, la Londra.

Articol realizat de partenerii noștri de la Pitstops.ro, lideri naționali în ceea ce privește deplasările la rundele din DTM și acoperirea mediatică a acestei serii. Materialul poate fi consultat și în limba engleză.

Comentati?

Your email address will not be published.