Ar putea mașinile fără șofer să-și fie proprietari?
, / 866 0

Ar putea mașinile fără șofer să-și fie proprietari?

SHARE
Home Stiri auto Industrie Ar putea mașinile fără șofer să-și fie proprietari?

Cu mașini ca noul Mercedes-Benz Clasa S aflat la un singur pas de a deveni complet autonom și concepte ca F015 Luxury in Motion pregătind drumul vehiculelor fără șoferi, cineva vine cu o întrebare: ar putea aceste mașini ale viitorului să-și fie și propriii stăpâno?

Poate că sună un pic cam SF și, sincer, chiar așa și este, dar e mai bine să punem întrebări și să fim pregătiți de orice, decât să fim luați prin surprindere.

Omul care s-a gândit la asta este Mike Hearn, un fost angajat Google (evident) și unul dintre principalii dezvoltatori Bitcoin. În prezent, este în continuare un dezvoltator de software, dar locuiește acum la Zurich și se străduiește ca munca sa să nu mai atragă la fel de multă atenție.

El insistă că această idee a lui, discutată într-un articol BBC, nu are nicio legătură cu munca sa actuală, ci mai degrabă e ceva ce poți privi drept „hrană pentru minte”.

Mercedes-Benz F015 - Luxury in Motion

Întreaga lui filosofie e bazată pe faptul că mașinile fără șofer vor deveni cânva o banalitate și, în consecință, mulți oameni nu vor mai simți nevoia să dețină una (până la urmă, de ce am vrea să avem un taxi?). Apoi virează spre o direcție mai socialistă, spunînd că a călători într-o mașină autonomă ar fi mult mai ieftin dacă mașina și-ar aparține sieși, în loc să fie proprietatea unei companii importante. Da, de parcă asta s-ar putea întâmpla în realitate.

„Partea interesantă a unei mașini complet independente este că putem seta orice reguli vrem în softul ei,” spune el. „O putem programa să facă un mic profit, ca să aibă bani economisiți pentru zile negre, dar nu în cantități excesive. O putem face entitatea capitalistă cu cea mai mare moralitate și cea mai severă înclinație socialistă.”

Mașinile nu vor folosi tipuri diferite de software pentru a comunica între ele și cu oamenii, ci un sistem de comerț ce funcționează în baza internetului, pe care domnul Hearn îl numește Tradenet (ar trebui să aibă habar despre ce vorbește, din moment ce el a creat Bitcoin, faimoasa monedă virtuală).

„Ai folosi o aplicație care suportă Tradenet și spune: <<Mă aflu aici, vreau să meg acolo, dă-mi cele mai bune oferte ale tale.>> În acel moment, taxiurile autonome ar trimite cele mai bune oferte de prețuri care ar varia în funcție de cât de departe se află, de cât de mult combustibil au, de calitatea programării lor.”

“În cele din urmă, ai alege una – sau telefonul ar face alegerea pentru tine – și asta nu în funcție doar de cel mai bun preț, ci și de antecedentele mașinii, dacă a dus călătoriile la bun sfârșit și cât de plăcut a fost vehiculul.”

Mașina poate apela și ea la câteva trucuri. Poate cere bani (virtuali, firește) în plus pentru a schimba traseul pe o bandă mai rapidă sau pentru a debloca scurtături, costul fiecărei operațiuni oscilând în funcție de câți oameni au solicitat același lucru.

Odată ajuns aici, domnul Hearn simte nevoia să-i asigure din nou pe oameni că aceste mașini nu au conștiință, deci nu trebuie să ne temem de o revoltă – sau chiar o grevă care ar îngheța transportul într-un oraș întreg, dacă nu la nivel global. În orice caz, vor fi programate să caute să se auto-îmbunătățească, pentru a evita situația în care devin depășite. Așa că, dacă ești un programator uman în anul 2050, așteaptă-te să primești un telefon de la un Mercedes-Benz Clasa S în vârstă de patru ani pentru câteva update-uri și modificări de soft.

World premiere of the Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion at the CES, Las Vegas 2015 Weltpremiere des Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion auf der CES, Las Vegas 2015

Dar ce s-ar întâmpla în cazul unei explozii demografice? Gândește-te la toți amărâții care ar fi nevoiți să folosească transportul alternativ. Domnul Hearn s-a gândit și la asta, chiar dacă soluția sa este și mai ciudată decât tot ce a născocit până acum.

El pretinde că mașinile ar putea contribui cu orice câștig pe care îl obțin și ar putea solicita uzinelor să producă mai multe mașini. „După ce iese de pe banda de producție… noua mașină ar deveni concurență pentru mașinile deja existente, dar ar începe prin a acorda părinților săi o parte din profit. Privește-l ca pe un împrumut la naștere care, în cele din urmă, ar fi acoperit, iar noua mașină ar deveni un vehicul total independent.”

Dar stai, devine și mai interesant. După mașinile-bebeluș autonome, domnul Hearn își imaginează mașini fără șoferi care migrează: „Dacă sunt prea multe mașini și numărul populației umane scade, de exemplu, unele mașini ar putea să se instaleze în parcări pe termen nelimitat și să se oprească temporar, pentru a vedea dacă sitația se îmbunătățește”, spune el. „Sau ai putea vedea vehicule imigrante care se mută în alte orașe pentru a căuta de muncă. Altfel, ar putea ca într-o bună zi să rămână pur și simplu fără combustibil. Ca rezultat, ar intra în faliment și ar fi disponibile pentru casat.”

Domnul Hearn este perfect conștient de cât de ciudate pot părea toate acestea pentru cei mai mulți dintre oamenii din prezent și își dă seama că până și celor din viitor le va fi greu să accepte unele lucruri: „Unii oameni ar putea considera acest lucru înfricoșător și bizar și ar putea refuza să facă afaceri cu mașinării. Ar detesta ideea ca o mașină să le fie egală din punct de vedere economic – un luddism modern, dacă vrei”.

Deși sună plauzibil, totul pare aproape imposibi. Acest aranjament ar însemna ca oamenii care dezvoltă tot soft-ul necesar pentru ca aceste mașini să devină funcționale să renunțe la orice pretenții materiale de pe urma muncii lor, permițînd mașinilor să se comporte complet independent. Ar putea beneficia de un procent din profitul mașinilor, dar șansa de a controla asemenea flotă ar fi prea tentantă.

Puteți citi toată povestea pe acest site: BBC.co.uk

 

Comentati?

Your email address will not be published.